PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Poradenství a edukace v ošetřovatelství - CCOCB0010
Anglický název: ?
Zajišťuje: Ústav ošetřovatelství 3. LF UK (12-UOS)
Fakulta: 3. lékařská fakulta
Platnost: od 2016
Semestr: zimní
Body: 6
E-Kredity: 6
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/30, Z [HS]
Rozsah za akademický rok: 30 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (15)
Minimální obsazenost: 5
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Garant: Mgr. Milena Vaňková, Ph.D.
Termíny zkoušek   Rozvrh   
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Milena Vaňková, Ph.D. (11.05.2011)
Poradenství a edukace v ošetřovatelství je volitelný předmět, ve kterém student získává rozšiřující znalosti o problematice edukace pacienta a rodinných příslušníků. Rozsah předmětu je celkem 30 vyučovacích hodin, výuka probíhá v 3 hodinových blocích. Předmět je ukončen zápočtem. Předmět je zařazen ve 3. ročníku a navazuje na vědomosti, které student získal v předmětu Pedagogika v ošetřovatelství.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Mgr. Milena Vaňková, Ph.D. (11.05.2011)

 

Po absolvování předmětu bude student schopen:

· Definovat základní pojmy

· Orientovat se v aktuálně platné legislativě vztahující se k problematice edukace

· Seznámit se s faktory ovlivňujícími průběh edukace

· Realizovat anamnestický rozhovor s pacientem, zaměřený na zhodnocení úrovně znalostí, dovedností a potřeby edukace sestrou

· Specifikovat použití jednotlivých didaktických metod a forem edukace v ošetřovatelské praxi

· Seznámit se s požadavky na vedení edukačního záznamu v dokumentaci pacienta

· Naplánovat a realizovat edukační program v oblasti primární, sekundární terciální prevence

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Milena Vaňková, Ph.D. (11.05.2011)

 

Beneš, M. Andragogika. 1. vyd. Praha: Grada, 2008.136 s.

Čáp, J., Mareš, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2007. 655 s.

Čeledová, L., Čevela, R. Výchova ke zdraví. Praha:Grada, 2010. 128 s.

Dařílek, P., Kusák, P. Pedagogická psychologie. 2. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2001. 234 s.

Dařílek, P., Kusák, P. Pedagogická psychologie. Část A. 1. vyd. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1998. 234 s.

Gabura, J., Pružinská, J. Poradenský proces. Praha, Slon 1995. 146 s.

Juřeníková, P. Zásady edukace v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada Publishing, a.s., 2010. 77 s.

Kuberová, H. Didaktika ošetřovatelství. 1.vyd. Portál: Praha. 2010. 248 s.

Mužík, J. Didaktika profesního vzdělávání dospělých. Fraus, Plzeň, 2005.197 s.

Závodná, V. Pedagogika v ošetrovaťelstve. Martin: Osveta, 2002. 95 s.

 

Doporučená literatura:

Adair, J. Efektivní motivace. 1. vyd., Praha: Alfa Publishing, 2004. 178 s.

Brich, P. Koučování, inspirujte ostatní ke zlepšení výkonu. Brno: CP Books, 2005. s. 97

Geoffrey, P. Moderní vyučování. 2. vyd., Praha: Portál, 2002. 380 s.

Mareš, J. Styly učení žáků a studentů. Praha: Portál, 1998. 169 s.

Janáčková, L., Weiss, P. Komunikace ve zdravotnické péči. Portál: Praha, 2008. 136 s.

Kyriacou, Ch. Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování. 2. vyd. Praha: Portál, 2004. 155 s.

Medlíková, O. Umíte prezentovat? Odpověď zní: ano! Praha: PartMédia a ICN. 2005. 98 s.

Plamínek, J. Vzdělávání dospělých. Průvodce pro lektory, účastníky a zadavatele. Praha: Grada Publishing, a.s. 2010. 313 s.

Průcha, J., Walterová, E. Mareš, J. Pedagogocký slovník. 6. rozšířené a aktualizované vyd. Praha: Portál, 2009. 400 s.

Vester, F. Myslet, učit se…. A zapomínat? 1. Vyd. Plzeň: Fraus, 1997. 191 s.

Tematicky relevantní články z  odborných časopisů (Časopisy: Andragogika, Pedagogika, Zdravotnické noviny, Učitelské noviny aj. včetně využití informačních databází a Internetu jako zdroje odborných informací)

Právní předpisy

 

Metody výuky
Poslední úprava: Mgr. Milena Vaňková, Ph.D. (11.05.2011)

 

přednášky, praktická cvičení, případové studie

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Mgr. Milena Vaňková, Ph.D. (11.05.2011)

 

  • 80% účast studenta na výuce
  • Vypracování zadaných seminárních úkolů v rámci samostudia, orientovaných na vybranou problematiku poradenství a edukace v ošetřovatelské praxi.
  • Vedení edukačního/poradenského rozhovoru s klientem a jeho rozbor, nebo návrh a realizace výukového programu pro specifickou oblast edukace, jeho metodika, včetně zhodno­cení proběhlé edukace.
Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Milena Vaňková, Ph.D. (11.05.2011)

 

  • Vymezení poradenství a edukace v ošetřovatelství (předmět a cíle základní pojmy a kontext, interdisciplinarita)
  • Faktory ovlivňující průběh a výsledky poradenského procesu a edukace. Faktory související s učícím se jedincem, faktory související se situací, v níž edukace probíhá; faktory související s učivem; činitelé související s osobností edukátora/poradce.
  • Teoretické minimum - učení a učení se jako proces
  • Psychické procesy a stavy (práce s pamětí, koncentrace pozornosti jako základ efektivní edukace; tvořivost a její rozvíjení); Psychologie učení a principy učení jednotlivých věkových kategoriíí pacientů; Psychologie učení dospělých (motivace ve vzdělávání dospělých, učební (studijní) styly, metody učení); Hodnocení a zpětná vazba.
  • Metodicko-didaktické aspekty edukace
  • Didaktická struktura edukačního procesu v teorii a klinické praxi
  • Sociálně- psychologické aspekty poradenství
  • Způsoby práce s klientem/pacientem: Systemický přístup a koncept pomoci a kontroly; Na řešení orientovaný přístup/SFA; zakázkový model; koučování

Aplikace poznatků teorie na klinickou praxi

  • Jedinci se speciálními potřebami a edukace, edukace rodinných příslušníků
  • Edukační proces a poradenství v ošetřovatelské praxi
  • Možnosti využití edukace a poradenství v různých oblastech života, v průběhu životní dráhy, spolupráce s dalšími odborníky a institucemi
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK