PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2018/2019
   Přihlásit přes CAS
Pitevní cvičení I. - CCOCA0110
Anglický název: Practice in dissection anatomy I.
Zajišťuje: Ústav anatomie 3. LF UK (12-ANAT)
Fakulta: 3. lékařská fakulta
Platnost: od 2018 do 2018
Semestr: zimní
Body: 2
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/30, Z [HS]
Počet míst: neurčen / neurčen (20)
Minimální obsazenost: 5
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: MUDr. Bc. Jana Mrzílková, Ph.D.
Patří mezi: VSEOB-PVK-3 (ZÁPIS)
VSEOB-PVK-4 (ZÁPIS)
Prerekvizity : CVSE1M0001
Termíny zkoušek   Rozvrh   
Anotace -
Poslední úprava: MUDr. Bc. Jana Mrzílková, Ph.D. (02.12.2019)
Kurz se bude konat během zimních pitevních cvičení českého curricula 13:30-18:00
Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: MUDr. Bc. Jana Mrzílková, Ph.D. (02.12.2019)

80% prezence

Sylabus -
Poslední úprava: MUDr. Bc. Jana Mrzílková, Ph.D. (02.12.2019)

 

Prezentace topografických míst na horní a dolní končetině během zimího pitevního cvičení.

1. Svaly ramenní a lopatkové Studenti by měli zvládnout samostatně vyjmenovat svaly v této skupině, zeptejte se jestli vám dokážou některé svaly najít samostatně, zbytek jim ukažte. Potom si proberte každý sval do detailu, ptejte se na začátky a úpony, inervaci a ať zkusí vymyslet funkci podle průběhu. Snažte se je co nejvíc zapojit, vyvarujte se toho, že jim to celé ukážete a odříkáte a oni budou jen pasivně poslouchat!
2. Svaly paže, řez paží Studenti by měli zvládnout samostatně vyjmenovat svaly v této skupině, zeptejte se jestli vám dokážou některé svaly najít samostatně, zbytek jim ukažte. Potom si proberte každý sval do detailu, ptejte se na začátky a úpony, inervaci a ať zkusí vymyslet funkci podle průběhu. Vysvětlete jim co to je osteofasciální prostor, jak je ohraničen, proč je to důležité, co to je kompartment syndrom. Nakreslete řez paží, kolik tam najdeme kompartementů, jak jsou ohraničené, jaké svaly najdeme v jednotlivých kompartmentech najdeme. NEkreslete jednotlivé svaly, stačí ty svaly vyjmenovat a aby odvodili skupinovou funkci. Vysvětlete, že rozdělení svalů do skupin je podle funkce, ale právě taky podle toho v jakém kompartmentu se nachází. Snažte se je co nejvíc zapojit, vyvarujte se toho, že jim to celé ukážete a odříkáte a oni budou jen pasivně poslouchat!
3. Přehled svalů předloktí, řez předloktím Ať vyjmenují skupiny svalů na předloktí, zkusí odvodit skupinovou funkci a vysvětlit ji. Jednotlivé svaly jim ukažte, Proberte skupinovou inervaci/výjimky. Ať vyjmenují svaly v jednotlivých skupinách, NEřešte začátky a úpony!. Zaměřte se na názvy těch svalů, ať z názvu zkusí odvodit funkci a průběh svalů (np. m. flexor carpi radialis - flexor = dělá flexi, najdeme ho v přední skupině, carpi = asi se upíná někam na carpus, radialis = asi ho najdeme na radiální straně. Nakreslit řez předloktím, kolik je tam kompartmentů, jake skupiny najdeme v těch kompartmentech.
4. Přehed svalů ruky, řez rukou Ať vyjmenují skupiny svalů na ruce, z názvu ať odvodí funkci. Jednotlivé svaly jim ukažte. Proberte skupinovou inervaci/výjimky. Ať vyjmenují svaly v jednotlivých skupinách, NEřešte začátky a úpony!. Nakreslete řez v úrovni metacarpů, kolik je tam kompartmentů, jake skupinysvalů v těch kompartmentech najdeme?
5. Předloktí zadní skupina Zeptejte se kolik máme vrstev, ať vyjmenují svaly v jednotlivých vrstvách. Pak postupně proberte jednotlivé svaly detailně
6.Předloktí laterální skupina Zeptejte se kolik máme vrstev, ať vyjmenují svaly v jednotlivých vrstvách. Pak postupně proberte jednotlivé svaly detailně
7. Předloktí přední skupina Zeptejte se kolik máme vrstev, ať vyjmenují svaly v jednotlivých vrstvách. Pak postupně proberte jednotlivé svaly detailně
8. Ruka palcová a malíková strana Zeptejte se na svaly v jednotlivých skupinách. Pak postupně proberte jednotlivé svaly do detailu. Začátky a úpony je možné do určité míry zjednodušit (rozuměj: není důležité znám jestli sval začíná na hamulus ossis hamati nebo na os pisiforme, stačí znát, že začíná s eminentia carpi ulnaris a upíná se np. na bázi proximálního článku malíku. Tzn. zkoušející netrvají na přesné znalosti začátku, ale student musí tušit alespoň oblast začátku toho svalu a musí být schopen nějak tuto oblast popsat)
9. Ruka střední prostor, řez zápěstím a prstem Jaké svaly se nachází ve středním prostoru? Ukázat tyto svaly. Probrat je do detailu, vysvětlit funkci, z funkce odvodit začátek a úpon, popřípad tyto svaly nakreslit. Řez zápěstím: popsat canalis carpi, vysvětlit proč je klinicky důležitý, co je to syndrom karpálního tunelu a jak vzniká. Řez prstem: nakreslit a klást důraz na průběh nervově cévního svazku, důležité že běží po stanách kosti, využití při svodné anestézii
1. Svaly kyčelního kloubu - přední skupina, zadní skupina povrchová vrstva Studenti by měli zvládnout samostatně vyjmenovat svaly v těchto skupinách, zeptejte se jestli vám dokážou některé svaly najít samostatně, zbytek jim ukažte. Potom si proberte každý sval do detailu, ptejte se na začátky a úpony, inervaci a ať zkusí vymyslet funkci podle průběhu. Snažte se je co nejvíc zapojit, vyvarujte se toho, že jim to celé ukážete a odříkáte a oni budou jen pasivně poslouchat!
2. Pelvitrochanterické svaly, orientace v pánvi Studenti by měli zvládnout samostatně vyjmenovat svaly v této skupině, zeptejte se jestli vám dokážou některé svaly najít samostatně, zbytek jim ukažte. Potom si proberte každý sval do detailu, ptejte se na začátky a úpony, inervaci a ať zkusí vymyslet funkci podle průběhu, vysvětlete proč tyto svaly dělají vnější rotaci při extendované končetině a abdukci při flektované končetině. Orientace v pánvi: ať najdou trochanter major a tuber ischiadicum, jak je rozeznají (na trochanter se svaly pouze upínají, z tuber jen začínají. Ať najdou foramen supra a infrapiriforme, foramen ischiadicum minus, že je najdou pod m. gluteus maximus. Popište průběh m. obturatorius internus, ukažte jeho začátek v pánvi a průběh šlachy skrz f. ischiadicum minus až na trochanter major.
3. Stehno přední a zadní skupina, řez stehnem Studenti by měli zvládnout samostatně vyjmenovat svaly v těchto skupinách, zeptejte se jestli vám dokážou některé svaly najít samostatně, ať vám vyjmenují a najdou hlavy quadricepsu, zbytek jim ukažte. Potom si proberte každý sval do detailu, ptejte se na začátky a úpony, inervaci a ať zkusí vymyslet funkci podle průběhu. Snažte se je co nejvíc zapojit, vyvarujte se toho, že jim to celé ukážete a odříkáte a oni budou jen pasivně poslouchat! Nakreslete řez stehnem, jaké máme kompartmenty a jaké skupiny svalů v nich najdeme?
4. Stehno vnitřní skupina Vyjmenovat svaly, ať odvodí skupinovou funkci z názvu a průběhu svalů. Poté proberte každý sval detailně.
5. Bérec - přehled svalů, řez bércem, přední a postranní skupina Zeptejte se kolik máme skupin, jaká je skupinová funkce svalů? Ať vám vyjmenují svaly v jednotlivých skupinách, ukažte ty svaly, řekněte skupinovou inervaci. Nakreslete řez bércem, popište komartmenty a jaké máme skupiny svalů v kompartmentech. Přední a postranní skupinu proberte detailně. Všechny svaly ukažte, řekněte začátek a úpon, inervaci, funkci.
6.Bérec zadní skupina Zeptejte se kolik máme vrstev, ať vyjmenují svaly v jednotlivých vrstvách. Pak postupně proberte jednotlivé svaly detailně
7. Noha malíková a palcová skupina Kolik máme svalů ve skupině, jak se jmenují? Ukažte je a proberte do detailu.
8. Noha střední prostor, hřbetní skupina Kolik máme svalů ve skupině, jak se jmenují? Ukažte je a proberte do detailu. U svalů středního prostoru upozorněte na podobnosti a rozdíly oproti ruce.
1. Kreslení cév HK Nakreslete průběh největších cév a větví, jejich vztah ke kostem
2. Tepny pletence a paže Proberte a. axillaris a a. brachialis a jejich větve, pokud jsou vidět na preparátu ukažte je. Vysvětlete studentům význam variací a jak se orientovat aby variaci rozeznali a dokázali se i na variantních cévách zorientovat. Pokud céva prochází topografickým místem, řekněte jim název a ohraničení daného místa. Pokud céva běží s nervem, tak řekněte jak se ten nerv jmenuje.
3. Tepny předloktí a ruky Proberte a. radialis a a. ulnaris, oblouky na ruce a digitální cévy, Vše co je na preparátu vidět popište a ukažte. Na předloktí upozorněte se kterými nervy tyto cévy běží, vysvětlete pojem nervově-cévní svazek. Ukažte mezi jakými svaly na předloktí tyto cévy najdou. Pokud céva prochází topografickým místem, řekněte jim název a ohraničení daného místa.
4. Žíly a míza HK Popsat povrchový a hluboký systém, rozdíly mezi nimi. U povrchového systému na preparátu ukázat žíly, kam se vlévají, s jakými strukturami běží a jakými topografickými místy prochází. U hlubokého systému totéž. Kde jsou zdvojené žíly? Vysvětlete význam mízních kolektorů a uzlin na končetinach, kde uzliny najdeme. Proč je to klinicky důležité (zduření uzliny v axile v cubitě)
5. Kreslení cév DK Nakreslete průběh největších cév a větví, jejich vztah ke kostem
6.Tepny pánve a stehna Proberte a ukažte tepny jejich větve, s důrazem na ty větve, které jsou na preparátu vidět. Pokud céva prochází topografickým místem, řekněte jim název a ohraničení daného místa. Pokud céva běží s nervem, tak řekněte jak se ten nerv jmenuje.
7. Tepny bérce a nohy Proberte a ukažte tepny jejich větve, s důrazem na ty větve, které jsou na preparátu vidět. Pokud céva prochází topografickým místem, řekněte jim název a ohraničení daného místa. Pokud céva běží s nervem, tak řekněte jak se ten nerv jmenuje.
8. Žíly a míza DK Popsat povrchový a hluboký systém, rozdíly mezi nimi. U povrchového systému na preparátu ukázat žíly, kam se vlévají, s jakými strukturami běží a jakými topografickými místy prochází. U hlubokého systému totéž, kde jsou zdvojené žíly. Vysvětlete žilní spojky a jejich význam, varixy. Vysvětlete význam mízních kolektorů a uzlin na končetinach, kde uzliny najdeme. Proč je to klinicky důležité (zduření uzliny v třísle, ve fossa poplitea)
1. Plexus brachialis v oblasti pletence a na paži Jak rozdělujeme plexus brachialis? Jaké má kořeny? U supraklavikulární části popište pouze ty nervy, které inervují některé probírané svaly nebo prochází nějakým topografickým místem. Popište fascikuly, jak je rozeznají, které nervy vychází ze kterého fascikulu. Řekněte topografická místa, kterými dané nervy prochází, ohraničte je, zeptejte se na cévy, které tam prochází spolu s nervy. Ptejte se na inervaci svalů.
2. Nervy v oblasti lokte a předloktí Kudy běží nervy v oblasti fossa cubitalis, do jakých topografických míst pak vstupují? Mezi jakými svaly najdeme nervy na předloktí, s jakými beží cévami? Řekněte topografická místa, kterými dané nervy prochází, ohraničte je, zeptejte se na cévy, které tam prochází spolu s nervy. Ptejte se na inervaci svalů předloktí.
3. Nervy v oblasti zápěstí a ruky Popište průběh nervů, jejich větve, popište topografická místa, kterými probíhají a zeptejte se na cévy se kterými běží, ptejte se na inervaci svalů ruky.
4. Senzitivní inervace HK Co je to dermatom, area nervina? Jaký je mezi nimi rozdíl? Zdůrazněte, že senzitivní nervy musí běžet v podkoží a že se tam musí nějak dostat. Popište jednotlivé inervační oblasti. Ať podle oblasti odvodí název nervu a naopak. Inervační hranice na ruce. Jak jsou uspořádány dermatomy na HK
5. Plexus lumbalis a sacralis v pánvi Kořen obou plexů. Vyjmenujte jednotlivé větve a ukažte je, popište jejich průběh. Popište topografická místa, kterými oba plexy vystupují z pánve.
6.Nervy v oblasti stehna a kolene Ukažte a pojmenujte nervy a jejich větve, popište topografická místa kterými prochází, s jakými cévami tam běží? Štěpení nervus ischiadicus. Jak ovlivní vysoké štěpení inervaci svalů na stehně?
7. Nervy v oblasti bérce, kotníku a nohy Ukažte a pojmenujte nervy a jejich větve, popište topografická místa, ptejte se na inervaci svalů, cévy se kterými nervy běží. Proberte útvary za a před med. kotníkem a za lat. kotníkem.
8. Senzitivní inervace DK Co je to dermatom, area nervina? Jaký je mezi nimi rozdíl? Zdůrazněte, že senzitivní nervy musí běžet v podkoží a že se tam musí nějak dostat. Popište jednotlivé inervační oblasti. Ať podle oblasti odvodí název nervu a naopak.
  Stanoviště na HK: před přestávkou  
  název otázky na začátek další otázky
1. Pohyby v ramenním kloubu Co je toto za pohyb (= cirkumdukce v ramenním kloubu)? Z jakých se skládá pohybů? Ukažte hlavní svaly, které tyto pohyby vykonávají. Jakou fázi abdukce až nad horizontálu vykonává který sval? Ukažte začátky a úpony (vybraných) svalů na preparátu a na kostech. Jaký z těchto pohybů bude oslabený a jaký nebude vůbec možný při obrně n. axillaris? Najděte n. axillaris a popište, kudy prochází. Které ze svalů HK mohou fungovat jako pomocné nádechové svaly a jak to funguje?
2. Páka a shyby V jakých kloubech provádíme jaký pohyb, když si s někým dáváme páku? Najděte svaly, které tento pohyb dělají? Jaký nerv je inervuje? Jaké jiné pohyby tyto svaly umí? Najděte jejich antagonisty. Jaké svaly dělají shyb? Najděte je. Jaké nervy je inervují? Najděte je. Proč je jednodušší shyb podhmatem než nadhmatem (jaké další svaly navíc/lépe zapojíme při shybu podhmatem)?
3. Svaly středního prostoru ruky, kompartmenty HK Které svaly najdeme ve středním prostoru? Jakou mají funkci? Jaká je jejich inervace? Které další struktury najdeme ve středním prostoru? Kolik máme kompartmentů na paži, předloktí, ruce? Ukažte jim svaly středního prostoru, vysvětlete funkci svalů a od toho ať odvodí začátky a úpony, můžete to s nimi nakreslit. Nakreslete řez paží/předloktím/ruky zaměřit se na kompartmenty, svalové skupiny, nervově- cévní svazky. K čemu slouží kompartmenty? Jaké kompartmenty máme? Jaké skupiny svalů v jednotlivých kompartmentech najdeme? Které kompartmenty spolu komunikují? Proč je to důležité? Jakými prostory se může šířit zánět z prstu/dlaně?
4. Průběh vybraných svalů Připravené kosti levé a pravé strany: znázorněte páskou průběh všech svalů na předloktí a ruce, jejichž části vytvářejí kanál pro průchod nervu/cévy (= m. supinator, m. flexor carpi ulnaris, m. pronator teres, m. interosseus dorsalis I.). Jak se tyto prostory jmenují a co skrze ně běží? Znázorněte také průběh m. flexor carpi radialis, m. brachioradialis, m. adductor pollicis. Najděte jednotlivé svaly popřípadě jejich hlavy. Najděte nervy, které probíhají v kanálech. Proč je důležitá znalost těchto míst?
5. Obrna n. radialis Demonstrátor předvede obrnu: o obrnu jakého nervu jde? Proč je HK v této poloze? Pro jaké pohyby je n. radialis zásadní? Jaké svaly jsou inervovány n. radialis? Najděte tyto svaly (a označte je). Najděte n. radialis v axile, na paži, v oblasti lokte, na předloktí a na ruce. Kterými topografickými místy prochází? S jakými cévami běží? Který další nerv vychází ze stejného fascikulu?
6. Obrna n. medianus + canalis carpalis Demonstrátor předvede obrnu: o obrnu jakého nervu jde? Proč je HK v této poloze? Pro jaké pohyby je n. medianus zásadní? Jaké svaly jsou inervovány n. medianus? Najděte tyto svaly (a označte je). Najděte n. medianus v axile, na paži, v oblasti lokte, na předloktí a na ruce. Kterými topografickými místy prochází? S jakými cévami běží? Který další nerv vychází ze stejného fascikulu? Co všechno prochází skrze canalis carpalis?
7. Obrna n. ulnaris + axila Demonstrátor předvede obrnu: o obrnu jakého nervu jde? Proč je HK v této poloze? Pro jaké pohyby je n. ulnaris zásadní? Jaké svaly jsou inervovány n. ulnaris? Najděte tyto svaly (a označte je). Najděte n. ulnaris v axile, na paži, v oblasti lokte, na předloktí a na ruce. Kterými topografickými místy prochází? S jakými cévami běží? Který další nerv vychází ze stejného fascikulu? Jak je ohraničena axila? Jaké jsou vstupy/výstupy do/z axily? Co jimi probíhá?
8. Cévy Předem připravená schémata kostí (4): zakreslete průběh a hlavní větvení a. axillaris / a. brachialis / cév na palmě / cév na dorzu. Vyznačte topografická místa, kterými procházejí. Na preparátu: zadávejte každému cévy, které má najít a cévy, které má pojmenovat. Nezapomeňte na žíly. Kterými topografickými prostory tyto cévy procházejí? S kterými nervy tyto cévy běží?
       
  Stanoviště na DK: po přestávce  
  název otázky na začátek další otázky
1. Výstupy z pánve Jaké existují výstupy z pánve? Nalepte páskou na pánev jejich ohraničení. Ukažte tyto výstupy na preparátu. Do jakých prostorů vedou? Co jimi prochází za struktury?
2. Pohyby v hleznu, topografie kotníků, klenba Jaké svaly dělají stavění na špičky? Jaké svaly zvedají špičky? Jaké svaly dělají pronaci a supinaci nohy? Ukažte tyto svaly. Jaký je rozdíl mezi supinací/pronací a inverzí/everzí nohy? Jaké svaly udržují nožní klenbu? Najděte je. Jaké struktury běží před a za mediálním kotníkem a za laterálním kotníkem?
3. N. ischiadicus Najděte n. ischiadicus, popište jeho průběh a větvení. Jaké svaly inervuje? Jak bude vypadat obrna na jednotlivých úrovních? Jaké pohyby dělá m. gluteus medius a maximus? Jaké nervy je inervují. Najděte tyto struktury. Jak budou vypadat obrny gluteálních nervů?
4. Dřep a kolenní kloub Najděte svaly, které se zapojují při vstávání z dřepu. Jaké nervy je inervují? Jaké svaly dělají jaké pohyby v kolenním kloubu? Najděte je. Jaké nervy je inervují? Najděte je.
5. Průběh vybraných svalů Vyznačte páskou průběh pelvitrochanterických svalů. Jaká je jejich funkce? Vyznačte průběh: m. fibularis longus, m. tibialis ant., m. flexor hallucis longus, m. flexor digitorum longus (a m. quadratus plantae). Jaké nervy tyto svaly inervují?  
6. Svaly nohy, kompartmenty DK. Pokud stoupenem na hřebík a ten projde celou nohou, čím vším projde? Jaké máme kompartmenty na DK, jaké v nich najdeme skupiny svalů? Jaké svaly jsou na noze? Najděte je. Jaké nervy je inervují? Nakreslete řez stehnem/bércem.
7. Žíly a mízní uzliny HK a DK Jak se od sebe liší povrchový a hluboký systém? V jaké vrstvě najdeme povrchové žíly a v jaké hluboké? Kde najdeme mízní uzliny na DK a HK Najít povrchové žíly, s čím běží? Kam se vlévají? Najít hluboké žíly s čím běží? Varixy a spojky mezi hlubokým a povrchovým systémem, klinický význam varixů. Proč je důležité znát mízní uzliny a kolektory na končetinách (zánět a zduření uzlin) Když mají zánět na dorsu ruky uzlina zduří v axile, když na palmě, uzlina zduří ve fossa cubitalis.
8. Cévy Na jakých tepnách na DK můžeme palpovat tep? Ukažte na sobě a najděte tyto tepny na preparátu. Kterými topografickými místy procházejí? Na preparátu: zadávejte každému cévy, které má najít a cévy, které má pojmenovat. Nezapomeňte na žíly. Kterými topografickými prostory tyto cévy procházejí? S kterými nervy tyto cévy běží?
Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: MUDr. Bc. Jana Mrzílková, Ph.D. (02.12.2019)

80% prezence

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK