|
|
|
||
Poslední úprava: Ondřej Kubánek (20.11.2012)
|
|
||
Poslední úprava: Ondřej Kubánek (20.11.2012)
Studenti se seznámí s hlavními problémy z oblasti výživy (požadavky na příjem živin, výživa různých skupin populace, výživa v prevenci hromadných onemocnění, nutriční toxikologie, prevence alimentárních nákaz), ochrany a podpory zdraví dětí a mládeže a se základy tělovýchovného lékařství. Prakticky se naučí vyšetřovat a hodnotit nutriční stav, předepsat vhodnou pohybovou aktivitu v primární i sekundární prevenci nemocí, provádět zátěžové testy a hodnotit zdravotní rizika, spojená s provozem předškolních zařízení, škol a se školní zátěží. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Dana Hrnčířová, Ph.D. (22.09.2020)
Předmět je zakončen zápočtem. Podmínkou pro získání zápočtu je úspěšné vypracování závěrečného testu a účast na výuce. Vyžadována je 80 % účast na praktických cvičeních. V případě většího počtu absencí na praktických cvičeních může student doložit svoji účast na odpovídajícím počtu seminářů, kde jinak účast není kontrolována, případně sepíše seminární práci na téma, zadané vedoucím katedry. Při neúspěšném vypracování testu jsou možná dvě opakování. |
|
||
Poslední úprava: Ondřej Kubánek (20.11.2012)
Základní literatura: Kolektiv: Manuál prevence v lékařské praxi - souborné vydání, Univerzita Karlova / Fortuna, 2004 DACH: Referenční hodnoty pro příjem živin. Společnost pro výživu, Praha, 2011 Tuček M. a kolektiv: Hygiena a epidemiologie. Karolinum, Praha, 2012 Velíšek J., Hajšlová, J.: Chemie potravin 1, Ossis, Tábor, 2009 Velíšek J., Hajšlová, J.: Chemie potravin 2, Ossis, Tábor, 2009 Anděl M. a kol.: Diabetes mellitus a další poruchy metabolismu, Galén, Praha, 2001 Kraml P.: Hyperlipoproteinémie v klinické praxi. Tigis, Praha, 2008 Svačina Š. a kol.: Klinická dietologie, Grada, Praha, 2008 Lebl J., Provazník K., Hejcmanová L.: Preklinická pediatrie. Galén a Karolínum Praha 2007 Komárek, L., Provazník, K. a kol.: Prevence v praxi. 3.LF UK, Nadace CINDI, Praha 2009
Doplňující literatura: US Dep. of Health and Human Services and U.S. Dep. of Agriculture: Dietary Guidelines for Americans, Washington, 2010 Gibbon R.S.: Principles of Nutritional Assessment. Oxford University Press, 2005 Hronek M: Výživa ženy v obdobích těhotenství a kojení. Maxdorf, 2004 Matějček Z.: Co, kdy a jak ve výchově dětí. Portál Praha 2007 Vágnerová, M.: Vývojová psychologie I. Dětství a dospívání, Praha: Karolinum; 2005 Vignerová, J., Riedlová, J., Bláha, P. et al.: 6. celostátní antropologický výzkum dětí a mládeže 2001 Česká republika. Souhrnné výsledky. PřF UK v Praze a SZÚ Praha 2006 Vignerová, J. Bláha, P.: Sledování růstu českých dětí a dospívajících. Norma, vyhublost, obezita. SZÚ Praha 2001. Schneidrová, D. a kol. Kojení: Nejčastější problémy a jejich řešení. Grada Publishing, Praha, 2006 Krch, F.D.: Poruchy příjmu potravy. Grada, 1999 Kopřiva P, Havlínová M, Mayer I.: Program podpory zdraví ve škole, Praha: Portál; 2006 Havlínová M., Vencálková (eds.), E., Havlová, J., Lacinová, I., Petrasová, N., Šprachtová, L. a kol.: Kurikulum podpory zdraví v MŠ. Praha: Portál 2000 Hardin E. M., Peterson L.W.: Děti v tísni. TRITON Praha 2002 Praško J.: Proti stresu krok za krokem. Grada, 2001 Dunovský J., Dytrych Z., Matějček Z.: Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. Grada Publishing Praha 1995 WHO: Preventing Child Maltreatment. WHO 2006 Koutek J., Kocourková J.: Sebevražedné chování. Portál Praha 2003 Kriegelová M.: Záměrné sebepoškozování v dětství a adolescenci. Grada Publishing 2008 Fischer S., Škoda J:: Sociální patologie. Grada Publishing Praha 2009 Nešpor K. Návykové chování a závislost. Třetí aktualizované vydání. Praha: Portál 2007 |
|
||
Poslední úprava: Ondřej Kubánek (20.11.2012)
Přednášky, semináře, praktická cvičení |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Dana Hrnčířová, Ph.D. (22.09.2020)
Předmět je zakončen zápočtem. Podmínkou pro získání zápočtu je úspěšné vypracování závěrečného testu a účast na výuce. Vyžadována je 80 % účast na praktických cvičeních. V případě většího počtu absencí na praktických cvičeních může student doložit svoji účast na odpovídajícím počtu seminářů, kde jinak účast není kontrolována, případně sepíše seminární práci na téma, zadané vedoucím katedry. Při neúspěšném vypracování testu jsou možná dvě opakování. |
|
||
Poslední úprava: Ondřej Kubánek (20.11.2012)
Základní požadavky na přívod živin. Principy správné výživy Bílkoviny, tuky, sacharidy, minerální látky a vitamíny ve výživě. Charakteristika a dělení, potřeba, zdroje, rizika z nadbytku a nedostatku. Zásady správné výživy, výživová doporučení. Pitný režim.
Prevence alimentárních nákaz a intoxikací Alimentární nákazy a intoxikace mikrobiálního původu (salmonelózy, shigelózy, kampylobakteriózy a další bakteriální alimentární onemocnění - epidemiologie, klinika, možnosti prevence; nákazy parazitární; nákazy virové; transmisivní spongioformní encefalopatie; alimentární intoxikace)
Nutriční mikrobiologie Problematika saprofytické mikroflóry. Mikroflóra zažívacího traktu.
Nutriční toxikologie Problematika toxických (kontaminujících) látek v potravinách (toxické kovy, dusičnany a dusitany, polychlorované bifenyly, dibenzofurany a dioxiny, estery kyseliny ftalové, mykotoxiny atd.) Zdravotní rizika, možnosti prevence. Biotranformace a interakce toxických látek v organismu. Zdravotní rizika z látek, které vznikají při výrobě, skladování nebo kuchyňském zpracování potravin, možnosti prevence. Otravy houbami.
Výživa vybraných skupin populace Výživa těhotných a kojících žen. Výživa seniorů, změny nutričního stavu ve stáří.
Alternativní směry ve výživě Charakteristika hlavních alternativních směrů, možné zdravotní výhody a rizika
Legislativa v hygieně výživy Základní právní předpisy, státní zdravotní dozor v oblasti stravovacích služeb, příklady z praxe
Vyšetřování a hodnocení nutričního stavu, hodnocení spotřeby Antropometrické, biochemické, hematologické a další metody hodnocení nutričního stavu, interpretace výsledků. Metody sledování spotřeby živin
Preskripce pohybové aktivity v primární a sekundární prevenci Preskripce v primární prevenci. Zásady přístupu k výběru pohybové aktivity, základní parametry v preskripci - intenzita, trvání, četnost. Motivace, adherence. Moderní koncepce pohybové aktivity pro zdraví. Preskripce pohybové aktivity v sekundární prevenci vybraných onemocnění, zvláštnosti při preskripci, kontraindikace pro provádění jednotlivých sportů.
Adaptace organizmu na trénink Morbidita a mortalita a její ovlivnění pravidelnou PA. Účinky na kardiovaskulární systém, na kosterní sval. na tukový a sacharidový metabolismus, antropometrické parametry.
Reakce organizmu na krátkodobou tělesnou zátěž Energetické zdroje pro tělesnou práci. Aerobní a anaerobní hrazení energie. Spotřeba kyslíku při tělesné zátěži. Maximální potřeba kyslíku a anaerobní práh. Kardiovaskulární, respirační a metabolická odpověď na tělesnou zátěž
Zátěžové testy Indikace, kontraindikace. Druhy zatížení. Laboratorní testy, terénní testy. Dynamické ZT: zdroje zatížení, jednotky zatížení. vybavení laboratoře, bezpečnostní opatření. Hodnocení zátěžového testu. Praktické provedení zátěžového testu.
Vyšetření pacienta v primární či sekundární prevenci se zaměřením na následnou preskripci pohybové aktivity
Svalové dysbalance Svalové dysbalance v souvislosti s vertebrogenními obtížemi. Vyšetření jednotlivých svalových skupin. Léčebná opatření, metody strečinku.
Doping a podpůrné prostředky ve sportu Problematika dopingu ve sportu. Organizace protidopingové kontroly. Přehled dopingových látek a manipulací. Podpůrné prostředky ve sportu
Výživa ve sportu a při tělesné zátěži Metabolismus živin při tělesné zátěži. Doporučené složení stravy. Výživa před, při a po výkonu.
Základní tělesné, psychické, sociální a duchovní potřeby dětí a dospívajících Maslowův model lidských potřeb, deprivace a její příznaky, dlouhodobé následky psychické a emocionální deprivace u dětí, denní a týdenní výkonnostní křivka
Vývojové charakteristiky v předškolním a školním věku Obecné znaky vývoje; tělesný, funkční, psychomotorický, psychosociální vývoj, charakteristika předškolního, školního období a období dospívání
Hodnocení růstu a vývoje dětí a mládeže Faktory ovlivňující růst dítěte, antropologické výzkumy v ČR, metody hodnocení růstu, percentilové grafy a práce s nimi, hodnocení růstu v kojeneckém věku, hodnocení nízké hmotnosti, nadváhy a obezity, sekulární trend
Výživa kojenců a malých dětí. Současné doporučení WHO, výhody kojení, kontraindikace kojení. Podpora, prosazování a ochrana kojení ve zdravotnickém systému. Možná zdravotní rizika z výživy, možnosti prevence.
Poruchy příjmu potravy Mentální anorexie a bulimie u dětí a mládeže (příčiny, možnosti prevence a léčby, kazuistiky). Obezita u dětí a mládeže
Rizika poškození zdraví dětí z provozu a režimu předškolních zařízení - Nemocnost ARO, úrazy a otravy, vadné držení těla, psychické přetížení, biologická, psychická a sociální stránka školní zralosti, individuální hodnocení školní zralosti předškolního dítěte, sociální porozumění dětí předškolního věku; typy a formy předškolních zařízení
Rizika poškození zdraví spojená se školní zátěží Zdroje nepřiměřené zátěže; reakce dítěte na nepřiměřenou zátěž; poruchy učení, poruchy chování; psychické poruchy spojené se stresem, smyslové vady; příčiny a prevence vadného držení těla
Poradenské přístupy (kognitivně behaviorální) ke zvládání školního stresu
Typy a formy úrazů a násilí na dětech a mládeži. Špatné zacházení, syndrom zneužívaného a zanedbávaného dítěte (CAN), syndrom komerčního sexuálního zneužívání (CSES) a vývojové trauma.
Sebevražedné chování a sebepoškozování u dětí a mládeže. Epidemiologie dat v ČR a světě, rizikové faktory, popis typů a forem, podpora duševního zdraví dětí a mládeže, analýza vybraných kazuistik
Sociálně-patologické chování dětí se zaměřením na agresivní chování Nepřiměřená agresivita, šikana, delikvence, kriminalita, pouliční gangy dětí a mladistvých, zdroje a příčiny sociálně patologické agrese, možnost prevence, ukázka kazuistik
Zneužívání návykových látek (tabák, alkohol, drogy) a informačních technologií u dětí a mládeže
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Dana Hrnčířová, Ph.D. (03.12.2012)
Znalosti z předmětů Hygiena, epidemiologie a preventivní lékařství II. a III. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Dana Hrnčířová, Ph.D. (22.09.2020)
Předmět je zakončen zápočtem. Podmínkou pro získání zápočtu je úspěšné vypracování závěrečného testu a účast na výuce. Vyžadována je 80 % účast na praktických cvičeních. V případě většího počtu absencí na praktických cvičeních může student doložit svoji účast na odpovídajícím počtu seminářů, kde jinak účast není kontrolována, případně sepíše seminární práci na téma, zadané vedoucím katedry. Při neúspěšném vypracování testu jsou možná dvě opakování. |