PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Základy edukace - CCOCB0024
Anglický název: Basic education
Zajišťuje: Ústav ošetřovatelství 3. LF UK (12-UOS)
Fakulta: 3. lékařská fakulta
Platnost: od 2016
Semestr: zimní
Body: 6
E-Kredity: 6
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/30, Z [HS]
Rozsah za akademický rok: 30 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (30)
Minimální obsazenost: 4
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Garant: Mgr. Milena Vaňková, Ph.D.
Kategorizace předmětu: Zdravotnické obory > Klinické předměty
Termíny zkoušek   Rozvrh   
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Alena Vlasáková, DiS. (30.04.2012)
Základy edukace je volitelný předmět, ve kterém student získává rozšiřující znalosti o problematice edukace pacienta a rodinných příslušníků. Rozsah předmětu je celkem 30 vyučovacích hodin, výuka probíhá v 3 hodinových blocích. Předmět je ukončen zápočtem. Předmět je zařazen ve 3. ročníku a navazuje na vědomosti které student získal v předmětu Pedagogika v ošetřovatelství.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: Mgr. Alena Vlasáková, DiS. (30.04.2012)

Po absolvování předmětu Základy edukace bude student schopen:

  • Definovat základní pojmy
  • Orientovat se v aktuálně platné legislativě vztahující se k problematice edukace
  • Seznámit se s faktory ovlivňujícími průběh edukace
  • Realizovat anamnestický rozhovor s pacientem, zaměřený na zhodnocení úrovně znalostí, dovedností a potřeby edukace sestrou
  • Specifikovat použití jednotlivých didaktických metod a forem edukace v ošetřovatelské praxi
  • Seznámit se s požadavky na vedení edukačního záznamu v dokumentaci pacienta
  • Naplánovat a realizovat edukační program v oblasti primární, sekundární terciální prevence

Literatura -
Poslední úprava: Mgr. Alena Vlasáková, DiS. (30.04.2012)

BASTL, P., ŠVEC, V.: Zdravotník lektorem. IDVPZ, Brno, 1997
KŘIVOHLAVÝ, J.: Povídej, naslouchám. Návrat, Praha, 1993
KŘIVOHLAVÝ, J.: Tajemství úspěšného jednání. Grada, Praha, 1995
MAREŠ, J., RYBÁŘOVÁ, M., STRNAD, L.: Pedagogické minimum pro učitele LF. LF UK, Hradec Králové, 1988
MUŽÍK, J.: Didaktika profesního vzdělávání dospělých. Fraus, Plzeň, 2005.s. 2002. ISBN 80-7238-220-9.

Metody výuky -
Poslední úprava: Mgr. Alena Vlasáková, DiS. (30.04.2012)

přednášky, praktická cvičení, případové studie

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: Mgr. Alena Vlasáková, DiS. (30.04.2012)

 

  • 80% účast studenta na výuce
  • Vypracování zadaných seminárních úkolů v rámci samostudia, orientovaných na vybranou problematiku poradenství a edukace v ošetřovatelské praxi.
  • Vedení edukačního/poradenského rozhovoru s klientem a jeho rozbor, nebo návrh a realizace výukového programu pro specifickou oblast edukace, jeho metodika, včetně zhodno­cení proběhlé edukace.

 

Sylabus -
Poslední úprava: Mgr. Alena Vlasáková, DiS. (30.04.2012)

 

  • Vymezení poradenství a edukace v ošetřovatelství (předmět a cíle základní pojmy a kontext, interdisciplinarita)
  • Faktory ovlivňující průběh a výsledky poradenského procesu a edukace. Faktory související s učícím se jedincem, faktory související se situací, v níž edukace probíhá; faktory související s učivem; činitelé související s osobností edukátora/poradce.
  • Teoretické minimum - učení a učení se jako proces
  • Psychické procesy a stavy (práce s pamětí, koncentrace pozornosti jako základ efektivní edukace; tvořivost a její rozvíjení); Psychologie učení a principy učení jednotlivých věkových kategoriíí pacientů; Psychologie učení dospělých (motivace ve vzdělávání dospělých, učební (studijní) styly, metody učení); Hodnocení a zpětná vazba.
  • Metodicko-didaktické aspekty edukace
  • Didaktická struktura edukačního procesu v teorii a klinické praxi
  • Sociálně- psychologické aspekty poradenství
  • Způsoby práce s klientem/pacientem: Systemický přístup a koncept pomoci a kontroly; Na řešení orientovaný přístup/SFA; zakázkový model; koučování

Aplikace poznatků teorie na klinickou praxi

  • Jedinci se speciálními potřebami a edukace, edukace rodinných příslušníků
  • Edukační proces a poradenství v ošetřovatelské praxi
  • Možnosti využití edukace a poradenství v různých oblastech života, v průběhu životní dráhy, spolupráce s dalšími odborníky a institucemi

 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK