PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2017/2018
   Přihlásit přes CAS
ERASMUS - Hygiena, epidemiologie a preventivní lékařství IV. - CERA4P0050
Anglický název: ERASMUS - Hygiene, Epidemiology and Preventive Medicine IV.
Zajišťuje: Ústav hygieny 3. LF UK (12-HYG)
Fakulta: 3. lékařská fakulta
Platnost: od 2015 do 2017
Semestr: oba
Body: 2
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky:
Rozsah, examinace: 14/58, Z(+Zk) [HS]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: angličtina
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: doc. MUDr. Pavel Dlouhý, Ph.D.
Termíny zkoušek   Rozvrh   
Anotace -
Poslední úprava: Ondřej Kubánek (20.11.2012)
Předmět je vyučován ve 4. ročníku magisterského studia všeobecného lékařství, v návaznosti na předmět HEPL III a témata z oblasti diabetologie, metabolismu a pediatrie. Studenti se seznámí s problematikou výživy, tělovýchovného lékařství a ochrany zdraví dětí a mládeže.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: Ondřej Kubánek (20.11.2012)

Studenti se seznámí s hlavními problémy z oblasti výživy (požadavky na příjem živin, výživa různých skupin populace, výživa v prevenci hromadných onemocnění, nutriční toxikologie, prevence alimentárních nákaz), ochrany a podpory zdraví dětí a mládeže a se základy tělovýchovného lékařství. Prakticky se naučí vyšetřovat a hodnotit nutriční stav, předepsat vhodnou pohybovou aktivitu v primární i sekundární prevenci nemocí, provádět zátěžové testy a hodnotit zdravotní rizika, spojená s provozem předškolních zařízení, škol a se školní zátěží.

Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: Mgr. Dana Hrnčířová, Ph.D. (22.09.2020)

Předmět je zakončen zápočtem. Podmínkou pro získání zápočtu je úspěšné vypracování závěrečného testu a účast na výuce. Vyžadována je 80 % účast na praktických cvičeních. V případě většího počtu absencí na praktických cvičeních může student doložit svoji účast na odpovídajícím počtu seminářů, kde jinak účast není kontrolována, případně sepíše seminární práci na téma, zadané vedoucím katedry. Při neúspěšném vypracování testu jsou možná dvě opakování.

Literatura -
Poslední úprava: Ondřej Kubánek (20.11.2012)

Základní literatura:

Kolektiv: Manuál prevence v lékařské praxi - souborné vydání, Univerzita Karlova / Fortuna, 2004

DACH: Referenční hodnoty pro příjem živin. Společnost pro výživu, Praha, 2011

Tuček M. a kolektiv: Hygiena a epidemiologie. Karolinum, Praha, 2012

Velíšek J., Hajšlová, J.: Chemie potravin 1, Ossis, Tábor, 2009

Velíšek J., Hajšlová, J.: Chemie potravin 2, Ossis, Tábor, 2009

Anděl M. a kol.: Diabetes mellitus a další poruchy metabolismu, Galén, Praha, 2001

Kraml P.: Hyperlipoproteinémie v klinické praxi. Tigis, Praha, 2008

Svačina Š. a kol.: Klinická dietologie, Grada, Praha, 2008

Lebl J., Provazník K., Hejcmanová L.: Preklinická pediatrie. Galén a Karolínum Praha 2007

Komárek, L., Provazník, K. a kol.: Prevence v praxi. 3.LF UK, Nadace CINDI, Praha 2009

 

Doplňující literatura:

US Dep. of Health and Human Services and U.S. Dep. of Agriculture: Dietary Guidelines for Americans, Washington, 2010

Gibbon R.S.: Principles of Nutritional Assessment. Oxford University Press, 2005

Hronek M: Výživa ženy v obdobích těhotenství a kojení. Maxdorf, 2004

Matějček Z.: Co, kdy a jak ve výchově dětí. Portál Praha 2007

Vágnerová,  M.: Vývojová psychologie I. Dětství a dospívání, Praha: Karolinum; 2005

Vignerová, J., Riedlová, J., Bláha, P. et al.: 6. celostátní antropologický výzkum dětí a mládeže 2001 Česká republika. Souhrnné výsledky. PřF UK v Praze a SZÚ Praha 2006

Vignerová, J. Bláha, P.: Sledování růstu českých dětí a dospívajících. Norma, vyhublost, obezita. SZÚ Praha 2001.                                                                                                          

Schneidrová, D.  a kol. Kojení: Nejčastější problémy a jejich řešení. Grada Publishing, Praha, 2006

Krch, F.D.: Poruchy příjmu potravy. Grada, 1999

Kopřiva P, Havlínová M, Mayer I.:  Program podpory zdraví ve škole, Praha: Portál; 2006

Havlínová M., Vencálková (eds.), E., Havlová, J., Lacinová, I., Petrasová, N., Šprachtová, L. a kol.: Kurikulum podpory zdraví v MŠ. Praha: Portál 2000

Hardin E. M.,  Peterson L.W.: Děti v tísni. TRITON Praha 2002

Praško J.: Proti stresu krok za krokem. Grada, 2001

Dunovský J., Dytrych Z., Matějček Z.: Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. Grada Publishing Praha 1995

WHO: Preventing Child Maltreatment. WHO 2006

Koutek J., Kocourková J.: Sebevražedné chování. Portál Praha 2003

Kriegelová M.: Záměrné sebepoškozování v dětství a adolescenci. Grada Publishing 2008

Fischer S., Škoda J:: Sociální patologie. Grada Publishing Praha 2009

Nešpor K. Návykové chování a závislost. Třetí aktualizované vydání. Praha: Portál 2007

Metody výuky -
Poslední úprava: Ondřej Kubánek (20.11.2012)

Přednášky, semináře, praktická cvičení

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Mgr. Dana Hrnčířová, Ph.D. (22.09.2020)

Předmět je zakončen zápočtem. Podmínkou pro získání zápočtu je úspěšné vypracování závěrečného testu a účast na výuce. Vyžadována je 80 % účast na praktických cvičeních. V případě většího počtu absencí na praktických cvičeních může student doložit svoji účast na odpovídajícím počtu seminářů, kde jinak účast není kontrolována, případně sepíše seminární práci na téma, zadané vedoucím katedry. Při neúspěšném vypracování testu jsou možná dvě opakování.

Sylabus -
Poslední úprava: Ondřej Kubánek (20.11.2012)

Základní požadavky na přívod živin. Principy správné výživy

Bílkoviny, tuky, sacharidy, minerální látky a vitamíny ve výživě. Charakteristika a dělení, potřeba, zdroje, rizika z nadbytku a nedostatku. Zásady správné výživy, výživová doporučení. Pitný režim.

 

Prevence alimentárních nákaz a intoxikací

Alimentární nákazy a intoxikace mikrobiálního původu (salmonelózy, shigelózy, kampylobakteriózy a další bakteriální alimentární onemocnění - epidemiologie, klinika, možnosti prevence; nákazy parazitární; nákazy  virové; transmisivní spongioformní encefalopatie; alimentární intoxikace)

 

Nutriční mikrobiologie

Problematika saprofytické mikroflóry. Mikroflóra zažívacího traktu.

 

Nutriční toxikologie

Problematika toxických (kontaminujících) látek v potravinách (toxické kovy, dusičnany a dusitany, polychlorované bifenyly, dibenzofurany a dioxiny, estery kyseliny ftalové, mykotoxiny atd.) Zdravotní rizika, možnosti prevence. Biotranformace a interakce toxických látek v organismu.

Zdravotní rizika z látek, které vznikají při výrobě, skladování nebo kuchyňském zpracování potravin, možnosti prevence.  Otravy houbami.

 

Výživa vybraných skupin populace

Výživa těhotných a kojících žen. Výživa seniorů, změny nutričního stavu ve stáří.

 

Alternativní směry ve výživě

Charakteristika hlavních alternativních směrů, možné zdravotní výhody a rizika

 

Legislativa v hygieně výživy

Základní právní předpisy, státní zdravotní dozor v oblasti stravovacích služeb, příklady z praxe

 

Vyšetřování a hodnocení nutričního stavu, hodnocení spotřeby

Antropometrické, biochemické, hematologické a další metody hodnocení nutričního stavu, interpretace výsledků. Metody sledování spotřeby živin

 

Preskripce pohybové aktivity v primární a sekundární prevenci

Preskripce v primární prevenci. Zásady přístupu k výběru pohybové aktivity, základní parametry v preskripci - intenzita, trvání, četnost. Motivace, adherence. Moderní koncepce pohybové aktivity pro zdraví. Preskripce pohybové aktivity v  sekundární prevenci vybraných  onemocnění, zvláštnosti při preskripci, kontraindikace pro provádění jednotlivých sportů.

 

Adaptace organizmu na trénink

Morbidita a mortalita a její ovlivnění pravidelnou PA. Účinky na kardiovaskulární systém, na kosterní sval. na tukový a sacharidový metabolismus, antropometrické parametry.

 

Reakce organizmu na krátkodobou tělesnou zátěž 

Energetické zdroje pro tělesnou práci. Aerobní a anaerobní  hrazení energie. Spotřeba kyslíku při tělesné zátěži. Maximální potřeba kyslíku a anaerobní práh. Kardiovaskulární, respirační a metabolická odpověď na tělesnou zátěž

 

Zátěžové testy   

Indikace, kontraindikace. Druhy zatížení. Laboratorní testy, terénní testy. Dynamické ZT: zdroje zatížení, jednotky zatížení. vybavení laboratoře, bezpečnostní opatření. Hodnocení zátěžového testu. Praktické provedení zátěžového testu.

 

Vyšetření pacienta v primární či sekundární prevenci se zaměřením na následnou preskripci pohybové aktivity

 

Svalové dysbalance

Svalové dysbalance v souvislosti s vertebrogenními obtížemi. Vyšetření jednotlivých svalových skupin. Léčebná opatření, metody strečinku.

 

Doping a podpůrné prostředky ve sportu

Problematika dopingu ve sportu. Organizace protidopingové kontroly. Přehled dopingových látek a manipulací. Podpůrné prostředky ve sportu

 

Výživa ve sportu a při tělesné zátěži

Metabolismus živin při tělesné zátěži.  Doporučené složení stravy. Výživa před, při a po výkonu.

 

Základní tělesné, psychické, sociální a duchovní potřeby dětí a dospívajících 

Maslowův model lidských potřeb, deprivace a její příznaky, dlouhodobé následky psychické a emocionální deprivace u dětí, denní a týdenní výkonnostní křivka

 

Vývojové charakteristiky v předškolním a školním věku

Obecné znaky vývoje; tělesný, funkční, psychomotorický, psychosociální  vývoj, charakteristika předškolního, školního období a období dospívání

 

Hodnocení růstu a vývoje dětí a mládeže

Faktory ovlivňující růst dítěte, antropologické výzkumy v ČR, metody hodnocení růstu, percentilové grafy a práce s nimi, hodnocení růstu v kojeneckém věku, hodnocení nízké hmotnosti, nadváhy a obezity, sekulární trend

 

Výživa kojenců a malých dětí.

Současné doporučení WHO, výhody kojení, kontraindikace kojení. Podpora, prosazování a ochrana kojení ve zdravotnickém systému. Možná zdravotní rizika z výživy, možnosti prevence.

 

Poruchy příjmu potravy 

Mentální anorexie a bulimie u dětí a mládeže (příčiny, možnosti prevence a léčby, kazuistiky). Obezita u dětí a mládeže 

 

Rizika poškození zdraví dětí z provozu a režimu předškolních zařízení

Nemocnost ARO, úrazy a otravy, vadné držení těla, psychické přetížení, biologická, psychická a sociální stránka školní zralosti, individuální hodnocení školní zralosti předškolního dítěte, sociální porozumění dětí předškolního věku; typy a formy předškolních zařízení

 

Rizika poškození zdraví spojená se školní zátěží

Zdroje nepřiměřené zátěže; reakce dítěte na nepřiměřenou zátěž;  poruchy učení, poruchy chování; psychické poruchy spojené se stresem, smyslové vady; příčiny a prevence vadného držení těla

 

Poradenské přístupy (kognitivně behaviorální) ke zvládání školního stresu

 

Typy a formy úrazů a násilí na dětech a mládeži.  Špatné zacházení, syndrom zneužívaného a zanedbávaného dítěte (CAN), syndrom komerčního sexuálního zneužívání (CSES) a vývojové trauma.          

 

Sebevražedné chování a sebepoškozování u dětí a mládeže.

Epidemiologie dat v ČR a světě, rizikové faktory, popis typů a forem, podpora duševního zdraví dětí a mládeže, analýza vybraných kazuistik

 

Sociálně-patologické chování dětí se zaměřením na agresivní chování

Nepřiměřená agresivita, šikana, delikvence, kriminalita, pouliční gangy dětí a mladistvých, zdroje a příčiny sociálně patologické agrese, možnost prevence, ukázka kazuistik

 

Zneužívání návykových látek (tabák, alkohol, drogy) a informačních technologií u dětí a mládeže

 

Vstupní požadavky -
Poslední úprava: Mgr. Dana Hrnčířová, Ph.D. (03.12.2012)

Znalosti z předmětů Hygiena, epidemiologie a preventivní lékařství II. a III.

Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: Mgr. Dana Hrnčířová, Ph.D. (22.09.2020)

Předmět je zakončen zápočtem. Podmínkou pro získání zápočtu je úspěšné vypracování závěrečného testu a účast na výuce. Vyžadována je 80 % účast na praktických cvičeních. V případě většího počtu absencí na praktických cvičeních může student doložit svoji účast na odpovídajícím počtu seminářů, kde jinak účast není kontrolována, případně sepíše seminární práci na téma, zadané vedoucím katedry. Při neúspěšném vypracování testu jsou možná dvě opakování.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK