PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Prevence založená na médiích a ICT - B03411 (Adiktologie - prezenční)
Anglický název: Media and ICT - based Prevention
Zajišťuje: Klinika adiktologie 1. LF UK a VFN (11-00611)
Fakulta: 1. lékařská fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
Body: 3
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/1, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 45 [hodiny]
Počet míst: neomezen
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: povolen pro zápis po webu
Garant: prof. Mgr. Roman Gabrhelík, Ph.D.
Atributy: Adiktologie navazující
Anotace
Poslední úprava: Jana Kolářová (18.02.2022)
Předmět navazuje na preventivní předměty bc. studia. V posledních 15 letech došlo k rychlému rozvoji a aplikaci primárně-preventivních přístupů užívání návykových látek (rizikového chování obecně). V současnosti je kladen stále větší důraz na kvalitní, efektivní, funkční, zacílené a praxí ověřené způsoby práce s cílovou skupinou v primární prevenci (též PP). Tyto poznatky mají/musí být ověřovány pomocí (aplikovaného) výzkumu. V rámci výuky bude vytvořena modelová preventivní kampaň.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Ing. Vladislava Kohútová (07.10.2021)

Cílem předmětu je seznámit studenty s vlivem a rolí masmédií a marketingu na iniciaci užívání návykových látek v různých cílových skupinách.

Deskriptory
Poslední úprava: Ing. Vladislava Kohútová (07.10.2021)

Znalosti: Student/ka má dobré znalosti o výzkumných metodách, jejich aplikačních možnostech a limitech, o výchozím teoretickém rámci na úrovni soudobých poznatků v této oblasti. Znalost zahrnuje též přehled v soubobých kritických otázkách metodologie v moderní adiktologii a interdisciplinárním a transdiciplinárním výzkumu. Zná a rozumí možnostem kombinace různých metodologií a v jejich rámci pak metodám výběru souboru, metodám tvorby dat, metodám zpracování, analýzy a interpretace dat.

Dovednosti: Umí kriticky hodnotit výzkumné studie. Umí samostatně aplikovat etické zásady na reálný výzkumný postup a identifikovat jeho silné a slabé stránky. Je přitom schopen/schopna propojovat poznatky různých oborů a výsledky práce správně interpretovat a zhodnotit.

Kompetence: Studenti jsou schopni na své úrovni samostatně navrhnout a provést oponenturu výzkumné studie a publikovaných výsledků. Jsou schopni svoje kritické připomínky argumentačně podepřít a obhájit. Jsou schopni čerpat a pracovat se zahraniční literaturou a přenášet moderní poznatky mezi různými modely a aplikovat je do kontextu daného výzkumného problému při zachování eticky korektního postupu. 

Sylabus
Poslední úprava: Jana Kolářová (18.02.2022)

1. Úvod do předmětu: Základní pojmy v primární prevenci užívání návykových látek (dále jen PP), resp. rizikového chování (zejm. dělení prevence specifické - nespecifické; všeobecné, selektivní, indikované s vysvětlením přesahů); vztah mezi rizikovými a protektivními faktory

2. Teoretické modely v PP: Představení a zarámování všech hlavních teoretických modelů v PP, resp. rizikového chování (KAB, komunitní, CSI, masmediální programy, peer/rodičovské programy, modely šíření informací, tělové modely aj.), jejich výhody, nevýhody, omezení, jak programy (ne)fungují?, příklady efektivních/neefektivních projektů v praxi.

3. Základní pojmy ve výzkumu, evaluaci a vědě v PP: Rozdíly mezi výzkumem, evaluací a vědou.

Typy proměnných, reliabilita, validita, výzkumný plán, reprezentativita, pravděpodobnost ve výzkumech v PP.

Metaanalýzy a metastudie v PP (seznámení s realizovanými zahraničními studiemi a jejich výsledky); příklady dobré a špatné praxe a vědy.

4. Výzkum v PP: V čem spočívá výzkum v PP, proč jej provádíme - , kdo jej provádí - realizátor, pro koho - zadavatelé, na kom - soubor, jak - výzkumný design, za co - finanční možnosti, kdy - časový plán a kde - rozsah studií? Příklady realizovaných výzkumných studií v ČR a zahraničí v oblasti PP.

5. Typy výzkumů v PP: Základní výzkumné designy v PP v rámci kvantitativního a kvalitativního přístupu. Zacházení s populací, souborem, výběrové metody. Nejčastější statistické a kvalitativní postupy. Etické otázky výzkumů v PP.

6. Evaluace v PP 1: Evaluace preventivních intervencí, programů a/nebo projektů. Co je evaluace, proč evaluovat, co evaluací zjišťujeme, co s výsledky evaluací. Co je třeba zajistit v jednotlivých fázích výzkumné práce v PP. Vypracování modelového výzkumného designu v oblasti PP.

7. Evaluace v PP 2: Druhy evaluací: Formativní a normativní; Evaluace plánování, procesu implementace, výsledku.

Evaluace drogové prevence z pohledu realizátorů programu, evaluátorů, donátorů a koordinačních subjektů na národní úrovni (např. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR) a na mezinárodní úrovni (např. Evropská komise, EMCDDA aj.)

8. Práce s výstupy výzkumů v PP: Komunikace výsledků evaluací jednotlivým subjektům v PP - koordinátoři, donátoři a poskytovatelé primární prevence. Typy výstupů, v jaké formě předkládat výstupy, jak výstupy přizpůsobit cílové skupině, způsoby prezentace (včetně např. tiskových konferencí).

Literatura
Poslední úprava: Ing. Vladislava Kohútová (07.10.2021)

Doporučená literatura:

  1. Miovský, M., Skácelová, L., Zapletalová, J., Novák, P., Barták, M., Bártík, P... et al. (2015). Prevence rizikového chování ve školství (2nd ed.). Praha: Klinika adiktologie 1. LF UK a VFN v Praze v Nakladatelství Lidové noviny.
  2. Miovský, M., Adámková, T., Barták, M., Čablová, L., Čech, T., Doležalová,P... et al. (2015). Výkladový slovník základních pojmů školské prevence rizikového chování (2nd ed.). Praha: Klinika adiktologie 1. LF UK a VFN v Praze v Nakladatelství Lidové noviny.
  3. Miovský, M., Gabrhelík, R., Charvát, M., Šťastná, L., Jurystová, L. & Pavlas Martanová, V. (2015). Kvalita a efektivita v prevenci rizikového chování dětí a dospívajících. Praha: Klinika adiktologie 1. LF UK a VFN v Praze v Nakladatelství Lidové noviny.
  4. Mosdøl A, Lidal IB, Straumann GH, Vist GE. Targeted mass media interventions promoting healthy behaviours to reduce risk of non-communicable diseases in adult, ethnic minorities. Cochrane Database of Systematic Reviews 2017, Issue 2. Art. No.: CD011683. DOI: 10.1002/14651858.CD011683.pub2
  5. Clement S, Lassman F, Barley E, Evans-Lacko S, Williams P, Yamaguchi S, Slade M, Rüsch N, Thornicroft G. Mass media interventions for reducing mental health-related stigma. Cochrane Database of Systematic Reviews 2013, Issue 7. Art. No.: CD009453. DOI: 10.1002/14651858.CD009453.pub2
  6. Carson KV, Ameer F, Sayehmiri K, Hnin K, van Agteren JEM, Sayehmiri F, Brinn MP, Esterman AJ, Chang AB, Smith BJ. Mass media interventions for preventing smoking in young people. Cochrane Database of Systematic Reviews 2017, Issue 6. Art. No.: CD001006. DOI: 10.1002/14651858.CD001006.pub3
  7. Bala MM, Strzeszynski L, Topor-Madry R. Mass media interventions for smoking cessation in adults. Cochrane Database of Systematic Reviews 2017, Issue 11. Art. No.: CD004704. DOI: 10.1002/14651858.CD004704.pub4
  8. Sloboda, Z., Bukoski, W. J. (Eds.) (2006). Handbook of Drug Abuse Prevention. New York: Springer US.
  9. Sloboda, Z. & Petras, H. (Eds.) (2014). Defining Prevention Science, Springer US. DOI: 10.1007/978–1-4899–7424–2_15.
Studijní opory
Poslední úprava: Ing. Vladislava Kohútová (07.10.2021)

MS Teams: Prevence 20/21 B03057

Viz. přiložené soubory:

"Unplugged": A school-based randomized control trial to prevent and reduce adolescent substance use in the Czech Republic

Data Analysis in prevention

systematic review of school-based prevention

Sex specific trajectories in cigarette smoking behaviors among students participating in the Unplugged school-based randomized control trial for substance use prevention

Methods for Synthesizing Findings on Moderation Effects Across Multiple Randomized Trials

Formativní evaluace procesu implementace preventivního programu Unplugged školními metodiky prevence

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Ing. Vladislava Kohútová (07.10.2021)

Požadavky k zápočtu:

-absolvování e-learningových prezentací a všech zadaných domácích úkolů

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK