PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Sociální péče o děti a dospělé se zvláštními potřebami - CVOL0141
Anglický název: Social care of children and adults with special needs
Zajišťuje: Ústav hygieny 3. LF UK (12-HYG)
Fakulta: 3. lékařská fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: oba
Body: 3
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky:
Rozsah, examinace: 0/45, Z [TS]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (12)
letní:neurčen / neurčen (12)
Minimální obsazenost: 4
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: Mgr. Tereza Kopřivová Herotová, Ph.D.
Patří mezi: VSEOB-VP-3 (ZÁPIS)
VSEOB-VP-4 (ZÁPIS)
VSEOB1-VP-3 (ZÁPIS)
Termíny zkoušek   Rozvrh   
Anotace
Poslední úprava: Bc. Kateřina Maternová (14.11.2016)
Obsah kurzu vychází z potřeby budoucího lékaře - seznámit se s existencí různých forem sociální péče o děti a dospívající se speciálními potřebami
Cíl předmětu
Poslední úprava: Bc. Kateřina Maternová (14.11.2016)

Cílem povinně volitelného kurzu je seznámit budoucího lékaře s existencí různých forem sociální péče o děti a dospívající se speciálními potřebami v České republice.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Bc. Kateřina Maternová (14.11.2016)

80 % účast na seminářích + vypracování a prezentace vybrané kazuistiky na závěr kurzu

Literatura
Poslední úprava: Bc. Kateřina Maternová (14.11.2016)

Manuál prevence v lékařské praxi

Dunovský, J., Sociální pediatrie; GRADA Publishing, 1999; ISBN: 80-7169-254-9 

Špeciánová, Š. Sociálně právní ochrana dětí, 1. vydání Praha: Vzdělávací institut ochrany dětí, 2007. ISBN 978-80-86991-27-6

Dunovský, J., Dytrych, Z., Matějček, Z. Týrané, zneužívané a zanedbané dítě., 1. vydání Praha: GRADA Publishing, 1998. ISBN 80-85121-99-9.

Zákon č. 359/1999 Sb., o sociálně právní ochraně dětí, ve znění pozdějších předpisů 

 

 

 

Sylabus
Poslední úprava: Bc. Kateřina Maternová (26.03.2019)

Obsah kurzu vychází z potřeby budoucího lékaře seznámit se s existencí různých forem sociální péče o děti a dospívající se speciálními potřebami.

1. Úvod (4 hodiny)
Základní informace o vývoji a pojetí sociální péče.

Dětství (vývoj přístupu k němu v různých historických obdobích a kulturách).

Péče o růst a vývoj dítěte zdravého i dítěte ohroženého rizikovým prostředím (dítě sociálně maladaptované, nemocné, s kombinovaným postižením, atd.).

Zadání samostatné práce - kazuistiky, která bude součástí zápočtu

2. Péče o děti vyžadující okamžitou pomoc (4 hodiny)
Návštěva Klokánku

Systém péče o děti vyrůstající mimo rodinu

Socializace dítěte od narození až do dospělosti, sociálně maladaptované dítě

3. Péče o děti ve státní institucionální péči (4 hodiny)
Návštěva Dětského domova

Rodina, její význam, funkce rodiny a její poruchy, péče o dítě.

Vztah rodič-dítě.

Demografický pohled na rodiny a současné trendy v nich.

4. Péče o děti drogově závislých matek (4 hodiny)
Návštěva Centra pro drogově závislé matky DROP-IN

Problematika závislostí u dětí, dospívajících a těhotných žen

Drogová prevence

5. Péče o rodiny s dětmi bez domova (4 hodiny)
Návštěva Armády Spásy

Problematika bezdomovectví v ČR, prevence, minority ohrožené bezdomovectvím

Děti na ulici x děti ulice

6. Péče o děti s kombinovaným postižením (4 hodiny)
Návštěva Integračního centra ZAHRADA

Dítě s mentálním, pohybovým nebo kombinovaným postižením

Integrace a péče o dítě s postižením a jeho rodinu

7. Dítě s poruchou autistického spektra (4 hodiny)
Základní pojmy, PAS

Proces diagnostiky dětí s PAS

Práce s dítětem s PAS u lékaře (pediatra, při hospitalizaci, atd.)

8. Péče o děti s poruchou autistického spektra (4 hodiny)
NAUTIS - Národního ústav pro autismus

9. Rozvoj komunikační schopnosti u dětí a autismem
Verbální chování

Poruchy autistického spektra a verbální i nonverbální komunikace

10. Možnosti podpůrné terapie PAS (4 hodiny)
Kognitivně-behaviorální terapie
Aplikovaná behaviorální analýza
Vymezení pojmů

Historie

Postupy při učení dovedností, chování

11. Možnosti podpůrné terapie PAS; Aplikovaná behaviorální analýza pokračování - (3 hodiny)
Definice a měření cílového chování

Redukce problémového chování

Diferenciální posílení, vyhasínání

12. Závěr (2 hodiny)
Prezentace zpracovaných kazuistik, zápočet

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Bc. Kateřina Maternová (14.11.2016)

80 % účast na seminářích + vypracování a prezentace vybrané kazuistiky na závěr kurzu

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK