PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Pediatrie - E0208029
Anglický název: Pediatrics
Zajišťuje: Dětská klinika (14-360)
Fakulta: Lékařská fakulta v Plzni
Platnost: od 2023
Semestr: letní
Body: 4
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Z+Zk [HT]
Počet míst: neomezen / neomezen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Pro druh:  
Poznámka: odhlásit z termínu zkoušky při nesplněné rekvizitě
Garant: prof. MUDr. Josef Sýkora, Ph.D.
Vyučující: MUDr. Michal Huml, Ph.D.
MUDr. Marcela Kreslová, Ph.D.
MUDr. Kateřina Pizingerová, Ph.D.
doc. MUDr. Renata Pomahačová, Ph.D.
MUDr. Eva Skalická
MUDr. Eva Sládková
prof. MUDr. Josef Sýkora, Ph.D.
MUDr. Lumír Šašek, Ph.D.
MUDr. Ing. Tomáš Votava, Ph.D.
Korekvizity : E0205084, E0205500, E0206014, E0206015, E0206085
Anotace -
Poslední úprava: MUDr. Lumír Šašek, Ph.D. (15.11.2017)
Studenti oboru stomatologie by v tomto předmětu měli získat znalosti z dětského lékařství s důrazem na tu část, která souvisí s jejich základním oborem. To zahrnuje základní pediatrickou terminologii, růst a vývoj dítěte, základy dětské výživy, koagulopatie dětského věku, onemocnění horní části zažívacího a respiračního traktu, akutní stavy v pediatrii, úrazy hlavy a krku, apod. Na základě těchto znalostí by studenti měli na konci výuky předmětu ovládat základní dovednosti, tedy navázat s pacientem kontakt a komunikaci adekvátní jeho věkové kategorii, celkově dětského pacienta vyšetřit, zhodnotit jeho celkový stav a rozpoznat akutní stavy, zahájit v akutních případech první pomoc, včetně kardiopulmonální resuscitace, vyhodnotit rizikovost pacienta pro stomatologické výkony z hlediska hemostázy, průchodnosti dýchacích cest, infekcí.
Přednášky jsou orientovány s ohledem na výše uvedené cílové znalosti.
Výuka v rozsahu dvou vyučovacích hodin začíná v 08:00 na Dětské klinice, Lochotínský areál Fakultní nemocnice, vchod F, 6. patro, seminární místnosti kliniky. Studenti musí mít plášť a přezůvky. Výuka je zakončena zápočtem, podmínkou je účast na všech praktických cvičeních, a zkouškou.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Martina Buriánková (15.04.2020)

Povinná literatura: Stožický F., Sýkora J., et al: Základy dětského lékařství. Vydání druhé. Praha: Nakladatelství Karolinum 2015. ISBN 978-80- 246-2997

Doporučená literatura: Muntau A. C.: Pediatrie. Překlad šestého vydání. Praha: Grada 2014. ISBN 978-80- 247-4588- 6.

Lebl J., Provazník K., Hejcmanová L.: Preklinická pediatrie. Druhé přepracované vydání. Praha: Galén, Karolinum 2007. ISBN 978-80- 7262-438- 6.

Lebl J., Janda J., Pohunek P., Starý J., et al: Klinická pediatrie. Praha: Galén 2012. ISBN 978-80-7262-772- 1.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Mgr. Martina Buriánková (15.04.2020)

Docházka k získání zápočtu.

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Martina Buriánková (15.04.2020)

Praktická cvičení: Studenti se seznámí s rozdělením dětského věku, základními pediatrickými termíny, dále jsou probírány odlišnosti fyzikálního vyšetření jednotlivých věkových kategorií a význam celkového vyšetření pacienta. Studenti získávají u lůžka pacientů základní dovednosti při fyzikálním vyšetřování dětských pacientů. Studenti opakují znalosti fyzikálního vyšetřování a osvojují si teoretické znalosti pravidel komunikace s pacienty jednotlivých věkových skupin, je podrobně probírán růst a vývoj dítěte. Studenti upevňují u lůžka pacientů dovednosti při fyzikálním vyšetření dětských pacientů a získávají dovednosti při komunikaci s dětskými pacienty různých věkových kategorií. Studenti se seznámí se základy neonatologické problematiky, především s problematikou kolemporodní péče o fyziologického novorozence a problematikou časného novorozeneckého období, problematikou nejčastějších novorozeneckých patologií, ale i předčasně narozených dětí. Studenti se seznámí s algoritmy pediatrické kardiopulmonální resuscitace, především základní podpory životních funkcí. Studenti na modelech získávají dovednosti pro provádění kardiopulmonální resuscitace u dětí. Studenti se seznámí s nejčastějšími akutními stavy dětského věku, jejich příčinami a příznaky - dítě s poruchou vědomí a/nebo s křečemi, dušné dítě, febrilní dítě, dehydratované dítě, dítě s oběhovým postižením ve smyslu šokového stavu. Studenti získávají u lůžka pacientů dovednosti v rozpoznání patologií ve fyzikálním nálezu, laboratorních i grafických vyšetření s důrazem na výše uvedené akutní stavy. Studenti se seznámí s nejčastějšími onemocněními hemostázy a červené krevní řady, s jejich příznaky klinickými i laboratorními a s možnosti léčby. Studenti se dále seznámí se problematikou chronických onemocnění respiračního traktu se vztahem ke stomatologické problematice a s problematikou traumat a intoxikací v dětském věku. Studenti prohlubují u lůžka dovednosti a zkušenosti s diagnostikou akutně i chronicky nemocných dětí. Studenti se seznámí s nejčastějšími onemocněními horní částí zažívacího traktu se vztahem ke stomatologické problematice. Část praktických cvičení je věnována opakování nabitých znalostí a konzultacím. Praktická cvičení končí udělením zápočtů.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK