PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2018/2019
   Přihlásit přes CAS
Bazálni stimulace v ošetřovatelské péči II. (určeno pouze pro držitele certifikátu za základní kurz bazální stimulace) - CCOCB0021
Anglický název: Basal stimulation in nursing care II.
Zajišťuje: Ústav ošetřovatelství 3. LF UK (12-UOS)
Fakulta: 3. lékařská fakulta
Platnost: od 2015 do 2018
Semestr: letní
Body: 6
E-Kredity: 6
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/30, Z [HS]
Rozsah za akademický rok: 30 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (20)
Minimální obsazenost: 10
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Garant: Mgr. Renata Vytejčková
Patří mezi: BVSK-PVK-2 (ZÁPIS)
BVS-PVK-2 (ZÁPIS)
Termíny zkoušek   Rozvrh   
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Renata Vytejčková (05.10.2018)
KURZ BAZÁLNÍ STIMULACE II. JE URČEN POUZE PRO DRŽITELE CERTIFIKÁTU ZÁKLADNÍHO KURZU BAZÁLNÍ STIMULACE I. Bazální stimulace je moderní koncept přístupu k celé řadě nemocných, jehož cílem je zvýšení kvality života. Volitelný kurz nabízím studentům orientaci v tomto konceptu a poskytuje celou řadu možností využití v klinické praxi, zařízeních sociálních služeb i domácí péči. Kurz je organizován ve spolupráci s lektorkou Bazální stimulace paní Mgr. Helenou Dvořákovou z Ústřední vojenské nemocnice v Praze, Praxisbegleiter für Basale Stimulation® in der Pflege , registrační číslo 869, člen Mezinárodní asociace Bazální stimulace Nástavbový kurz navazuje na kurz základní, kdy si studenti prohloubí své vědomosti o auditivní, olfaktorickou stimulaci apod., budou schopni sestavit autobiografickou anamnézu pacienta.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Mgr. Renata Vytejčková (05.10.2018)

Student po absolvování předmětu:

-         Získá základní dovednosti v oblasti bazální stimulace

-         Bude schopen odebrat biografickou anamnézu pacienta

-         Bude schopen v indikovaných případech stanovit plán ošetřovatelské péče s využitím konceptu bazální stimulace

-         Umět efektivně aplikovat metody bazální stimulace

-         Bude schopen edukovat a motivovat pacienta, ostatní členy zdravotnického týmu i rodiny ke spolupráci pro práci s tímto konceptem

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Renata Vytejčková (05.10.2018)

1.      FRÖHLICH, A. Das Konzept. 5. Auflage. Düsseldorf: Verlag Selbstbestimmtes Leben, 1998. 320 s. ISBN 3-910095-31-3

2.      FRIEDLOVÁ, K. Bazální stimulace v základní ošetřovatelské péči. 1. vyd. Praha: Grada, 2007. 168 s. ISBN  978-80-247-1314-4

3.      BIENSTEIN, Ch., FRÖHLICH, A. Basale Stimulation in der Pflege. 5. Auflage. Düsseldorf: Verlag Kallmeyer, 2008. 256 s.ISBN 978-3-7800-4001-5

4.      NYDAHL, P., BARTOZSEK, G. et al. Basale Stimulation - Neue Wege in der Pflege Schwerstkranker. 5. Auflage. München: Verlag Urban und Fischer, 2008. 274 s. ISBN 978-3-437-26502-0

Metody výuky
Poslední úprava: Mgr. Renata Vytejčková (05.10.2018)

Kurz je organizován formou praktických nácviků aplikace metod konceptu bazální stimulace, popř. stáží na vybraných klinických pracovištích, kde je tento koncept v ošetřovatelské péči využíván.

Zajištění výuky:

Fakultní garant předmětu: Mgr. Renata Vytejčková

 Odborný garant: Bc. Helena Dvořáková, DiS,  absolventka studia Praxisbegleiter/In für Basale Stimulation in der Pflege - http://www.bazalnistimulace.cz/

Termín a místo kurzu: dle platného rozvrhu

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Mgr. Renata Vytejčková (05.10.2018)

Kurz je ukončen zápočtem:

Požadavky k zápočtu:

80% účast, záznam v logbooku

100% účast pro udělení certifikátu - vydává lektorka na žádost studenta

 

 

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Renata Vytejčková (05.10.2018)
 Náplň kurzu:
  1. Nástavbové prvky konceptu bazální stimulace a jejich návaznost na prvky základní. Komplexnost lidského vnímání.
  2. Orální stimulace, její možnosti a využití. Omezení v perorálním příjmu. Polykání, rozlišování chutí.
  3. Olfaktorická stimulace, její možnosti a využití.  Rozlišování čichových vjemů a asociace na čichové vjemy.
  4. Optická stimulace. Význam zraku pro orientaci a poznávání. Význam optické stimulace pro vybavení vzpomínek.
  5. Auditivní stimulace. Vnímání zvuků u těžce postižených nemocných a lidí v komatu.
  6. Taktilně-haptická stimulace. Význam hmatu pro člověka. Vnímání hmatem, jeho specifika a využití u nemocných.
  7. Diametrální koupel. Problematika tělesného schématu u spastiků. Práce se spastiky.
  8. Biografická anamnéza a její význam v bazálně stimulující péči. Vedení dokumentace dle konceptu bazální stimulace - realizace, plánování, hodnocení. Podpora a vedení nemocných.
 
   

 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK