PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
ID - Komunikace - CNPAKO42
Anglický název: ID - Communication
Zajišťuje: Ústav ošetřovatelství 3. LF UK (12-UOS)
Fakulta: 3. lékařská fakulta
Platnost: od 2016
Semestr: letní
Body: 2
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/30, Jiné [HS]
Rozsah za akademický rok: 30 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Garant: Mgr. Jana Holubová
Kategorizace předmětu: Lékařství > Pomocné předměty
Atributy: Modul ID
Termíny zkoušek   Rozvrh   
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Jana Holubová (20.02.2012)
Předmět je zaměřen získání základních znalostí a dovedností v komunikaci s dospělým i dítětem a s nemocným dospělým i s nemocným dítětem. Rozsah předmětu je 30 vyučovacích hodin. Výuka probíhá ve 3 hodinových blocích. Předmět je zakončen zápočtem.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: Mgr. Jana Holubová (20.02.2012)

psycho - sociální rozvoj studenta
- schopnost sebepoznávání, seberegulace
- umět vést produktivní dialog
- zvládnout zátěžové situace v komunikaci s nemocnými
- znalost typologie nemocných a zvláštností v přístupu k nim
- seznámit se specifickými aspekty v komunikaci s nemocným , nácvik edukace nemocného
- seznámit se specifikou a zvláštnostmi v komunikaci s vážně nemocnými a umírajícími
- poznat zákonitosti a zvláštnosti v komunikaci s dítětem

Literatura -
Poslední úprava: Mgr. Jana Holubová (20.02.2012)

1. Linhartová,M. : Praktická komunikace v medicíně. Praha ,Grada Publishing 2006, ISBN 978-80-247-1784-5
2. Tate,P. : Komunikace pro lékaře. Praha ,Grada Publishing 2005,ISBN 80-247-0911-2
3. Bláha,K., Staňková, M.: Sestra a pacient. České ošetřovatelství 13. Brno, IDV PZ 2003. ISBN 80 - 7013 -
388 -0
4. Venglářová, M.: Mahrová, G.: Komunikace pro zdravotní sestry. Praha , Grada Publishing 2006
5. Vágnerová, M. : Vývojová psychologie I. Dětství a dospívání. Praha , Karolinum 2005
6. Nejedlá, M., Svobodová, H., Šafránková,A.: Ošetřovatelství III/2, Praha, Informatorium 2004
7. Haškovcová, H.: Thanatologie: nauka o umírání a smrti, Praha Galén 2000
8. Pospíšil,M.: Zlost, hněv, rozčilení aneb jak zs slepé uličky krizové komunikace. Plzeň, Typos a.s. 1999
9. Honzák,R.: Komunikační pasti v medicíně. Praha, Galén 1997,ISBN 80-85824-60-4
10. Kűbler - Ross, E.: Odpovědi na otázky o smrti a umírání, Praha 1995
11. Matějček, Z.: Psychologie nemocných a zdravotně postižených dětí. Praha, H a H 2001,ISBN 80-86022-92-7
12. Langmeier, J.: Vývojová psychologie pro dětské lékaře. Praha, Avicenum 1991

13. Juřeníková , P.: Základy edukace  v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada Publishing, a.s. 2010, 80s, ISBN 978-80-247-2171-2 

 

Metody výuky -
Poslední úprava: Mgr. Jana Holubová (20.02.2012)

seminář, cvičení

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: Mgr. Jana Holubová (20.02.2012)

Předmět je zakončen zápočtem.

Požadavky k zápočtu:  povinná účast na praktikách 80% 

                                 Pozor  -  rozvrh je nuté dodržovat
 

Sylabus -
Poslední úprava: Mgr. Jana Holubová (20.02.2012)

Komunikační proces , jeho zákonitosti, neverbální komunikace. 
Verbální komunikace.
Typologie nemocných. Komunikace s problémovým nemocným.
Zvláštnosti komunikace s dítětem.Výchovné zaměstnání dětí.
Komunikace s nemocným při kvalitativní poruše vědomí.
Komunikace v paliativní péči.
Edukace nemocných,  nácvik edukace nemocných.


 
Univerzita Karlova | Informační systém UK