PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2018/2019
   Přihlásit přes CAS
Prázdninová praxe I. - CNSPX1
Anglický název: Holiday Practice I.
Zajišťuje: Ústav ošetřovatelství 3. LF UK (12-UOS)
Fakulta: 3. lékařská fakulta
Platnost: od 2013 do 2022
Semestr: letní
Body: 4
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/4, Z [TS]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Garant: PhDr. Hana Janečková, Ph.D.
Kategorizace předmětu: Zdravotnické obory > Praktická cvičení
Termíny zkoušek   Rozvrh   
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Hana Janečková, Ph.D. (27.09.2019)
V rámci tohoto předmětu se studenti naučí prakticky hodnotit sociální důsledky aktuálního zdravotního stavu člověka, stanovit jejich pravděpodobný vývoj a zaujmout adekvátní postoj k řešení situace, reagovat citlivě na potřeby člověka s omezenou soběstačností nebo v nepříznivé sociální situaci se zdravotními důsledky, efektivně komunikovat v týmu o způsobu jeho podpory, spolupracovat s rodinou a s jinými odborníky při jeho začleňování zpět do přirozeného sociálního prostředí prostřednictvím individuálního plánování, s využitím služeb poskytovaných v komunitě a dalších komunitních zdrojů. Důraz je kladen na nácvik komunikačních dovedností a individuálního plánování, podpory v aktivitě a rozhodování, zlepšení kvality života a naplnění individuálních potřeb člověka prostřednictvím praxe v zařízeních domácí zdravotní péče a v sociálních službách,jako jsou domovy pro seniory, domovy se zvláštním režimem pro osoby s demencí, komunitní služby pro osoby s duševním onemocněním nebo jiným zdravotním postižením a pro osoby ohrožené závislostí na návykových látkách.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Hana Janečková, Ph.D. (27.09.2019)

 

Cílem prázdninové praxe po 1. ročníku studia je osvědčit a prohloubit dovednosti studenta v oblasti poskytování péče v přirozeném sociálním prostředí pacienta, v poskytování integrované zdravotně sociální péče v komunitě a celistvého přístupu k člověku s postižením, odkázaného na pomoc druhé osoby a ohroženého sociálním vyloučením. Praxe umožní studentům vhled do problematiky komplexní péče o člověka s chronickým onemocněním nebo zdravotním postižením v jeho přirozeném sociálním prostředíi. Studenti  se zaměří zejména na možnosti  sociálního začlenění a  aktivizace těchto osob a na péči o jejich psychosociální potřeby v kontextu jejich životního příběhu, jejich přání, hodnot a vztahů. Dále se zaměří na  spolupráci multidisciplinárního týmu s rodinou a blízkými nemocného s cílem porozumět problematice omezené soběstačnosti a potřebné podpory u konkrétního člověka.

Literatura -
Poslední úprava: PhDr. Hana Janečková, Ph.D. (27.09.2019)

ČALS (2013): Strategie České alzheimerovská společnosti P-PA-IA. Revidovaná verze. Online. Dostupné na  www.alzheimer.cz

ČECHOVÁ, K., FENDRYCH MAZANCOVÁ A., MARKOVÁ H. a kol. (2019): V bludišti jménem Alzheimer. Praha: Management Press.

DÖRNER, K. (1999): Osvobozující rozhovor: psychicky nemocný v rodině. Praha: Grada Publishing

FOITOVÁ Z., PĚČ O., WENIGOVÁ B. (2011) Základy komunitní péče o osoby s duševním onemocněním. Dostupné na: http://www.rpkk.cz/download/zaklady-kom-pece.pdf

HÁJKOVÁ L., HRADCOVÁ D., JANEČKOVÁ H., MÁTLOVÁ M., VAŇKOVÁ H. (2016): Komplexní péče o lidí s demencí. Praha,Česká alzheimerovská společnost. Dostupné na www.alzheimer.cz

HEJZLAR P. (2014): Case management v práci s duševně nemocnými. On line. Dostupné na: http://www.mpsv.cz/files/clanky/21163/Hejzlar.pdf

HOLMEROVÁ I., JAROLÍMOVÁ E., SUCHÁ J. a kol. (2007): Péče o pacienty s kognitivní poruchou. Praha: Gerontologické centrum 

HOLMEROVÁ I., (2018): Case management v péči o lidi žijící s demencí. Koordinace péče zaměřená na člověka. Praha: FHS UK.

IDEA 12 (2017): Příručka dobrých a slibných praktických postupů. Resursu Centrs Zelda. Dostupné na http://www.idea12.eu/res/archive/001/000206.pdf?seek=1522952275. Stažené 9.4.2018

JANEČKOVÁ H., VACKOVÁ M. (2010) Reminiscence. Využití vzpomínek v práci se seniory. Praha: Portál

JOHNOVÁ, M.: Plánování zaměřené na člověka a transformace ústavní péče. Příloha časopisu Rezidenční péče. (online) http://www.rezidencnipece.cz/archiv/priloha/priloha0603.pdf 

JOHNOVÁ, M., STRNAD, J., JANEČKOVÁ H. (2017): Užívání léků v sociální službě: k další diskusi. Praha: Quip [Online] Dostupné na: http://www.kvalitavpraxi.cz/res/archive/025/002857.pdf?seek=1403073793. Staženo dne 30. 9. 2017

JŮN, H. (2010): Moc, pomoc a bezmoc v sociálních službách a ve zdravotnictví. Praha: Portál

KALVACH Z. (2014): Podpora rozvoje komunitního systému integrovaných podpůrných služeb. Praha: Diakonie ČCE.

Koncepce podpory transformace pobytových sociálních služeb v jiné typy sociálních služeb, poskytovaných v přirozené komunitě uživatele a podporující sociální začlenění uživatele do společnosti - text k transformaci ústavní péče z r. 2008.

KOPŘIVA, K. (1997): Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál.

KUZNÍKOVÁ I. (2011): Sociální práce ve zdravotnictví. Praha: Grada Publishing

MATOUŠEK, O., KODYMOVÁ P., KOLÁČKOVÁ J. eds. (2005):  Sociální práce v praxi: specifika různých cílových skupin a práce s nimi.   Praha: Portál

MUSIL, L. (2004): "Ráda bych Vám pomohla, ale…": dilemata práce s klienty v organizacích. Brno: Marek Zeman,

NEPUSTIL P., SZOTÁKOVÁ M. a kol. (2013): Case management se zotavujícími se uživateli návykových látek. Praha: Úřad vlády ČR

O'BRIEN C. L.,  O'BRIEN J.: Kořeny plánování zaměřeného na člověka. Pohled znalostní komunity. Dostupné: http://www.kvalitavpraxi.cz/res/data/013/001593.pdf

PĚČ O., PROBSTOVÁ V. (2009): Psychoterapie, rehabilitace a komunitní péče. Praha: Triton

STUCHLÍK, J. (2002): Asertivní komunitní léčba a case management, Praha: Fokus Books, Centrum pro rozvoj péče o duševní zdraví, 2002

ŠŤASTNÁ J. (2016): Když se řekne komunitní práce. Praha: Nakladatelství Karolinum.

ŠUPKOVÁ, D. (2007):  Zdravotní péče o bezdomovce. Praha: Grada Publishing. Dostupné též na http://www.nadeje.cz/vz/zpb.pdf

TRČKOVÁ, M. (2000): Propouštění geriatrických pacientů z akutních lůžek nemocnic. In Marečková, J., Vránová, M. (Eds.), Ošetřovatelství na prahu 3. tisíciletí: sborník příspěvků

II. konference ošetřovatelství s mezinárodní účastí (s.128-130). Praha: Galén

ÚLEHLA, I. (1998): Umění pomáhat. Praha: Sociologické nakladatelství

PICHAUD, C., THAREAUOVÁ, I.(1998): Soužití se staršími lidmi. Praha: Portál

WINKLER P., ŠPANIEL F., CSÉMY L., JANOUŠKOVÁ M., KREJNÍKOVÁ L. (2013): Reforma systému psychiatrické péče. Psychiatrické centrum Praha

ZGOLA J. (2003): Úspěšná péče o člověka s demencí. Praha: Grada

Úmluva OSN o právech lidí  se zdravotním postižením.

Evropská Charta práv a povinností starších osob vyžadujících dlouhodobou péči a pomoc

Registr poskytovatelů sociálních služeb. Dostuné na http://iregistr.mpsv.cz

Časopisy: Sociální práce/Sociálna práca, Sociální služby aj.

Materiály vydávané Českou alzheimerovskou společností, Životem 90, Diakonií ČCE, např.:

Špatné zacházení se seniory a násilí v rodině

Na pomoc pečujícím rodinám

Podpůrné skupiny rodinných pečovatelů

www.pecujdoma.cz

www.alzheimer.cz

www.vúpsv.cz

http://www.reformapsychiatrie.cz

www.stopstigma.cz

Metody výuky -
Poslední úprava: PhDr. Hana Janečková, Ph.D. (27.09.2019)

odborná praxe a její písemná reflexe

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: PhDr. Hana Janečková, Ph.D. (27.09.2019)

Student si vede deník odborné praxe (logbook).  Zpracuje zprávu z praxe zahrnující případovou studii zaměřenou na problematiku aktivizace, komunikace, sociálního  začlenění a zlepšení kvality života člověka se zdravotním postižením či  dlouhodobě nemocného. Student také provede písemnou  reflexi odborné praxe.

100% docházka

Sylabus -
Poslední úprava: PhDr. Hana Janečková, Ph.D. (27.09.2019)

Prázdninová praxe po 1.ročníku  probíhá především v zařízeních primární péče a v komunitních službách zdravotních i sociálních (ordinace praktických lékařů, agentury domácí péče, pobytové, ambulantní i terénní sociální služby). Studenti získávají zkušenosti a praktické dovednosti v komplexní zdravotně sociální péči o pacienta/klienta výše uvedených zařízení. V průběhu praxe jsou studenti zařazeni do multidisciplinárního týmu, pracují pod vedením mentorů a pod supervizí vyučujících Ústavu ošetřovatelství.

1.       Blok (20 hod.)

Před nástupem na praxi si student vyjedná místo své praxe a její cíle s kompetentní osobou na zvoleném pracovišti v oblasti sociálních a sociálně-zdravotních služeb nebo primární zdravotní péče. O volbě místa své praxe komunikuje student s garantem praxe prostřednictvím informačního systému 3. LF UK (http://praxeukm.lf3.cuni.cz) a po jeho schválení vypracuje individuální plán praxe a prostuduje literaturu vztahující se k problematice a cílové skupině, které se během své praxe bude věnovat (dlouhodobě nemocní senioři závislí na péči, lidé s demencí, děti a dospělí s tělesným, mentálním či kombinovaným postižením, s duševním onemocněním, s drogovou závislosti, ohroženi zanedbáním péče, špatným zacházením, domácím či jiným násilím, sociálním vyloučením, a jinými okolnostmi, vyplývajícími ze zdravotního stavu člověka či sociálně-zdravotního rizika)

2.       Blok (80 hod.)

Student vykonává svoji praktickou průpravu na zvoleném pracovišti podle cílů, které si dohodl s kompetentní osobou (mentorem/kou, vedoucí/m pracoviště). Vedle celkové orientace v dané organizaci a na pracovišti, kde vykonává svoji praxi, se zapojí zejména do aktivizačních programů a kontaktní práce s klienty/pacienty, nevykonává však standardní ošetřovatelské úkony.  Zároveň si zvolí některého z klientů/pacientů, o kterém s jeho informovaným souhlasem zpracuje svoji sociálně-zdravotní kazuistiku.

3.       Blok (20 hod.)

Student zpracuje závěrečnou zprávu z praxe dle stanovené osnovy:

Uvede identifikační údaje o poskytovateli služby a jeho zařazení v systému dlouhodobé zdravotně sociální péče.

Popíše činnosti a zhodnotí poskytované služby.

Popíše svůj individuální vzdělávací plán, činnosti, které během praxe vykonával, a zpracuje hodnocení praxe, sebereflexi a sebehodnocení (čemu se naučil).

Zpracuje kazuistiku - na základě poznaných potřeb, přání a životního příběhu člověka (klienta/pacienta) a jeho vnitřních i vnějších zdrojů sestaví  individuální plán péče/propuštění/podpory a doporučí vhodné kroky, které podpoří jeho aktivitu, sociální začlenění a kvalitu života.

Popíše, které z navržených kroků se mu během praxe podařilo realizovat.

Student vloží závěrečnou zprávu z praxe do informačního systému 3. LF UK ((http://praxeukm.lf3.cuni.cz)

Vstupní požadavky
Poslední úprava: PhDr. Hana Janečková, Ph.D. (27.09.2019)

Podmínkou k plnění předmětu je odevzdání závěrečné zprávy z praxe na základě předepstané osnovy.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK