PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Edukace v ošetřovatelství - D29020021
Anglický název: Education in Nursing
Zajišťuje: Ústav ošetřovatelství (13-342)
Fakulta: 2. lékařská fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
Body: 2
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/8, Z+Zk [HS]
Počet míst: neurčen / neomezen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Úroveň:  
Garant: PhDr. Šárka Tomová, MPH, Ph.D. et Ph.D.
Je prerekvizitou pro: D2903015, D2903007
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Šárka Tomová, MPH, Ph.D. et Ph.D. (06.02.2024)
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek, který úzce souvisí s předmětem Základy pedagogiky a je zaměřen na získání základních znalostí o edukačním působení dětské sestry na dítě všech věkových skupin, jeho rodinu a komunitu. Studenti si osvojí znalosti o podmínkách, procesech, formách a metodách edukace jako základních krocích edukačního procesu a jeho praktické aplikaci nejen u dětí, ale i u dalších členů rodiny a zdravotnického týmu. Předmět bude realizován v rámci nepravidelné blokové výuky. Obsahové zaměření přednášek a seminářů: Přednášky: Cíle a obsah edukace v ošetřovatelství. Kategorizace edukačních cílů. Vyučovací metody, formy vyučování. Plánování edukace, evaluace, reflexe. Interakce a komunikace v edukaci dětských pacientů. Didaktické systémy a jejich aplikace v edukačním procesu. Semináře: Organizační formy edukace v ošetřovatelství. Identifikace individuální potřeby edukace u dítěte v ošetřovatelské péči. Principy pro tvorbu edukačního plánu, stanovení cílů edukačního plánu, výběr edukačních metod a postupů, aplikace nových znalostí a dovedností dle věkové kategorie dítěte, volba místa a času pro edukaci, vyhodnocení efektivity edukace. Edukační pomůcky v teorii a praxi, jejich využití vzhledem k věku dítěte. Moderní technické prostředky a možnosti edukace. Metody edukace dítěte. Metody edukace dětské skupiny. Aplikace edukačních metod v ošetřovatelské péči.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Šárka Tomová, MPH, Ph.D. et Ph.D. (06.02.2024)
  • Umět popsat a vysvětlit základní edukační pojmy;
  • Pochopit význam edukačního procesu v ošetřovatelské péči;
  • Umět identifikovat edukační potřeby dětských pacientů a jejich blízkých;
  • Umět vytvořit edukační plán vycházející z potřeb dětského pacienta a jeho blízkých;
  • Osvojit si základní edukační metody v ošetřovatelství vzhledem k dětskému věku;
  • Provést evaluaci edukace pacienta.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Šárka Tomová, MPH, Ph.D. et Ph.D. (08.03.2024)

PŘEDMĚT JE UKONČEN ZÁPOČTEM A ZKOUŠKOU.

PODMÍNKY PRO UDĚLENÍ ZÁPOČTU:

  • 100% účast na kontaktní výuce (neúčast z důvodu nemoci se uznává);
  • vypracování přípravy edukačního setkání a edukačního plánu podle předem stanovených podmínek.

PODMÍNKY PRO UDĚLENÍ ZKOUŠKY:

  • úspěšné vyplnění zkouškového testu podle předem definovaných kritérií;

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Šárka Tomová, MPH, Ph.D. et Ph.D. (06.02.2024)

ZÁKLADNÍ STUDIJNÍ LITERATURA:

  • TOMOVÁ, Š. Základy edukace pro nelékařské zdravotnické pracovníky. 1. vyd. Praha, Ústřední knihovna UK, 2017 ISBN 978-80-88176-12-1. https://ecuni.publi.cz/

Návod k přihlášení: Knihu najdete na URL adrese: https://ecuni.publi.cz/ - do vyhledavače zadáte Základy edukace - objeví se kniha - kliknete na knihu - stáhnout nebo číst - po objevení se stránky k přihlášení zvolíte variantu v dolním červeném rámečku (přihlášení přes eduid) - přihlásíte se dále - pak se Vám kniha otevře.

  • HAVELKOVÁ, E., TUMOVÁ, E. Edukace v ošetřovatelství. Průvodce edukační prací [online].
  • JANIŠ, K., KRAUS, B., VACEK, P.: Kapitoly ze základů pedagogiky. 2. vydání. Hradec Králové, Gaudeamus, 2005.
  • MAŇÁK, J., ŠVEC, V. Výukové metody. 1. vyd. Brno: Paido, 2003. 219 s. ISBN 80-7315-039-5.
  • PETTY, G. Moderní vyučování. 5. vyd. Praha: Portál, 2008. 380 s. ISBN 978-80-7367-427-4.
  • PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky: úvod do studia oboru. 4. aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2015. 270 s. ISBN 978-80-262-0872-3.
  • PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. 2009. Pedagogický slovník. 6. aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2009. 395 s. ISBN 9788073676476 978-80-7367-647-6.
  • SLAVÍK, M. Vysokoškolská pedagogika. 1. vyd. Praha: Grada, 2012. 256 s. ISBN 978-80-247-4054-6.
  • ŠULISTOVÁ, R., TREŠLOVÁ, M. Pedagogika a edukační činnost v ošetřovatelské péči. 1. Vyd. České Budějovice: Jihočeská fakulta v Českých Budějovicích, 2012. 192 s. ISBN 978-80-7394-246-5.
  • ZORMANOVÁ, L. Výukové metody v pedagogice. 1. vyd. Praha: Grada, 2012. 160 s. ISBN 978-80-247-4100-0.

ROZŠIŘUJÍCÍ STUDIJNÍ LITERATURA:

  • JŮVA, V. st., JUVA, V. ml. Stručné dějiny pedagogiky. Brno, Paido, 1995.
  • JŮVA, V. st., JUVA, V. ml. Úvod do pedagogiky. Brno, Paido, 1995.
  • MAREŠ, J. Pedagogická psychologie. 1. vyd. Praha: Portál. 2013, 704 s. ISBN 978-80-262-0174-8.
  • PRŮCHA, J. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha: Portál, 2012. 191 s. ISBN 978-80-7178-999-4.
  • PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. 5. aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Portál, 2013. 483 s. ISBN 978-80-262-0456-5.

Metody výuky
Poslední úprava: PhDr. Šárka Tomová, MPH, Ph.D. et Ph.D. (06.02.2024)

Slovní - přednáška

Názorně demonstrační

Aktivizační - problémové, diskuzní, situační

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Šárka Tomová, MPH, Ph.D. et Ph.D. (06.02.2024)

Předmět je ukončen zkouškou.

PODMÍNKY UDĚLENÍ ZKOUŠKY

  • úspěšné vyplnění zkouškového testu podle předem definovaných kritérií

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Šárka Tomová, MPH, Ph.D. et Ph.D. (06.02.2024)

OBSAHOVÉ ZAMĚŘENÍ:

PŘEDNÁŠKY:

  • Edukace v ošetřovatelství - základní terminologie edukace, edukační potřeby, edukační plán, edukační proces, edukační diagnóza atd.;
  • Druhy edukace;
  • Formy edukace;
  • Edukační proces a jeho fáze;
  • Cíle edukačního procesu;
  • Metody edukace v ošetřovatelství.

SEMINÁŘE:

  • Identifikace individuální potřeby edukace u dětského pacienta v ošetřovatelské péči.
  • Principy pro tvorbu edukačního plánu, stanovení cílů edukačního plánu, výběr edukačních metod a postupů, vyhodnocení efektivity edukace. Edukační materiály v praxi.
  • Moderní technické prostředky edukace.
  • Metody edukace jednotlivce. Metody edukace skupiny.
  • Případová studie.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK