Přednášky a semináře uvozují studenta do filosofického myšlení. V přednáškách budou studenti seznámeni se základními pojmy z filosofie a ostatních humanitních disciplín. V průběhu kursu jsou probírány nejzákladnější etické teorie a základní pojmy filosofického myšlení. Studenti se seznamují s proměnami chápání toho co je člověk v různých dobách a různých společenských kontextech.
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Marek Vácha, Ph.D. (25.01.2012)
The lectures and seminaries are outlined as an introduction to the philosophical thinking. The course is concerning the basics of philosophy and sociology. The different ethical theories, the basic philosophical terms and school of thoughts are touched. The transformation of the question "what does it mean to be a human" in different times and contexts is discussed.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: MUDr. Petr Michenka (23.12.2019)
Cílem přednášek a seminářů je 1. vytvořit "odrazový můstek" filosofického myšlení pro další roky studia a 2. dostatečnou etickou reflexi probíraným tématům v paralelních modulech, zvláště ve vztahu ke genetice a molekulární biologii
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Marek Vácha, Ph.D. (25.01.2012)
The goal of the lectures and seminaries is to create firstly a "jumping board" for further philosophical thinking during subsequent years of studying and secondly to create a sufficient ethical reflexion of topics and issues taught in parallel modules, especially concerning molecular biology and genetics. The aim of this course is to provide a basic lookout in the field of philosophy and sociology as well.
Literatura -
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Marek Vácha, Ph.D. (10.12.2019)
Základní studijní literatura První ročník 2012
Anzenbacher, A., (1994) Úvod do etiky. Academia, Praha
Anzenbacher, Arno Úvod do filosofie
Buber, M., (1997) Problém člověka. Kalich, Praha,
Casell, E., The Nature of Suffering and the Goals of Medicine. Oxford University Press 2003
Edge, R.S., Groves, J.R., (2006) Ethics of Health care. Thomson Delmar Reading, New York.
Good, B., Medicine, Rationality and Experience. Cambridge University Press 1993
Jung, C.G., Výbor z díla II.: Archetypy a nevědomí
Jung, C.G., Výbor z díla V.: Odpověď na Jóba
Kohák, E: Člověk, dobro a zlo. Ježek 2000
Kohák, E., Pražské přednášky: Život v pravdě a postmoderní skepse. Ježek 1999
Kohák, E., Svoboda, svědomí, soužití. Sociologické nakladatelství 2004
Macintyre, A., (2004) Ztráta ctnosti. Oikúmené, Praha.
Sokol, J. Filosofická antropologie: Člověk jako osoba. Portál 2003
Sokol, J. (2010) Etika a život. Vyšehrad, Praha
Störig: Malé dějiny filosofie
Tugendhat, E., (2004) Přednášky o etice. Oikúmené, Praha.
Campbell, A.V., (2017) Bioethics. The Basics. 2nd ed. Routledge. Taylor and Francis Group. London and New York.
Bauman, Z., (2010) Modernita a holocaust. 2. vyd., Sociologické nakladatelství. Praha
Beauchamp, T.L., Childress, J.F., (2009) Principles of Biomedical Ethics. 6th ed. Oxford University Press, New York, Oxford.
Blackburn, S., (2001) Ethics. A Very Short Introduction. Oxford University Press, Oxford.
Další doporučení studijní literatura První ročník 2012
Robert Murphy: Umlčené tělo Michel Foucault: Dějiny sexuality, Péče o sebe Clive S. Lewis: Svědectví o zármutku Philippe Ariés: Dějiny smrti Norbert Elias: O osamělosti umírajících Thomas S. Kuhn: Struktura vědeckých revolucí Charles Darwin: O původu člověka Zdeněk Neubauer: Přímluvce postmoderny, Nový Areopág Paul Feyerabend: Tři eseje o vědění Zdeněk Kratochvíl: Filosofie živé přírody, Mýtus, filosofie, věda Miroslav Petříček: Úvod do současné filosofie René Descartes: Úvahy o první filosofii Blaise Pascal: Myšlenky Bauman, Z., Úvahy o postmoderní době Anne Fadiman: The Spirit Catches You and You Fall Dawn Michel Foucault: Psychologie a duševní nemoc, Dějiny šílenství Cecil G. Helman: Culture, Health and Illness Kleinman, A., Writing at the Margin: Discourse between Anthropology and Medicine Loewy, E.H., (1996) Textbook of healthcare Ethics. Plenum Press, New York and London. Sacks, O., Antropoložka na Marsu, Muž který si pletl manželku s kloboukem Murphy, R.F., Úvod do kulturní a sociální antropologie
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Marek Vácha, Ph.D. (10.12.2019)
Basic Study Litearture For 1st year:
Aries, P., (2008) The Hour of Our Death. Vintage Books. New York. Beauchamp, T.L., Childress, J.F., (2009) Principles of Biomedical Ethics. Oxford University Press, Oxford and New York. Edge, R.S., Groves, J.R., (2006) Ethics of Health care. Thomson Delmar Reading, New York. Pierce, J., Randels, G., (2010) Contemporary Bioethics. Oxford University Press, Oxford. Pozgar, G.D., (2005) Legal and Ethical Issues for Health Professionals. Jones and Bartlett Publishers. Singer, P.A., Viens, A.M., (2008) The Cambridge Textbook of Bioethics. Cambridge University Press, Cambridge. Steinbock, B., (2009) The Oxford Handbook of Bioethics. Oxford University Press. Oxford Svatošová, M., Hospic a umění doprovázet Tauber, A.I., (2000) Confession of a Medicine Man. The MIT Press
Campbell, A.V., (2017) Bioethics. The Basics. 2nd ed. Routledge. Taylor and Francis Group. London and New York.
Metody výuky -
Poslední úprava: MUDr. Petr Michenka (23.12.2019)
V přednáškách jsou studenti uvedeni do filosofického myšlení a do nejzákladnějších pojmů filosofie a humanitních věd. V seminářích jsou jednotlivé etické teorie dále podrobeny kritické reflexi a v rámci jednotlivých kasuistik se studenti cvičí v posunu od deskriptivní etiky (tedy stanovení různých názorů, postpjů a argumentů pro a proti) až k etice normativní (identifikace vlastních hodnot a postojů, zajištěných argumentačně).
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Marek Vácha, Ph.D. (25.01.2012)
During the lectures, the students are introduced to the very basic philosophical thinking and to the fundamental notions of medical ethics. Different types of ethical theories (mentioned during the letures) are critically reflected in the seminaries. Beside that, in the seminaries are discussed different case reports and students are during the process of reflexion trying to shift their position from the descriptive ethics to the normative one, supported by arguments.
Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Marek Vácha, Ph.D. (10.12.2019)
Milé a vážené studentky, mili a vážení studenti,
v akademickém roce 2013/2014 jsme se rozhodli vrátit zpět ke straé tradici psaných testů. Zápočet tedy obdržíte na základě písemného testu na konci semestru. Testové otázky jsou psané na principiu mnohočetného výběru, kdy je z nabízených možností správn jedna a pouze jedna odpověď, nebo je třeba doplnit do textu jedno slovo či termín.
Pokud budete mít jakékoli dotazy, pište prosím na adresu marek.vacha@lf3.cuni.cz nebo telefonujte na +420 777 24 23 97 (Marek Vácha)
Za Ústav etiky
Marek Vácha
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Marek Vácha, Ph.D. (10.12.2019)
Dear Students,
we have decided to go back during the academical year 2013/2014 to the good old tradition of written test. The test is based on the principle of multiple choice, in which one and only one of the proposed answer is correct. Or, in the different kind of questions, you have to fill to the text one word, term etc. The questions are strictly made from the PowerPoint presentations of our first year lectures and seminaries, which you can find at "vyuka" web page.
So, for obtaining a credit there is no essay this year and instead you will receive the credit on the basis of above mentioned written test at the end of the semester.
If you have any question, don´t hesitate to write to the address marek.vacha@lf3.cuni.cz or call me to the phone number +420 777 24 23 97 (Marek Vácha)
Marek Vácha, Department of Ethics
Sylabus -
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Marek Vácha, Ph.D. (11.12.2019)
V letním semestru 1. ročníku je plánováno celkem 5 přednášek 8 seminářů. Témata přednášek jsou tato:
1. Úvod do filosofického myšlení. Filosofie a přírodní vědy, přírodní vědy a etika. Svoboda, svědomí. Úvod do etiky. Etika, morálka, mrav. Deskriptivní a normativní etika. Vyučuje Marek Vácha
2. Základní etické teorie - stručný přehled. Vyučuje Marek Vácha
3. Čtyři principy lékařské etiky. Princip dvojího účinku. Konflikty mezi principy. Vyučuje Marek Vácha
4. Problém osoby. Lidská bytost a lidská osoba. Empirický funkcionalismus a ontologický personalismus. Vyučuje Marek Vácha
5. Eugenika. Od eugeniky 19. století po sekvenování lidského genomu. Vyučuje Marek Vácha
Témata seminářů jsou tato:
1. Etické kodex a přísahy. Od Hippokratovy přísahy k Úmluvě o lidských právech a biomedicíně. Vyučuje Barbora Řebíková.
2. Úvod do filosofování. Úvod do filosofie a etiky. Vyučuje Barbora Řebíková.
5. Medicína a její postavení v současné kultuře a společnosti I. Vyučuje Miloš Mauer
6.Medicína a její postavení v současné kultuře a společnosti II. Vyučuje Miloš Mauer
7. Svědomí ve zdravotnické praxi. Vyučuje Jaromír Matějek
8. Vztah lékaře a pacienta. Práva pacientů. Vyučuje Jaromír Matějek
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Marek Vácha, Ph.D. (11.12.2019)
There are seven lectures and seven seminaries during the summer semester of the 1st year. The topics of the lectures are as follows:
1. An Introduction to the philosophical thinking. The Philosophy and the Science, the Ethics and the Science. Freedom. Ethics and Morality. Descriptive and Normative Ethics.
2. A Short Introduction to the Basic Thical Theories.
3. Four Principles of Modern Medical Ethics. Double Effect. Conflicts between principles.
4.The Problem of the Personhood. Human Being and Human Person. Empirical Functionalism and Ontological Personalism
5. A Status of the Animal. An Animal between a Thing and a Person. "3R" approach and its critique. Animal Experimentations.
6. A Short Introduction to th Eugenics.
7. Gene-Ethics: a very Short Introduction.
The topics of the seminaries are as follows:
1. Introductory Thoughts. Ethics and Morality. Descriptive and Normative Ethics.
2. Ethical Theories. Hedonism and Utilitarianism. Immanuel Kandt and Deaontology. Virtue Ethics.
3. The Problem of the Personhood. Human Being and Human Person. Empirical Functionalism and Ontological Personalism.
4. The Beginning of Human LIfe. The Status of the Human Embryo. Embryology and Ethics.
5. The Symbolism of Human Body. The imagination, speech, thinking. The Quality of Human Life. The Body and Soul. Dreams in culture and history. What does it mean to be a Human?
6. Freedom and Conscience.
7. Spirituality of the Dying Patients.
Vstupní požadavky -
Poslední úprava: MUDr. Petr Michenka (18.03.2020)
Středoškolské základy filosofie jsou vítány, nutné jsou minimálně středoškolské základy molekulární biologie a genetiky.
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Marek Vácha, Ph.D. (25.01.2012)
A secondary school knowledge concerning philosophy is welcomed but not entirely necessary, but very useful/indispensable is a basic outlook in the field of molecular biology and genetics.