PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Ergoterapie - psychosociální přístupy - B03174 (Ergoterapie)
Anglický název: Occupational Therapy - Psychosocial Approaches
Zajišťuje: Klinika rehabilitačního lékařství 1. LF UK a VFN (11-00640)
Fakulta: 1. lékařská fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
Body: 4
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/4, Z+Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 90 [hodiny]
Počet míst: neomezen
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Vysvětlení: Mgr. Jana Pluhaříková Pomajzlová
Poznámka: nutno dodat lékařské potvrzení
povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. Eva Straková, Ph.D.
Patří mezi: Povinné BER18 P 2.r._23/24
Atributy: Ergoterapie
Teoretický předmět
Prerekvizity : B03069
Záměnnost : B00333
Sylabus
Poslední úprava: Jana Kolářová (17.01.2022)
1. Psychosociální přístupy v ergoterapii

Témata:

  • Systém péče o lidi s duševním onemocněním, reforma psychiatrické péče, představení poskytovaných zdravotních a sociálních služeb. Multidisciplinární spolupráce.
  • Duševní zdraví, stigmatizace, vývoj modelů péče a aktuální filozofická východiska pro práci v psychosociální oblasti. Nové trendy v poskytování péče.
  • Vztah těla a mysli - vliv aktivity na mentální zdraví.
  • Recovery (zotavení), principy, fáze zotavení, podpora zotavení v klinické praxi. Role peer pracovníků a svépomocných aktivit v podpoře zotavení, osobní zkušenost s duševním onemocněním a zotavením.
  • Vymezení psychosociální (psychiatrické) rehabilitace. Hodnoty a principy psychosociální rehabilitace, představení základních metodik (škol) psychosociální rehabilitace.
  • Základní přehled nejčastěji používaných ergoterapeutických modelů praxe a rámců vztahu v psychosociální oblasti.
  • Na klienta orientovaná praxe a modely praxe zaměřené na výkon zaměstnávání (occupational performance), Model MOHO, CMOP. Uplatnění těchto modelů v klinické praxi u lidí s psychosociálními obtížemi.
  • Základní psychosociální rámce vztahů vycházejících z psychologických přístupů a jejich uplatnění v klinické praxi (behaviorální, kognitivně-behaviorální humanistický, psychoanalytický rámec vztahů)
  • Specifika ergoterapeutického procesu v psychosociální oblasti.
  • Nejčastěji požívané nástroje hodnocení v psychosociální oblasti, interpretace výsledků hodnocení a zacházení s výsledky hodnocení, účelnost a etické aspekty hodnocení.
  • Stanovení a formulace cílů a plánů v psychosociální oblasti, základy individuálního plánování.
  • Person-centered planning (na osobu zaměřené plánování).
  • Ergoterapeutické intervence v akutní a následné péči, role ergoterapeuta v intramurální a extramurální péči. Zkušenosti z Centra duševního zdraví a oblasti podporovaného zaměstnávání (IPS model), role ergoterapeuta v komunitní péči.
  • Analýza aktivit se zaměřením na psychosociální oblast. Příprava, plánování a evaluace ergoterapeutických intervencí. Vedení záznamů a práce s dokumentací.
  • Rovnováha v životních aktivitách (Occupational balance).
  • Self-management, Resilience (odolnost) a práce se zranitelností (vulnerabilitou), prevence relapsu duševního onemocnění.
  • Práce se skupinou a skupinové aktivity v akutní a následné péči osob s duševním onemocněním.
  • Využití neverbálních prostředků v ergoterapii, seznámení s expresivními terapiemi, dramaterapie, muzikoterapie, taneční terapie, arteterapie. Význam kreativních technik v psychosociální oblasti.
  • Práce s prostředím, význam a role rodiny a sociálního prostředí v rámci ergoterapie, prostředí podporující zotavení.
  • Reflexe, sebereflexe, klinická úvaha jako profesionální dovednosti ergoterapeuta. Psychohygiena a prevence syndromu vyhoření. Seznámení se supervizí jako účinným nástrojem pro podporu pracovníků v praxi.

2. Zásady práce s klientem

Témata:

  • Zásady a základy komunikace. Komunikace verbální, neverbální. Manipulace, asertivita.
  • Techniky vedení terapeutického rozhovoru, nácvik řešení obtížných situací v praxi.
  • Vztah mezi terapeutem a klientem. Přenos, protipřenos. Navázání terapeutického vztahu se specifickými skupinami klientů.
  • Vytváření partnerského vztahu pracovník - klient, účinné faktory vytváření pracovní aliance, shared-decision making.
  • Individuální a skupinová terapie. Práce se skupinou, skupinová dynamika.
  • Spolupráce s rodinou, seznámení s formami rodinné terapie a jinými formami podpory rodin a blízkých lidí s duševním onemocněním.
  • Etické jednání, klinická úvaha, etická dilemata, aplikace principů práce v rámci konkrétních situací z praxe. Etika v klinické praxi ergoterapeuta.
  • Pomoc v prosazování a uplatňování práv lidí s psychosociálními obtížemi.
  • Stigma a možnosti ergoterapeuta v boji proti stigmatizaci a diskriminaci, strategické dokumenty, které jsou podkladem pro profesionální jednání ergoterapeuta a jejich význam v klinické praxi.
  • Etické otázky v rámci ergoterapeutického vyšetření, zpětná vazba, oceňování a práce se silnými stránkami.
  • Řešení obtížných situací v klinické praxi, řešení konfliktů, techniky deeskalace, týmová spolupráce. Práce se sebereflexí, ochrana pracovníka, hranice terapeutického vztahu, psychohygiena.

3. Psychologie a neuropsychologie

Témata:

  • Psychologie a neuropsychologie
  • Psychosociální vývoj
  • Psychologická metodologie
  • Psychologický přístup k pacientům/ klientům.
  • Přehled základních psychoterapeutických systémů. Základy transakční analýzy. Základy rodinné terapie.
  • Neuropsychologická diagnostika
  • Funkční struktury mozku.
  • Myšlení, řeč, emoce, motorické funkce, pozornost.
  • Vztah mozkových struktur a kognitivních funkcí.
  • Psychopatologie
  • Neuropsychologie v psychiatrii.
  • TBI a psychoterapie.
  • Psychosomatika
  • Kazuistiky - využití kognitivního tréninku v práci s lidmi s psychosociálními obtížemi.
  • Možnosti spolupráce ergoterapeuta a psychologa, role ergoterapeuta v multidisciplinárním týmu, spolupráce s rodinnými příslušníky.

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Bc. Jana Pluhaříková-Pomajzlová (02.10.2023)

Povinná:

  • Hoskovcová, Simona. Psychosociální intervence. Praha: Karolinum, 2009, 184 s. ISBN 978-80-246-1626-1.
  • Krivošíková, Mária. Úvod do ergoterapie. Praha: Grada, 2011, 364 s. ISBN 978-80-247-2699-1.
  • Kulišťák, Petr. Neuropsychologie. Praha: Portál, 2011, 380 s. ISBN 978-80-7367-891-3.
  • Kupka, Martin. Psychosociální aspekty paliativní péče. Praha: Grada Publishing, 2014, 216 s. ISBN 978-80-247-4650-0.
  • Preiss, Marek. Klinická neuropsychologie. Praha: Grada, 1998, 406 s. ISBN 80-7169-443-6.
  • Švestková, Olga, Svěcená, Kateřina (eds.). Ergoterapie : skripta pro studenty bakalářského oboru Ergoterapie na 1. lékařské fakultě Univerzity Karlovy. Praha: Univerzita Karlova, 1. Lékařská fakulta, 2013, 199 s. ISBN 978-80-260-4101-6.
  • Maskill, Linda, Tempest Stephanie. Neuropsychology for Occupational Therapists: Cognition in Occupational Performance. Hoboken, NJ: John Wiley & Sons, 2017, 216 s. ISBN 978-1-118-71132-3.
  • Davidson, Larry, Staeheli Lawless, Martha O'Connell, Maria Rowe, Michael. Praktický průvodce praxí orientovanou na zotavení : nástroje transformace péče o duševní zdraví. Praha: Psychiatrická nemocnice Bohnice, 2017, 234 s. ISBN 978-80-906574-0-3.
  • Gerlichová, Markéta. Muzikoterapie v praxi : příběhy muzikoterapeutických cest. Praha: Grada, 2021, 168 s. ISBN 978-80-271-1791-8.
  • Hollander, Dirk den, Wilken, Jean Pierre Lambert. Podpora zotavení a začlenění : úvod do metodiky CARe. Praha: Psychiatrická nemocnice Bohnice, 2016, 191 s. ISBN 978-80-260-9945-1.
  • Jelínková, Jana Krivošíková, Mária Šajtarová, Ludmila. Ergoterapie. Praha: Portál, 2009, 270 s. ISBN 978-80-7367-583-7.
  • Ridgway, Priscilla McDiarmid, Diane Davidson, Lori Bayes, Julie Ratzlaff, Sarah Bledsoe, Cherie Driscoll, Janice et al.. Cesty k zotavení. : University of Kansas School of Social Welfare, 2014, 418 s. ISBN 978-1-5031-7191-6.

Doporučená:

  • Kolář, Pavel. Rehabilitace v klinické praxi. Praha: Galén, 2009, 713 s. ISBN 978-80-7262-657-1.
  • Praško, Ján, Možný, Petr, Šlepecký, Miloš. Kognitivně behaviorální terapie psychických poruch. Praha: Triton, 2007, 1063 s. ISBN 978-80-7254-865-1.
  • Kratochvíl, Stanislav. Základy psychoterapie. Praha: Portál, 2017, 403 s. ISBN 978-80-262-1227-0.
  • Kielhofner, Gary. Model of human occupation : theory and application. Baltimore, Md.: Lippincott Williams & Wilkins, 2008, 565 s. ISBN 978-0-7817-6996-9.
  • Beer, M. Dominic Pereira, Stephen M. Paton, Carol. Intenzivní péče v psychiatrii. Praha: Grada, 2005, 296 s. ISBN 80-247-0363-7.
  • Kolář, Pavel. Rehabilitace v klinické praxi. Praha: Galén, 2009, 713 s. ISBN 978-80-7262-657-1.
  • Poněšický, Jan. Psychosomatika pro lékaře, psychoterapeuty i laiky : souvislosti mezi zvládáním životních problémů, tělesným zdravím a nemocí. Praha: Stanislav Juhaňák - Triton, 2014, 167 s. ISBN 978-80-7387-804-7.
  • Vostrý, Michal Veteška, Jaroslav. Kognitivní rehabilitace seniorů : psychosociální a edukační souvislosti. Praha: Grada, 2021, 173 s. ISBN 978-80-271-2866-2.

Metody výuky
Poslední úprava: Mgr. Bc. Jana Pluhaříková-Pomajzlová (02.10.2023)

Metody výuky

přednášky, praktická cvičení, diskuse, skupinová práce, seminář, samostatná práce, exkurze

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Bc. Jana Pluhaříková-Pomajzlová (02.10.2022)

Požadavky ke zkoušce/otázky

Předmět je ukončen zápočtem a zkouškou

Zápočet:

udělení zápočtu: v zápočtovém týdnu

podmínky zápočtu:

·         povinná aktivní účast na všech seminářích a cvičeních v prezenční či distanční formě (povoleny 2 absence bez nutnosti se předem omlouvat; 3. a každou další absenci lze omluvit pouze z doložitelných zdravotních důvodů nebo bude student vyzván ke zpracování samostatné práce pro nahrazení absence); účast na všech přednáškách je velmi doporučena

-        splnění průběžných zadaných úkolů k vybraným tématickým blokům  (https://moodle.lf1.cuni.cz/course/view.php?id=563)

·        konkrétní forma výuky (prezenční x distanční) bude průběžně aktualizována v poznámkách v řádkovém rozpisu výuky

·         distanční forma výuky může proběhnout prostřednictvím Moodle, MS Teams či ZOOM (přihlašovací údaje budou studentům vždy předem zaslány e-mailem)

·         povinné nastudování materiálů sdílených prostřednictvím  MOODLE https://moodle.lf1.cuni.cz/course/view.php?id=563 (přístupové kódy budou přiděleny po zahájení výuky) a zpracování všech průběžných úkolů

Rozpis výuky -
Rozpis datumový
Den Datum Popis Učitel Soubory Poznámka Hodnocení
Úterý03.10.202315.00 - 16.30h Psychologie a neuropsychologieMgr. Martin ProkešVýuka probíhá prezenčně na KRL Albertov, materiály k výuce budou k dispozici elektronicky zde: https://moodle.lf1.cuni.cz/course/view.php?id=563
Čtvrtek05.10.20239.45 - 12.00h Teoretický úvod do předmětu. Seznámení se studijními povinnostmi v rámci předmětu. Systém péče o lidi s duševním onemocněním, reforma psychiatrické péče, poskytované sociální a zdravotní služby pro osoby s duševním onemocněním. Modely péče, duševní zdraví, stigmatizace. Etické jednání, klinická úvaha, etická dilemata, aplikace principů práce v rámci konkrétních situací z praxe. Mgr. Bc. Jana Pluhaříková-PomajzlováVýuka probíhá prezenčně na KRL Albertov, materiály k výuce budou k dispozici elektronicky zde: https://moodle.lf1.cuni.cz/course/view.php?id=563
Úterý10.10.202315.00 - 16.30h Psychosociální vývojMgr. Martin ProkešVýuka probíhá prezenčně na KRL Albertov, materiály k výuce budou k dispozici elektronicky zde: https://moodle.lf1.cuni.cz/course/view.php?id=563
Čtvrtek12.10.20239.45 - 12.00h Nové trendy v kreativních technikách, význam kreativních technik v psychosociální oblasti. Individuální a skupinová terapie - základní specifika.Bc. et Bc. Zuzana Rodová, M.Sc.Výuka probíhá prezenčně na KRL Albertov. Doporučujeme pohodlné oblečení pro praktickou část výuky.
Úterý17.10.202315.00 -16.30h Psychologická metodologie.Mgr. Martin ProkešVýuka probíhá prezenčně, materiály budou k dispozici zde: https://moodle.lf1.cuni.cz/course/view.php?id=563
Čtvrtek19.10.20239.45 - 12.00h Rovnováha v životních aktivitách (Occupational balance).Bc. et Bc. Zuzana Rodová, M.Sc.Výuka probíhá prezenčně na KRL Albertov. Doporučujme pohodlné oblečení na praktickou část výuky.
Úterý24.10.202315.00 - 16.30h Neuropsychologická diagnostika.Mgr. Martin ProkešVýuka probíhá prezenčně, materiály budou k dispozici zde: https://moodle.lf1.cuni.cz/course/view.php?id=563
Úterý31.10.202315.00 - 16.30h Funkční struktury mozku.Mgr. Martin ProkešVýuka probíhá prezenčně, materiály budou k dispozici zde: https://moodle.lf1.cuni.cz/course/view.php?id=563
Úterý07.11.202315.00 - 16.30h Psychické funkce (myšlení, řeč, emoce, pozornost, motorické funkce aj.) I.Mgr. Martin ProkešVýuka probíhá prezenčně, materiály budou k dispozici zde: https://moodle.lf1.cuni.cz/course/view.php?id=563
Čtvrtek09.11.20238.00 - 12.00h Ergoterapeutické intervence v akutní péči v oblasti péče o duševní zdraví. Práce se skupinou a skupinové aktivity v rámci hospitalizace v psychiatrické nemocnici, zkušenost s rozvojem ergoterapie v PN Horní Beřkovice. Přednášející: Mgr. Květa MyslivcováMgr. Bc. Jana Pluhaříková-PomajzlováVýuka probíhá prezenčně
Úterý14.11.202315.00 - 16.30h Psychické funkce (myšlení, řeč, emoce, pozornost, motorické funkce aj.) II.Mgr. Martin ProkešVýuka probíhá prezenčně, materiály budou k dispozici zde: https://moodle.lf1.cuni.cz/course/view.php?id=563
Čtvrtek16.11.2023POZOR VÝUKA PROBÍHÁ OSOBNĚ v ČASE 9.00 - 12.00h, 8.00 - 9.00h samostudium Self-management, Resilience (odolnost) a práce se zranitelností (vulnerabilitou), prevence relapsu duševního onemocnění. Výukou Vás bude provázet MUDr. Magdalena DosbabováMgr. Bc. Jana Pluhaříková-PomajzlováPOZOR VÝUKA PROBÍHÁ OSOBNĚ v ČASE 9.00 - 12.00h, 8.00 - 9.00h samostudium. Materiály budou uveřejněny v Moodle.
Úterý21.11.202315.00 - 16.30h Vztah psychických funkcí a mozkových struktur.Mgr. Martin ProkešVýuka probíhá prezenčně, materiály budou k dispozici zde: https://moodle.lf1.cuni.cz/course/view.php?id=563
Čtvrtek23.11.20238.00 - 12.00h Recovery (zotavení), principy, fáze zotavení, podpora zotavení v klinické praxi. Specifika ergoterapeutického procesu u osob s psychosociální dysfunkcí. Stigmatizace, sebe-stigmatizace, diskriminace a práva lidí s duševním onemocněním. Spolulektor Michal Kašpar, Centrum pro rozvoj péče o duševní zdraví, Studio 27 Zaostřeno na duši POZOR - Na výuce se budeme věnovat zpracovanému úkolu studentů (téma zotavení, viz Moodle) Mgr. Bc. Jana Pluhaříková-PomajzlováVýuka probíhá prezenčně, materiály budou k dispozici zde: https://moodle.lf1.cuni.cz/course/view.php?id=563
Úterý28.11.202315.00 - 16.30h Psychopatologie.Mgr. Martin ProkešVýuka probíhá prezenčně, materiály budou k dispozici zde: https://moodle.lf1.cuni.cz/course/view.php?id=563
Čtvrtek30.11.20238.30 - 12.00h Muzikoterapie - zážitkový seminářPhDr. Markéta Gerlichová, Ph.D.Pozor! Začátek semináře v 8.30h. Na seminář je vhodné mít pohodlné oblečení.
Úterý05.12.202315.00 - 16.30h Neuropsychologie v psychiatrii.Mgr. Martin ProkešVýuka probíhá prezenčně, materiály budou k dispozici zde: https://moodle.lf1.cuni.cz/course/view.php?id=563
Čtvrtek07.12.20238.00 - 12.00h Modely psychosociální (psychiatrické) rehabilitace, Model CARe (Podpůrný vztahový přístup) a představení základních principů a nástrojů tohoto modelu praxe, mapování sinlných stránek, práce s přáním a Osobním profilem silných stránek, základy individuálního plánování zaměřeného na zotavení.Mgr. Bc. Jana Pluhaříková-PomajzlováVýuka probíhá prezenčně, materiály budou k dispozici zde: https://moodle.lf1.cuni.cz/course/view.php?id=563
Úterý12.12.202315.00 - 16.30h TBI a psychoterapie.Mgr. Martin ProkešVýuka probíhá prezenčně, materiály budou k dispozici zde: https://moodle.lf1.cuni.cz/course/view.php?id=563
Čtvrtek14.12.20238.00 - 12.00h Role ergoterapeuta v intramurální a extramurální péči, ergoterapeutické intervence v komunitní péči, stanovení a formulace cílů a plánů v psychosociální oblasti, základy individuálního plánování. Analýza činnosti a nácvik pracovních dovedností. Zkušenosti z práce terénního komunitního týmu, Centra duševního zdraví a IPS (Individual Placement and Support), host: Bc. Jana Holečková, organizace Ledovec, z.s. Mgr. Bc. Jana Pluhaříková-PomajzlováVýuka probíhá prezenčně, materiály budou k dispozici zde: https://moodle.lf1.cuni.cz/course/view.php?id=563
Úterý19.12.202315.00 - 16.30h Psychosomatika.Mgr. Martin ProkešVýuka probíhá prezenčně, materiály budou k dispozici zde: https://moodle.lf1.cuni.cz/course/view.php?id=563
Čtvrtek21.12.20238.00 -12.00h Základní přehled nejčastěji používaných ergoterapeutických modelů praxe a rámců vztahu v psychosociální oblasti. Na klienta orientovaná praxe a modely praxe zaměřené na výkon zaměstnávání (occupational performance), Model MOHO, CMOP. Uplatnění těchto modelů v praxi Základní psychosociální rámce vztahů - Behaviorální, Kognitivně-Behaviorální rámec vztahů + Domácí cvičení - nástroje využívané v rámci Behaviorálního a Kognitivně-behaviorálního rámce vztahů. Základní psychosociální rámce vztahů - Humanistický, Psychoanalytický rámec vztahů. Aplikace rámců vztahu a modelů v praxi Hodnotící nástroje pro psychosociální oblast a jejich praktické použití. Hodnocení v psychosociální oblasti - nejčastěji používané nástroje hodnocení.Mgr. Bc. Jana Pluhaříková-PomajzlováVýuka probíhá online, Link na setkání: https://us02web.zoom.us/j/86507886964?pwd=QmNuTkZzM1Bac1A3VmlkaGR3V2NZQT09 Meeting ID: 865 0788 6964 Passcode: 253164 materiály budou k dispozici zde: https://moodle.lf1.cuni.cz/course/view.php?id=563
Úterý02.01.202413.00 - 14.30h Práce s prostředím a komunitou, význam zapojování rodiny a blízkých do ergoterapie, rodinná terapie a nástroje pro práci s rodinou.Mgr. Bc. Jana Pluhaříková-Pomajzlová 
Čtvrtek04.01.20248.00 - 12.00hPsychologický přístup k pacientům/ klientům. Přehled základních psychoterapeutických systémů. Základy transakční analýzy. Základy rodinné terapie. Práce se skupinou, skupinová dynamika. Syndrom vyhoření, prevence syndromu vyhoření, self-management (především vlastní strategie při zvládání stresu), supervize – zážitkový seminář.Mgr. Bc. Jana Pluhaříková-PomajzlováVýuka probíhá prezenčně, materiály budou k dispozici zde: https://moodle.lf1.cuni.cz/course/view.php?id=563
Úterý09.01.202415.00 - 16.30h Plánování zaměřené na člověkaMgr. Kateřina VondrováTato přednáška je formou samostudia, viz podklady k výuce Moodle.
Čtvrtek11.01.20248.00 - 12.00h Práce se skupinou, příprava terapeutické jednotky, význam činnosti jako terapeutického prostředku, workshop práce se skupinou. V rámci výuky studenti budou prezentovat zpracovaný skupinový úkol - příprava terapeutické jednotkyMgr. Bc. Jana Pluhaříková-PomajzlováVýuka probíhá prezenčně, materiály budou k dispozici zde: https://moodle.lf1.cuni.cz/course/view.php?id=563
Úterý16.01.202415.00 - 16.30h Mgr. Viktor Dočkal - zážitkový seminář dramaterapie, náročné situace v práci se skupinouMgr. Bc. Jana Pluhaříková-Pomajzlována seminář doporučujeme pohodlné oblečení
Čtvrtek18.01.20248.00 - 12.00h Etika v klinické praxi ergoterapeuta, pomoc v prosazování a uplatňování práv lidí s psychosociálními obtížemi, stigma a možnosti ergoterapeuta v boji proti stigmatizaci a diskriminaci, strategické dokumenty, které jsou podkladem pro profesionální jednání ergoterapeuta a jejich význam v klinické praxi. Etické otázky v rámci ergoterapeutického vyšetření, zpětná vazba, oceňování a práce se silnými stránkami. Komunikace, techniky vedení terapeutického rozhovoru, nácvik řešení obtížných situací v praxi. Možnosti spolupráce s rodinnými příslušníky, peer rodinní příslušníci, role svépomocných organizací v podpoře pečujících. Host: Blanka Kašparová, organizace Sympathea, sdružení Ondřej Řešení obtížných situací v klinické praxi, řešení konfliktů, techniky deeskalace, týmová spolupráce. Práce se sebereflexí, ochrana pracovníka, hranice terapeutického vztahu, psychohygiena. Mgr. Bc. Jana Pluhaříková-PomajzlováVýuka probíhá prezenčně, materiály budou k dispozici zde: https://moodle.lf1.cuni.cz/course/view.php?id=563
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK