Smyslem předmětu z pohledu mikrobiologa je naučit studenta chápat vztah mezi patogenním mikroorganizmem a jeho hostitelem z hlediska nepříznivých biologických vlastností mikroorganizmu (patogenita, virulence) i z hlediska obranyschopnosti makroorganizmu (nespecifická a specifická imunita). Popis tohoto vztahu se případně konkretizuje v příslušné nosologické jednotce (infekčním onemocnění). Dále je obsahem předmětu laboratorní diagnostika, základy léčby a prevence infekčního onemocnění. Obsahem kurzu je dále výuka principů onemocnění a základních projevů chorob, které mají neinfekční mechanizmus a porucha imunitního systému je základní nebo významnou příčinou onemocnění (autoimunitní choroby, stavy primární a sekundární imunodeficience a choroby vzniklé na podkladě hypersenzitivity). Pro usnadnění výuky jsou v některých tématech používány klinické situace, kasuistiky.
Logikou, odvozováním a podobnými věcmi se předmět dá postihnout jen z malé části. Tomu je uzpůsobena forma výuky, který zahrnuje řadu průběžných kontrol studia tak, aby student bez větších nesnází obstál při zkoušce. V mikrobiologii jde o 5 testů z předepsaného učiva (2 v zimě, 3 v létě) konaných vždy v době přednášky. Dále o průběžné úsatní opakování během praktických cvičení.
Součástí předmětu je soubor přednášek z patologie.
Poslední úprava: Ondřej Kubánek (01.10.2014)
Microbiology, Immunology and General Infectology
The goal of the course is to explain the relationships between individual reactivity of humans, pathogenic microorganisms and environment.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: Ondřej Kubánek (01.10.2014)
Základním cílem předmětu je vysvětlit vztah mezi člověkem, patogenními mikroorganismy a dalšími vlivy prostředí v různých souvislostech. Jde o pochopení interakcí, k nimž dochází mezi různými mikroorganismy a obrannými mechanismy člověka (někdy již primárně změněnými), ale současně i o demonstraci laboratorních vyšetření, které v praxi umožňují prokazovat, specifikovat a kvantifikovat obě zúčastněné složky - čili detekce patogenních mikroorganismů a jejich vlastností na jedné straně a zjišťování velikosti a charakteru imunitní reakce na straně druhé. Tato výuka procesů probíhajících na mikroskopické nebo molekulární úrovni je doplněna klinickým pohledem - demonstrací typických nemocí, které mají infekční příčinu, a rovněž nemocí, které vznikají v důsledku poruchy imunity. Od studenta se očekává propojení mezi znalostmi fyziologie, imunologie, mikrobiologie a histopatologie; z těchto znalostí vychází racionální klinické myšlení. Studenti by měli získat náhled na klinický obraz infekčních a imunopatologických onemocnění, měli by znát jejich diagnostiku a měli by mít i rámcovou představu o jejich terapii.
Poslední úprava: Ondřej Kubánek (01.10.2014)
The goal of the course is to explain the relationships between individual reactivity of humans, pathogenic microorganisms and environment. The basis is to understand interactions between various microorganisms and individual defense mechanisms of human organism, to specify and quantify both players of interactions - detection of pathogens and their property and features of immune mechanisms. This educational process on the microscopic and molecular level is supplemented by the clinical approach - demonstration of clinical cases with origin of infection or diseases caused by immune disorders. •Students are expected to combine knowledge of pathophysiology, microbiology, immunology and histopathology - rational clinical science will be born from that. Students will get knowledge of clinical picture of infectious and immunopathologic diseases, diagnostic approach and basics of therapeutic approach.
Literatura -
Poslední úprava: prof. MUDr. Helena Žemličková, Ph.D. (25.10.2019)
Základní texty:
Beneš, J: Infekční lékařství. Praha: Galén 2009 (využije se i v rámci výuky infekčního lékařství ve 3. a v 5. ročníku)
Bednář M, Fraňková V, Schindler J, Souček A, Vávra J: Lékařská mikrobiologie, Praha: Marvil 1997
Hořejší V, Bartůňková J: Základy imunologie, Praha, Triton 2009
Doplňující:
J. Krejsek, O. Kopecký, Klinická imunologie. Hradec Králové, Nucleus, 2004
· D. Stites, A.I. Terr. Základní a klinická imunologie, Appleton a Lange, 1993
· T. Fučíková. Klinická imunologie v praxi Galén 1997
· T. Fučíková a kol. Základy klinické imunologie, RDI Press 1994
· J. Krejsek, O. Kopecký, Klinická imunologie,. Nukleus HK, 2004
· V. Špičák, P. Panzner, Alergologie, Galén 2005
· J. Bartůňková Imunodeficience. Grada 2002, 2007, 2009
· Alergie, časopis pro postgraduální vzdělávání, Tigis (www.tigis.cz)
Poslední úprava: Ondřej Kubánek (01.10.2014)
Part Immunology:
· Medical Immunology, Parslow TG, Stites DP, Terr AI,. - 10th ed. - London: Mc Graw-Hill, 2001
· Essentials of Clinical Immunology, Chapel H, Haeney M et al. Blackwell Science, 5th Ed. 2006, www.immunologyclinic.com
. Roitt ´s Essential Immunology, PF Delves, SJ Martin, DR Burton, IM Roitt. Wiley, 2011, 12th Ed, www.roitt.cz
Metody výuky -
Poslední úprava: Ondřej Kubánek (01.10.2014)
Přednášky přináší obecné informace o tématu, semináře umožní interaktivně získat znalosti a vědomosti podrobnějších charakteru. Praktika umožní studentům porozumět a naučit se základním laboratorním a klinickým diagnostickým postupům. Stáže na lůžkovém oddělení ukazují jednak klinické projevy jednotlivých nemocí, ale studenti se při nich seznamují i s uplatňováním diagnostických a léčebných výkonů v praxi.
Poslední úprava: Ondřej Kubánek (01.10.2014)
Lectures will give basic informations about topics, seminars are based on interactive knowledqe acquisition. Practicum is based on immediate practical training of laboratory or clinical diagnostics procedures. Practicum at the clinic will allow to demonstrate the clinical science in reality.
Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: Ondřej Kubánek (01.10.2014)
V části mikrobiologické během zimního i letního semestru studenti získají kolokvium na základě 80% aktivní účasti na praktikách (včetně předepsaných znalostí) a vyhovujícího výsledku ze dvou průběžných ověřovacích testů. Nevyhovující dílčí výsledky je možno před získáním kolokvia opravit ústním přezkoušením.
V letním semestru bude podmínkou získání kolokvia i úspěšný test z patologie.
Credit for the COurse is based on 3 Colloqiums (Microbiology, Immunology, Infectology)
Part Immunology:
· Active presence at the course (practicum is obligatory)
· Seminar paper on Immunology:
3-5 pages, printed, not by e-mail (formal requirements, references), 1 or 2 students for one paper
Paper due last week of semester - END of the course!
Seminar paper topics: Anything from immunology (immunology aspects are obligatory). Advise from the teacher during the course is recommended. Resources - several citations from recent peer- rewied journals with formal aspects, lay information from web is not allowed as a reliable medical resource.
For colloquium: Individual paper discussion, questions about the course topics, during the winter Exam period. List of student to teachers will be posted at Board, Dept Immunology, terms: individual with the teacher.
Exam from Microbiology, Immunology and General Infectology:
Terms: Exam period of summer semester, 3rd year
The form will be announced at beginning of summer semester (written MCQ or oral exam)
Sylabus -
Poslední úprava: Ondřej Kubánek (01.10.2014)
Podrobný syllabus včetně odkazu na studijní materiály viz: