PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Supervize ošetřovatelství - CCOCB0001
Anglický název: Supervise
Zajišťuje: Ústav ošetřovatelství 3. LF UK (12-UOS)
Fakulta: 3. lékařská fakulta
Platnost: od 2016
Semestr: oba
Body: 2
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky:
Rozsah, examinace: 0/40, Z [HS]
Rozsah za akademický rok: 40 [hodiny]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (15)
letní:neurčen / neurčen (15)
Minimální obsazenost: 5
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: Mgr. Milena Vaňková, Ph.D.
Termíny zkoušek   Rozvrh   
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Milena Vaňková, Ph.D. (26.09.2012)
V rámci tohoto předmětu studenti získávají teoretické vědomosti o supervizi a praktické zkušenosti se supervizí jako součástí profese zdravotní sestry. Předmět integruje poznatky, které mají studenti ze základních i aplikovaných psychologických disciplin, komunikace, etiky a především pak vlastní klinické praxe. Supervize je prostorem pro profesionální reflexi. Základní metodou práce je rozhovor s využitím vlastních zkušeností studentů, zvyšující studentovu schopnost reflexe vlastní práce a sebereflexe. Pozornost se věnuje vytváření potřebných profesionálních kompetencí ve vztahu k pacientům/klientům a ostatním pracovníkům i kompetencí významných z hlediska pracovního výkonu. Z hlediska významu pro rozvoj profesionální odpovědnosti a rozvoje dovedností a znalostí sester je v rámci předmětu kladen důraz na posilování komunikativních, personálních a sociálních (interpersonálních) kompetencí.Supervize probíhá ve skupině maximálně 10 - 12 studentů. Bloková výuka (3 hod/event. dle možností rozvrhu).
Cíl předmětu
Poslední úprava: Mgr. Milena Vaňková, Ph.D. (26.09.2012)

Cíl předmětu
Reflexe klinické praxe v rámci supervize vede studenta k získávání těchto základních dovedností a znalostí:
Student dovede:
- spolupracovat při vytváření supervizního kontraktu;
- nalézat situace (zakázky), s kterými přichází do supervize;
- pracovat na formulaci zakázky pod vedením supervizora;
- pracovat pod vedením supervizora na splnění zakázky;
- být otevřený vůči zpětné vazbě, rozpoznat užitečnost zpětné vazby pro svou práci;
- využívat reflexi a získanou zpětnou vazbu pro rozvoj vlastních odborných kompetencí v    
   ošetřovatelské praxi;
- aktivně spolupracovat v supervizní skupině;
- poskytovat zpětnou vazbu supervizorovi a supervizní skupině;
- využívat supervizi při řešení složitých případů klientů;
- využívat supervizi při obraně vůči stresu a emocionální zátěži (prevence syndromu
   vyhoření);
- identifikovat svá silná a slabá místa, provádět sebereflexi;
- průběžně vyhodnocovat splnění cílů supervize.

 

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Milena Vaňková, Ph.D. (26.09.2012)

HAWKINS, P.; SHOHET, R. Supervize v pomáhajících profesích. 1. vyd. Praha: Portál, 2004. 202 s. ISBN 80-7178-715-9.
KOPŘIVA, K. Lidský vztah jako součást profese. 2. vyd. Praha: Portál, 2006. 148 s. ISBN 80-7367-181-6.
Tematicky relevantní články z  odborných časopisů (včetně cizojazyčných)
Využití informačních databází a Internetu jako zdroje odborných informací

 Doporučená studijní literatura:
CARROLL, M.; THOLSTRUP, M. Integrativní přístupy k supervizi. 1. vyd. Praha: Triton, 2004. 280 s. ISBN 80-7254-582-5.
KŘÍVOHLAVÝ, J., PEČENKOVÁ, J. Duševní hygiena zdravotní sestry. Praha: Grada. 2004. ISBN 80-247-0784-5.
PAČESOVÁ, M. Lékař, pacient a Michael Balint. Praha: Triton, 2004. ISBN 80-7254-491-8.
ŠIMEK, A. Supervize - kasuistiky. Praha: Triton, 2004. ISBN 80-7254-496-9.

Metody výuky
Poslední úprava: Mgr. Milena Vaňková, Ph.D. (26.09.2012)

Workshop, praktická cvičení,
Skupinová práce - práce s tematicky relevantním textem (včetně cizojazyčného) a  prezentace před skupinou;
Případové studie - práce s video-audionáhrávkou (případová, skupinová supervize).

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Mgr. Milena Vaňková, Ph.D. (26.09.2012)

80% aktivní účast studenta na výuce
Předmět se ukončuje udělením zápočtu do indexu v poslední den výuky na základě splnění požadované docházky a vypracování zadaných úkolů v rámci samostudia/skupinové práce (tematicky orientované zpracování příspěvku/textu k vybrané problematice a tématu supervize v ošetřovatelské praxi) a skupinové prezentace/předání zpracovaných informací v rámci výuky (práce ve trojicích).

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Milena Vaňková, Ph.D. (26.09.2012)

ZS
Pojem, definice supervize a možnosti jejího uplatnění v pomáhajících profesích - praktická aplikace supervize;
v kontextu ošetřovatelství a zdravotně-sociální oblasti;
Hranice supervize a její přesahy (koučing, mentoring, tutoring, poradenství, terapie);
Etické aspekty supervize;
Kontrakt a smlouva o supervizi;
Funkce supervize - podpůrná, kontrolní a rozvojová supervize;
Formy supervize:
Individuální supervize a skupinová supervize;
Případová supervize - Balintovská skupina;
Týmová supervize;
Supervizní práce s vynořujícími se tématy a zakázkami jednotlivých účastníkůkurzu (průběžně).

LS
Teoretické koncepty, techniky a základní přístupy v supervizi;
Struktura a proces supervizního rozhovoru;
Managerská supervize, supervize jako součást řízení lidských zdrojů;
Klinická supervize-firemní kultura, klíče k úspěchu a rizika související se zavedením supervize do organizace;
Supervizní práce s vynořujícími se tématy a zakázkami jednotlivých účastníkůkurzu (průběžně).

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK