PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Základy ošetřování I. - CNSNB1
Anglický název: Basic Care I.
Zajišťuje: Ústav ošetřovatelství 3. LF UK (12-UOS)
Fakulta: 3. lékařská fakulta
Platnost: od 2010
Semestr: zimní
Body: 4
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
letní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/3, Z [HT]
letní s.:1/3, Z [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Garant: PhDr. Hana Svobodová, Ph.D.
Mgr. Renata Vytejčková
Mgr. Petra Sedlářová
Kategorizace předmětu: Zdravotnické obory > Teoretické předměty
Korekvizity : CNSBF1, CNSPR1, CNSSO1
Je korekvizitou pro: CNSPC2
Termíny zkoušek   Rozvrh   
Anotace -
Poslední úprava: SV.HANA (11.08.2008)
Předmět je vyučován v bakalářském studijním programu Ošetřovatelství - Všeobecná sestra v 1. ročníku, ve druhém ročníku navazuje předmět Ošetřovatelství 2. Patří do skupiny předmětu Modulu ošetřovatelského. Skládá se ze 2 kurzů: 1. Potřeby - základní lidské potřeby, zejména fyziologické. Zajištění těchto potřeb sestrou. 2. Ošetřovatelská technika - Seznámení s praktickým ošetřováním nemocných. Osvojení dovedností v oblasti ošetřovatelské techniky.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: VYTEJCKOVA (16.09.2008)

Tématický kurz Potřeby

Kurz má seznámit studenty s problematikou zákaldních lidských potřeb vycházejících z Maslowovy teorie potřeb. Zabývá se definováním zákaldních fyziologických potřeb a jejich saturací u zdravého člověka v různých životních etapách a u nemocnéh člověka, resp. člověka s určitým deficitem v uspokojování základních potřeb. Cílem je seznámit studenty s formou zajištění základních lidských potřeb, resp. s technickými možnostmi ošetřovatelské péče.

Student po absolvování

  • je schopen na základě studia doporučené literatury definovat pojmy základní ošetřovatelské péče
  • rozumí Maslowově teorii potřeb a je schopen ji využívat jako teoretické východisko v oblasti základní ošetřovatelské péče
  • je schopen identifikovat základní fyziologické potřeby lidí v různých etapách
  • je schopen rozeznat deficit v uspokojování zákaldních potřeb
  • je schopen navrhnout intervence ke kompenzaci deficitu základních lidských potřeb

Tématický kurz Ošetřovatelská technika
Kurz má seznámit studenty s praktickým ošetřováním nemocných. Má vybavit studenty dovednostmi v oblasti ošetřovatelské techniky a vědomostmi pro zdůvodnění jednotlivých činností.

Student po absolvování kurzu:

  • bude schopen v praxi využít získaních základních znalostí a dovedností z ošetřovatelské péče
  • bude schopen v praxi využít získaních základních znalostí a dovedností z ošetřovatelské techniky
  • bude schopen dodržovat zásady BOZP a předcházet vzniku a přenosu infekce
  • bude schopen poskytnout základní péči zdravému dítěti i člověku
  • bude schopen poskytnout základní ošetřovatelskou péči nemocnému člověku
  • má dostatek praktických dovedností v provádění diagnosticko-terapeutických výkonů
  • je si vědom možných komplikací při provádění diagnosticko-terapeutických výkonů a zná jejich řešení

Literatura -
Poslední úprava: SEDLAROVA (21.05.2008)
Tématický kurz Potřeby
Odborná literatura

  • Trachtová, E. a kol.: Potřeby nemocného v ošetřovatelském procesu. 2. vyd. Brno, NCO NZO Brno 2004.
  • Staňková, M.: Základy teorie ošetřovatelství. Praha, Karolinum 1996.
  • Lemon I. Brno, IDV PZ 1996.
  • Doenges, M.E., Moorhouse, M.F.: Kapesní průvodce zdravotní sestry. Praha, Grada Publishing 2. vyd. 2001.
  • Janošíková, M., Mikšová, Z., Zajíčková, M.: Kapitoly z ošetřovatelské péče I. Vsetín, VZŠ 1997.
  • Janošíková, M., Mikšová, Z., Zajíčková, M.: Kapitoly z ošetřovatelské péče II. Vsetín, VZŠ 1998.
  • Kozierová, B., Erbová, G., Olivierová, R.: Ošetrovatelstvo 1,2. Martin, Osveta 1995.
  • Remedia populi 1995, č. 1-2. Číslo věnované problematice bolesti.
  • Pacovský, V.: Klinická propedeutika pro magisterské a bakalářské studium ošetřovatelství. Praha, Karolinum 1999.
  • Topinková, E., Neuwirth, J.: Geriatrie pro praktického lékaře. Praha, Grada Publishing 1995.
  • Sofaer, B.: Bolest. Příručka pro zdravotní sestry. Praha, Grada Publishing 1997.
  • Křivohlavý, J.: Bolest, její diagnostika a psychoterapie, Brno, IDV PZ 1992.

Internetové odkazy

  • http://www.zdrava-rodina.cz/med/med0501/med0516.html
  • http://www.sakcr.cz
  • http://msz.qmshc.cz/index.html
  • http://www.britskelisty.cz/9711/19971112f.html
  • http://www.meyra.cz
  • http://www.dma.cz

Tématický kurz Ošetřovatelská technika

  • ROZSYPALOVÁ, M.; ŠAFRÁNKOVÁ, A. Ošetřovatelství 1. Praha : Informatorium, 2002.
  • ROZSYPALOVÁ, M.; ŠAFRÁNKOVÁ, A.; HALADOVÁ, E. Ošetřovatelství 2. Praha : Informatorium, 2002.
  • KOLEKTIV AUTORŮ Základy ošetřování nemocných. Praha : Karolinum, 2005.
  • MIKŠOVÁ, Z.; FROŇKOVÁ, M.; HERNOVÁ, R.; ZAJÍČKOVÁ, M. Kapitoly z ošetřovatelské péče I. Praha : Grada Publishing, 2006.
  • MIKŠOVÁ, Z.; FROŇKOVÁ, M.; HERNOVÁ, R.; ZAJÍČKOVÁ, M. Kapitoly z ošetřovatelské péče II. Praha : Grada Publishing, 2006.
  • WORKMAN, B. A.; BENNETT, L. A. Klíčové dovednosti sester. Praha : Grada Publishing, 2006.
  • ŠAMÁNKOVÁ, M. a kol. Základy ošetřovatelství pro studující lékařských fakult 1. a 2 díl. Praha : Karolinum, 2002.
  • Příloha č. 3 k vyhlášce 195/2005 Sb.
  • odborné časopisy - Sestra, apod.

Metody výuky -
Poslední úprava: SV.HANA (11.08.2008)

Tématický kurz Potřeby

Přednášky a cvičení

Tématický kurz Ošetřovatelská technika

Praktická cvičení s využitím modelů a pomůcek, praktický nácvik jednotlivých výkonů, semináře, exkurze.

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: SV.HANA (29.09.2008)
Požadavky k zápočtu
Tématický kurz Potřeby
  • student zpracuje na předem zvolené téma (jedna potřeba člověka) seminární práci s použitím poznatků ze zahraniční literatury v rozsahu 5 - 7 stran.
  • zkouška - po 3. semestru, z témat odučených v kurzu Potřeby, Ošetřovatelská technika, Ošetřovatelský proces

Tématický kurz Ošetřovatelská technika - zimní semestr

  • Účast na praktikách 80 %.
  • Zápočtový test na 80 %, test lze opakovat v řádně vypsaných termínech (tzn. že po začátku zkouškového období nebudou žádné termíny přidávány).
  • Prezentace na předem zadané téma.
  • Povinná účast na exkurzích. V případě neúčasti - splnění zadaného úkolu.

Tématický kurz Ošetřovatelská technika - letní semestr

  • Účast na praktikách 80 %.
  • Prezentace a vypracování standardního postupu na předem zadané téma.
  • Povinná účast na exkurzích. V případě neúčasti - splnění zadaného úkolu.
  • Zápočtový test na 80 %, test lze opakovat v řádně vypsaných termínech (tzn. že po začátku zkouškového období nebudou žádné termíny přidávány).
  • Praktické předvedení výkonu v učebně - lze vykonat teprve po splnění zápočtového testu. Praktické předvedení výkonu v učebně pro udělení zápočtu musí být hodnoceno stupněm splněno. Při nesplnění ho lze opakovat v řádně vypsaných termínech (tzn. že po začátku zkouškového období nebudou žádné termíny přidávány).

Neúčast na zápočtovém testu (v obou semestrech) či při praktickém předvedení výkonu v učebně bude omluvena pouze v závažném případě, v případě neúčasti bez omluvy termín propadá!

Sylabus -
Poslední úprava: VYTEJCKOVA (16.09.2008)
Tématický kurz Potřeby
  • Vymezení předmětu základní péče. Maslowova teorie potřeb.
  • Vymezení pojmů soběstačnost, zdravotní postižení, nesoběstačnost, závislost. Možnosti prevence a kompenzace závislosti, rehabilitační a kompenzační pomůcky, ergoterapie, sociální služby a sociální dávky. Hodnocení poruch sebeobsluhy a soběstačnosti u starších pacientů.
  • Pohyb a aktivita. Definice základních pojmů. Význam tělesné aktivity pro člověka. Faktory ovlivňující pohyb a tělesnou aktivitu. Poruchy hybnosti - imobilizační syndrom, poruchy postoje, sedu, chůze, pády.
  • Hygiena nemocného a oblékání. Definice základních pojmů. Význam hygienické péče. Faktory ovlivňující hygienickou péči a oblékání. Změny na kůži. Dekubity.
  • Odpočinek a spánek. Definice základních pojmů. Faktory ovlivňující spánek a odpočinek. Poruchy spánku.
  • Výživa nemocného. Definice základních pojmů. Faktory ovlivňující výživu. Poruchy výživy.
  • Vyprazdňování nemocných. Definice základních pojmů. Faktory ovlivňující vyprazdňování moči a stolice. Poruchy vyprazdňování.
  • Dýchání. Definice základních pojmů. Faktory ovlivňující dýchání. Poruchy dýchání.
  • Bolest. Vymezení základních pojmů. Faktory ovlivňující bolest. Hodnocení bolesti.

Tématický kurz Ošetřovatelská technika - zimní semestr
  • Úprava lůžka bez nemocného, s nemocným, nácvik správné manipulace s nemocným, polohy nemocného, pomůcky doplňující lůžko.
  • Dezinfekce a sterilizace, příprava dezinfekčních roztoků, péče o ruce. Hygienicko-epidemiologický režim, prevence nosokomiálních infekcí.Exkurze na Oddělení centrální sterilizace.
  • Léčebný režim, příjem, překlad, propuštění. Povinnosti sestry, dokumentace.
  • Hygienická péče u dětí a dospělých. Péče o dutinu ústní. Ranní a večerní toaleta.Celková koupel, mytí znečištěného nemocného, péče o vlasy.
  • Podávání stravy. Dietní systém.
  • Měření a sledování TT, P, TK, D. Záznam do dokumentace. Vážení a měření nemocného.
  • Obvazové techniky. Zásady, druhy obvazového materiálu. Imobilizační obvazy.
  • Vyprazdňování tlustého střeva - u soběstačných, částečně soběstačných a nesoběstačných nemocných. Klyzma - druhy, podání.
  • Vyprazdňování močového měchýře - fyziologické, patologické. Péče o inkontinentního pacienta.Cévkování - permanentní, jednorázové. Péče o cévku. ČIK.

Tématický kurz Ošetřovatelská technika - letní semestr

  • Odběr biologického materiálu. BOZP. Administrativa.
  • Odběr moči - orientační, biochemické, mikrobiologické, odběr moči u kojenců a batolat.
  • Odběr stolice - biochemické, mikrobiologické, parazitologické.
  • Vyšetření sputa, výtěry z krku, nosu, rány a odběry ostatního biolog. materiálu. Anaerobní odběr.
  • Odběry venózní krve u dospělých i dětí - různé techniky, odběry na vyšetření biochemické, hematologické, serologické, mikrobiologické, FW.
  • Odběry kapilární u dospělých i dětí a arteriální krve. ASTRUP, glykémie - základy hodnocení. Asistence při arteriální punkci a zásady péče o arteriální vstup.
  • Podávání léků - formy, označení, objednávání, hospodaření, ordinace a dokumentace. Zásady pro zacházení s opiáty.
  • Podávání léků p.o., per rektum, kůží, do oka, nosu, ucha.Podávání léků do dýchacích cest.
  • Aplikace léků injekcemi - příprava léků, způsoby podávání.
  • S.c. injekce, aplikace inzulínu, heparinu.
  • Aplikace léků i.m. - vyhledávání místa vpichu, zásady, komplikace a jejich prevence. Příprava a aplikace ATB.
  • Aplikace léků i.v. - vyhledávání místa vpichu, zásady, komplikace a jejich prevence. Právní problematika.
  • Intraoseální vstup - indikace, příprava a asistence, zásady péče o něj.
  • Zavádění periferních žilních katétrů, druhy, zásady, komplikace a jejich prevence. Péče o periferní žilní vstupy. Příprava a aplikace cytostatik.
  • Centrální žilní katétry a zásady péče o ně. Péče o venózní porty.
  • Aplikace infúzí - druhy infúzních roztoků, zásady při podávání. Příprava nemocného, sledování během a po aplikaci, komplikace. Infúzní pumpy a perfuzory. Dávkovací sety.

Vstupní požadavky -
Poslední úprava: SEDLAROVA (21.05.2008)

Základní znalosti z anatomie a fyziologie, biologie (v rozsahu výuky na střední škole).

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK