PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Case management - praktikum - B03053 (Adiktologie - kombinovaná)
Anglický název: Case Management - Practice
Zajišťuje: Klinika adiktologie 1. LF UK a VFN (11-00611)
Fakulta: 1. lékařská fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
Body: 2
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/8, Z [HS]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: neomezen
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Vysvětlení: PhDr. Jiří Libra
Poznámka: povolen pro zápis po webu
Garant: PhDr. Jiří Libra
Atributy: Adiktologie navazující kombinovaná
Teoretický předmět
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: Jana Kolářová (13.05.2019)
Studenti si formou cvičení s konkrétními kasuistikami a pacienty osvojují základní dovednosti v angažování klienta do služby, zhodnocení mnoha stránek jeho problému, uzavírání linie kontraktů, individuálním plánování s klientem, jeho zplnomocňování, implementaci plánu, obhajobě zájmů klientů, řešení komplikací v procesu, ukončování léčby. Zvláštní pozornost je věnována práci s komorbiditami. Pozornost je věnována zejména povaze vztahu mezi pacientem a case managerem, hranicím vztahu, etickým dilematům, rozvoji práce v týmu pro kreativní spolupráci a individualizaci péče. Ve vyučování jsou využívány prvky problem-based learning: studenti sami zpracovávají plán jednotlivých intervencí a zkoušejí je realizovat v reálných kontaktech s institucemi, rodinnými příslušníky atd.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Jana Kolářová (13.05.2019)

Cílem předmětu je cvičit praktické dovednosti v case managementu, který je intenzivním postupem práce doplňujícím služby terapeutického kontinua o službu indikovanou pro klienty s mnohočetnými zdravotními a sociálními problémy. 

Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Jiří Libra (30.09.2019)

Znalosti

Student zná strukturu vedení diagnosticko-poradenského rozhovoru a terminologii popisu chování pacienta/klienta. Zná zdroje dat pro sestavení klinického nálezu. Zná pojem autoplastický obraz nemoci, souvislosti subjektivního prožívání nemoci s motivací pacienta k přijetí pomoci. Je si vědom rozdílu mezi pozorováním a intepretací. Zná termín poradenský kontrakt a jeho souvislosti s vytvářením individuálního plánu.

Dovednosti

Student se učí zahájit a vést rozhovor s pacientem/klientem, zaznamenat průběh rozhovoru a svá pozorování do poznámek, ze kterých sestaví základ svého úvodního nálezu.  O tomto nálezu se učí referovat (modelová situace odpovídá intervizi s kolegou, supervizi, klinické poradě). 

Kompetence

Student se učí navázání kontaktu a vedení rozhovoru se znalostí struktury obrazu chování a sdílení pacienta/klienta, která odpovídá bio-psycho-socio-spirituálnímu modelu.

 

 

Sylabus
Poslední úprava: Ing. Vladislava Kohútová (08.10.2018)

Tématický blok 1: Pozorování vs. interpretace


Klíčová slova: Celkové pozorování, zjev, motorika, řeč, emotivita, chování k examinátorovi, chování při testech.

 

Tématický blok 2: Témata rozhovoru 

Klíčová slova: Prožívání nemoci a léčební, životospráva, volný čas, amamnéza, rodina, eros-sex, práce, hodnoty, hmotné zajištění, popis vlastní povahy, budoucnost.

 

Tématický blok 3: Vytváření aktuálního obrazu pacienta/klienta s využitím rozhovoru a pozorování pro různé účely.

Klíčová slova:  Práce se záznamovým archem, zpracování poznámek do zprávy, referování o průběhu rozhovoru, záznamy do různých typů dokumentací.

Literatura
Poslední úprava: Jana Kolářová (13.05.2019)

Doporučená literatura:

1.     Kalina K. et al (2015). Klinická adiktologie. Praha: Grada Publishing.

2.     Stuchlík, J. (2001). Asertivní komunitní léčba a case management. Praha: Fokus Praha ve spolupráci s CPRPDZ.

3.     Vanderplaaschen, W. (2010). Provádění a hodnocení case managementu pro uživatele návykových látek s komplexními a mnohočetnými problémy. Praha, SCAN, Centrum adiktologie.

4.     Rapp Ch.A.(1998). The Active Ingredients of Effective Case Management: A Research Synthesis. Community Mental Health Journal. Vol.34. No.4. p.363-380.

5.     Scott J.E, Lehman A.F. (2001). Case management and assertive community treatment. In: Thonicroft G., Szmukler G. (editors). Textbook of Community Psychiatry. Oxford, University Press pp:252-263.

6.     Allness D., Knoedler W.(2003). National Program Standards for ACT Teams. Wisconsin, Department of Health and Social Services.

7.     Siegal, H. A., (1998). Comprehensive Case Management for Substance Abuse Treatment.Treatment Improvement Protocol (TIP) Series, 27. <http://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/bv.fcgi?rid=hstat5.chapter.49769>. Retrieved 9. 2. 2008.

 

Studijní opory
Poslední úprava: STDOWNER (21.09.2020)

MS Teams: CM - praktikum 20/21 B03053

Metody výuky
Poslední úprava: PhDr. Jiří Libra (29.09.2021)

Předmět je cvičením. Krátké teoretické úvody k tématům jsou prakticky demonstrovány a cvičeny. Studenti mají ve cvičeních možnost formou hraní rolí zaujmout roli pacienta/klienta, poradce/case managera či pozorovatele rozhovoru. Po akci v modelové situaci následuje sdílení a propojení zážitku s teorií.

Studenti samostatně zpracují zadanou část klinického adiktologického nálezu s reálným pacientem/klientem s adiktologickým problémem, konzultují problémy na studijní skupině s vyučujícím a svými kolegy.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Jiří Libra (30.09.2021)

Předmět je ukončen zápočtem. Uděluje se za odevzdání závěrečné práce - záznamu rozhovoru s reálným člověkem s adiktologickým problémem. Struktura rozhovoru vychází ze struktury rozhovorového listu, který je studijním podkladem. Student prokáže základy kompetencí (viz deskriptory).

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK