PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Teoretické základy ergoterapie - B03323 (Ergoterapie)
Anglický název: Theoretical Basics of Occupational Therapy
Zajišťuje: Klinika rehabilitačního lékařství 1. LF UK a VFN (11-00640)
Fakulta: 1. lékařská fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, SZ [HS]
Počet míst: neomezen
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Vysvětlení: Mgr. Kateřina Rybářová
Poznámka: povolen pro zápis po webu
Garant: doc. MUDr. Yvona Angerová, MBA, Ph.D.
Patří mezi: SZ BER18 P
Atributy: Ergoterapie
Teoretický předmět
Pořadí Název předmětu
Tématický okruh 1 (TO1)
1 a) Definice ergoterapie, její cíle, příjemci, zaměření a rozdělení. Oblasti uplatnění ergoterapie v ČR a v zahraničí. b) Duševní zdraví, stigma. Koncept zotavení (recovery), teoretická východiska, faktory podporující zotavení a uplatnění v praxi.
2 a) Základní terminologie používaná v ergoterapii: rehabilitace, zaměstnávání, činnost (smysluplná a cílená), analýza aktivity, adaptace, stupňování. b) Podporované zaměstnávání, role konzultanta podporovaného zaměstnávání, pracovního asistenta, ergoterapeuta a jejich vzájemná spolupráce.
3 a) Profil profese ergoterapeuta. Profesní a mezinárodní organizace v ergoterapii. b) Evidence-based practice v ergoterapii.
4 a) Filozofie a historie oboru ergoterapie ve světě a u nás. Vývoj. Význam zaměstnávání z pohledu ergoterapeuta b) Ergodiagnostika – definice, proces, požadavky na ergodiagnostická centra, přehled metodik. Úloha ergoterapeuta v ergodiagnostice.
5 a) Ergoterapeutický proces, dokumentace v ergoterapii a přehled ergoterapeutických výkonů. Pravidlo SMART. b) Humanistický přístup (koncept „self“, autonomie).
6 a) Organizace a plánování skupinové terapie. Výhody a nevýhody individuální a skupinové ergoterapie. b) Model CARe a další modely v oblasti péče o duševní zdraví.
7 a) Základní modely praxe: Model lidského zaměstnávání (MOHO). Uplatnění v praxi u osob s duševním onemocněním a u osob s fyzickou disabilitou. b) ADL – definice, rozdělení, příklady dle AOTA.
8 a) Základní modely praxe: Kanadský model výkonu zaměstnávání (CMOP). Principy praxe zaměřené na jedince. b) Využití expresivních terapií v rehabilitaci. Arteterapie. Muzikoterapie. Dramaterapie. Taneční a pohybová terapie.
9 a) Mezinárodní klasifikace funkčních schopností, disability a zdraví z pohledu ergoterapeuta. b) Přehled kompenzačních pomůcek a strategií pro vyrovnání deficitu v oblasti kognitivních a fatických funkcí.
10 a) Biomechanický přístup. Uplatnění v praxi ergoterapeuta. b) Management v ergoterapii. Kvalita poskytovaných služeb a zajištění bezpečí pacientů / klientů. SWOT analýza. Case management.
11 a) Neurovývojový přístup. Uplatnění v praxi ergoterapeuta. b) Etika v ergoterapii. Standardy praxe. Příklady etických dilemat v praxi.
12 a) Kognitivní přístup (léčebný přístup, adaptační přístup). Uplatnění v praxi ergoterapeuta. b) Hra jako terapeutický prostředek nebo cíl v ergoterapii.
13 a) Behaviorální přístup (přístup modifikovaného chování, nácvik nových dovedností, stupňování aktivit, systematická desenzibilizace). b) Přehled kompenzačních pomůcek pro lokomoci, mobilitu a přesuny.
14 a) Kognitivně-behaviorální přístup (modelování, techniky zvládání problémových situací, racionálně-emoční terapie). b) Přehled kompenzačních pomůcek pro soběstačnost.
15 a) Psychodynamický přístup (komunikace, interpersonální vztahy v terapii, využití aktivity). b) Využití KAWA modelu v ergoterapii.
Tématický okruh 2 (TO2)
1 a) Paměť – popis, poruchy, vyšetření a terapie b) Hlubinná psychoterapie (Psychoanalýza, Analytická a Individuální psychoterapie)
2 a) Pozornost – popis, poruchy, vyšetření a terapie b) Psychohygiena
3 a) Řečové funkce – popis, poruchy, vyšetření a terapie b) Psychosomatika
4 a) Exekutivní funkce – popis, poruchy, vyšetření a terapie b) Motivace klienta
5 a) Zrakově-prostorové funkce – popis, poruchy, vyšetření a terapie b) Význam rodiny v rehabilitaci z psychologického hlediska
6 a) Gnostické a praktické funkce – popis, poruchy, vyšetření a terapie b) Psychologická metodologie a diagnostika
7 a) Sociální kognice – popis, poruchy, vyšetření a terapie b) Stres a práce se stresem
8 a) Kognitivní rehabilitace – definice, fáze, přístupy b) Logoterapie
9 a) Screeningové metody kognitivních funkcí b) Rogersovská psychoterapie (Psychoterapie zaměřená na člověka)
10 a) Testy osobnosti a projektivní metody b) Kompetence a odpovědnost terapeuta
11 a) Neuropsychologické důsledky cévních mozkových příhod b) Supervize a intervize
12 a) Role psychologa v rehabilitaci b) Psychosociální vývoj
13 a) Specifika vztahu klient – terapeut b) Neuropsychologické důsledky traumatického poranění mozku
14 a) Sebepoznání a sebereflexe b) Kognitivně behaviorální terapie
Tématický okruh 3 (TO3)
1 a) Charta na osmdesátá léta. Standardní pravidla pro vyrovnání příležitostí pro osoby se zdravotním postižením OSN. b) Příspěvek na péči (zákon č. 108/2006 Sb. o sociálních službách ve znění pozdějších předpisů.
2 a) WHO - Zdraví 21. b) Zaměstnávání osob s disabilitou, možnosti čerpání služeb od Úřadu práce ČR, zákonná ustanovení.
3 a) Všestranná politika pro rehabilitaci osob se zdravotním postižením EU. Doporučení Rady Evropy o ucelené politice pro osoby se disabilitou. b) Možnosti podpory zaměstnanosti osob s disabilitou ve zdravotnictví a v sociálních službách.
4 a) Práva pacientů. b) Podpora v nezaměstnanosti, specifika u osob s disabilitou.
5 a) Úmluva o právech osob se zdravotním postižením OSN. b) Školství (integrované, neintegrované), edukační pomůcky pro děti a dospělé se speciálními potřebami.
6 a) Národní plán pro vyrovnání příležitostí zdravotně postižených v ČR. b) Systém péče o osoby s duševním onemocněním. Institucionalizace/deinstitucionalizace, inkluze a integrace.
7 a) Koordinovaná rehabilitace. b) Formy a typy sociálních služeb.
8 a) Zákon o specifických zdravotních službách č. 373/2011 Sb. b) Řešení úprav domácího, pracovního a veřejného prostředí. Možnosti financování.
9 a) Vyhláška o činnostech zdravotnických pracovníků a jiných odborných pracovníků. b) Podmínky pro zřízení a poskytování sociálních služeb. Standardy pro poskytovatele sociálních služeb.
10 a) Nemocenské pojištění, podpůrčí doba, právní úprava b) Podmínky pro zřízení a poskytování zdravotních služeb.
11 a) Příspěvek na zvláštní pomůcku. b) Rovné zacházení a zákaz diskriminace zákon č. 198/2009 Sb. ve znění pozdějších předpisů.
12 a) Rehabilitace, prostředky rehabilitace, terminologie ve vztahu k osobám s disabilitou b) Lékařská posudková služba a její organizace.
13 a) Příspěvek na mobilitu. Průkazy pro osoby se zdravotním postižením (TP, ZTP, ZTP/P). b) Interprofesní tým v rehabilitaci, nároky na vzdělání, postavení, kompetence, vzájemná spolupráce.
14 a) Invalidní důchod. b) Organizace osob s disabilitou, organizace pro osoby s disabilitou. Vládní výbor pro zdravotně postižené.
15 a) Systém péče o pacienty s cerebrovaskulárním onemocněním. b) Podporované a chránění bydlení. Standardy v EU, situace v ČR.
16 a) Systém péče o pacienty s poškozením míchy. b) Vzdělání, pracovní začlenění ergoterapeuta, porovnání ČR versus zahraničí.
Literatura
Poslední úprava: Ing. Vladislava Kohútová (11.11.2020)

Povinná literatura:

BOBATHOVÁ, B. Hemiplégia dospelých: vyhodnotenie a liečba. Bratislava: Liečreh, 1997.

CARRARO, Lorenzo. Obnova pohybu po cévní mozkové příhodě: návod pro středoškolské rehabilitační pracovníky. [1. vyd.]. Praha: REHALB, 2002. Rehalb.

DAVIES, P. Steps to Follow. The Comprehensive Treatment of Patients with Hemiplegia. Georg Springer Verlag, 2000.

DYLEVSKÝ, Ivan. Obecná kineziologie. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1649-7.

DYLEVSKÝ, Ivan. Speciální kineziologie. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-1648-0.

GILBERTOVÁ, S., MATOUŠEK, O. Ergonomie: optimalizace lidské činnosti. Praha: Grada, 2002.

GROSS, J., J. FETTO a E. ROSEN. Vyšetření pohybového aparátu, Triton, 2005. ISBN 8072547208.

HALADOVÁ, Eva a Ludmila NECHVÁTALOVÁ. Vyšetřovací metody hybného systému. Vyd. 3., nezměn. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2010. ISBN 9788070135167.

JANDA, Vladimír. Svalové funkční testy. Praha: Grada, 2004. ISBN 978-80-247-0722-8.

JELÍNKOVÁ, Jana, Mária KRIVOŠÍKOVÁ a Ludmila ŠAJTAROVÁ. Ergoterapie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009, 270 s. ISBN 978-80-7367-583-7.

KIELHOFNER, Gary. Model of human occupation: theory and application. 4th ed. Baltimore, Md.: Lippincott Williams & Wilkins, c2008, xvii, 565 s. ISBN 9780781769969.

KLUSOŇOVÁ, Eva. Ergoterapie v praxi. Vyd. 1. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2011, 264 s. ISBN 978-80-7013-535-8.

KOLÁŘ, Pavel. Rehabilitace v klinické praxi. Praha: Galén, c2009. ISBN 9788072626571.

KRIVOŠÍKOVÁ, Mária. Úvod do ergoterapie. 1. vyd. Praha: Grada, 2011, 364 s. ISBN 978-80-247-2699-1.

LAW, Mary et al. Kanadské hodnocení výkonu zaměstnávání. Praha: Česká asociace ergoterapeutů, 2008. ISBN 978-80-254-2744-6.

PFEIFFER, Jan. Koordinovaná rehabilitace. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta, 2014, s. 157-165. ISBN 978-80-7394-461-2.

PROCHÁZKOVÁ, L. Možnosti pracovního uplatnění lidí s postižením - současné trendy v České republice a v zahraničí. Brno: Masarykova univerzita, 2014. ISBN 978-80-210-7607-5.

RADOMSKI, Mary Vining a Catherine A. Trombly LATHAM, eds. Occupational Therapy for Physical Dysfunction. 7th ed. Baltimore: Wiley, 2014. International Edition. ISBN 978-1-4511-8921-6.

SCHELL, Barbara A. Boyt, Glen GILLEN a Marjorie E. SCAFFA. Willard & Spackman's Occupational Therapy. 12. vyd. Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins, 2014. International edition. ISBN 978-145-1189-070.

ŠVESTKOVÁ, Olga, SVĚCENÁ, Kateřina a kol. Ergoterapie: skripta pro studenty bakalářského oboru Ergoterapie na 1. lékařské fakultě Univerzity Karlovy. Praha: Univerzita Karlova, 1. lékařská fakulta, 2013. ISBN 978-80-260-4101-6.

ŠVESTKOVÁ, Olga, Yvona ANGEROVÁ, Rastislav DRUGA, Jan PFEIFFER a Jiří VOTAVA. Rehabilitace motoriky člověka: fyziologie a léčebné postupy. Praha: Grada Publishing, 2017. ISBN 978-80-271-0084-2.

TAYLOR, R. Kielhofner's Model of Human Occupation: Theory and Application (5. edice). Lippincott Williams & Wilkins. 2017. ISBN 9781451190342

TROJAN, S., DRUGA, R., PFEIFFER, J., VOTAVA, J.: Fyziologie a léčebná rehabilitace motoriky člověka. Praha: Grada, 2005.

WHO. Mezinárodní klasifikace funkčních schopností, disability a zdraví: MKF. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-1587-2. Dostupné také z: http://uzis.cz/publikace/mezinarodni-klasifikace-funkcnich-schopnosti-disability-zdravi-mkf

Vstupní požadavky
Poslední úprava: Mgr. Kateřina Vondrová (12.12.2022)

Student bakalářského studijního oboru Ergoterapie smí skládat státní závěrečné zkoušky pro daný obor po splnění všech studijních povinností.

Musí tedy:

- získat alespoň 180 kreditů

- úspěšně absolvovat všechny povinné předměty oboru Ergoterapie

- získat alespoň 9 kreditů za povinně volitelné předměty

- odevzdat vypracovanou bakalářskou práci ve stanoveném termínu

- po absolvování všech povinných předmětů a získání alespoň 9 kreditů za povinně volitelné předměty si nechat provést kontrolu splněných studijních povinností studijním oddělením (kontrola SISu) a odnést písemné potvrzení na sekretariát Kliniky rehabilitačního lékařství 1. LF UK a VFN v Praze alespoň týden před konáním státních závěrečných zkoušek

- student se musí přihlásit na všechny části SZZk najednou

 

Státní závěrečné zkoušky z ergoterapie se skládají z těchto částí (platné pro studenty, kteří zahájili studium v roce 2019 nebo později):

B01225 Obhajoba bakalářské práce

 

B01410 Praktická zkouška z ergoterapie

- 1. část: praktická zkouška

- 2. část: Ergoterapie v klinických oborech

 

B03323 Teoretické základy ergoterapie

- 1. část: Teorie a filosofie ergoterapie

- 2. část: Psychologie

- 3. část: Legislativa

Pro studenty, kteří zahájili studium před rokem 2019, se státní závěrečné zkoušky z ergoterapie skládají z těchto částí:

-     B01225 Obhajoba bakalářská práce

-     B01203 Legislativa, systém zdravotní, sociální péče a rehabilitace

-     B01204 Psychologické přístupy v ergoterapii

-     B02713 Filozofie a teoretické koncepty ergoterapie

-     B02714 Ergoterapie v klinických oborech

-     B01410 Praktická zkouška z ergoterapie

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Mgr. Kateřina Vondrová (12.12.2022)

Státní závěrečná zkouška: "Teoretické základy ergoterapie" je složena ze tří částí:

- 1. část: Teorie a filosofie ergoterapie

- 2. část: Psychologie

- 3. část: Legislativa

Studenti se dostaví ve společenském oblečení na předem určené místo v určitý čas na SZZk (dle informací v SISu u termínu zkoušky a harmonogramu poslaného e-mailem), kdy se dozví pořadí, v jakém budou předstupovat před zkušební komisi.

Při zahájení SZZk si student losuje jednu připravenou kombinaci otázek z každé části státní závěrečné zkoušky. Konkrétní otázky jsou uvedeny v přiloženém souboru u tohoto ředmětu.

Student se bude mít cca 30 minut na přípravu. Poté prezentuje svoje vědomosti před komisí (cca 30 min) a odpovídá na otázky komise.

Pokud student úspěšně nesplní všechny tři části této státní závěrečné zkoušky, opakuje ji celou (tzn. všechny tři části).

Státní závěrečné zkoušky pro bakalářský studijní program Ergoterapie probíhají v červnu, lednu/únoru a v září. Přesné termíny jsou vypsány v SISu.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK