PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Psychoterapie pro adiktology - B03046 (Adiktologie - kombinovaná)
Anglický název: Psychotherapy for Addictologists
Zajišťuje: Klinika adiktologie 1. LF UK a VFN (11-00611)
Fakulta: 1. lékařská fakulta
Platnost: od 2019
Semestr: zimní
Body: 6
E-Kredity: 6
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
letní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:8/4, Z [HS]
letní s.:8/4, Z+Zk [HS]
Rozsah za akademický rok: 24 [hodiny]
Počet míst: neomezen
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Vysvětlení: PhDr. Jiří Libra, PhDr. Oswald Schorm
Další informace: http://www.adiktologie.cz
Poznámka: povolen pro zápis po webu
Garant: doc. PhDr. MUDr. Kamil Kalina, CSc.
Atributy: Adiktologie navazující kombinovaná
Teoretický předmět
Záměnnost : B02352
Anotace
Poslední úprava: Jana Kolářová (20.01.2020)
Psychoterapeutická práce navazuje na adiktologické poradenství s cílem dosáhnout žádoucí změny v myšlení, prožívání a chování pacientů/klientů. Psychoterapeutická rovina práce je modelována pomocí kazuistik, videomateriálů.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Jana Kolářová (20.01.2020)

Cílem předmětu je podat ucelený přehled základních psychoterapeutických směrů v psychoterapii 20. století, jejich základních teoretických konceptů, postupů, a věnovat se jejich využití v adiktologické terapii.

Deskriptory
Poslední úprava: Ing. Vladislava Kohútová (08.10.2018)

Výstupní deskriptory předmětu:

Znalosti:

Student prokazuje hluboké a široké znalosti postupů, metod a přístupů, které se uplatňují ve skupinové psychoterapii uživatelů návykových látek a jinými souvisejícími diagnostickými okruhy. Znalost zahrnuje též pochopení, jak pochopení principů psychoterapie, tak porozumění elementárním složkám psychoterapie jako společnému základu práce řady pomáhajících profesí. Student rozumí účinných faktorům ve skupinové psychoterapii a chápe základní principy skupinového procesu.

Dovednosti:

Za využití hlubokých a širokých znalostí v oblasti speciální psychoterapie - tj. získání porozumění, jak proces skupinové psychoterapie probíhá, dokáže samostatně řešit teoretické i praktické otázky týkající se základních aspektů psychoterapeutické práce ve skupině a komunitě, vypořádat se s rolí a kompetencemi terapeuta a v neposlední řadě také s etickými otázkami. Současně je schopen propojovat poznatky z teoretických znalostí s praktickými příklady a zkušenostmi a získané výsledky správně interpretovat.

Kompetence:

Studenti jsou schopni na své úrovni diskutovat nad prezentovaným kasuistickým materiálem, doplňovat rozbor praktických ilustrací jednotlivých psychoterapeutických přístupů a aplikovat získané znalosti a dovednosti ve vztahu ke svým konkrétním možnostem terapeutické práce. Studenti jsou schopni navrhnout a zdůvodnit psychoterapeutické intervence na konkrétním případu klienta.

Sylabus
Poslední úprava: Jana Kolářová (20.01.2020)

Psychoterapie a poradenství.

Formáty psychoterapie, její účinné faktory, realistická očekávání.

Terapeutický vztah.

Změna v psychoterapii.

Osobnost a etika psychoterapeuta.

Hlavní psychoterapeutické směry a školy - psychoanalýza, existenciální směry, dynamické a psychodynamické psychoterapie, psychoterapie zaměřená na klienta, gestalt terapie, transakční analýza, behaviorální a kognitivně-behaviorální terapie, integrativní terapie, systemický přístup, NLP.

Nejdůležitější aplikace jednotlivých směrů v adiktologii.

Literatura
Poslední úprava: Jana Kolářová (13.05.2019)

Povinná literatura:

1.  Kalina, K. (2013). Psychoterapeutické systémy a jejich uplatnění v adiktologii. Praha: Grada Publishing.

2.  Vybíral Z., Roubal J.,eds. (2010). Současná psychoterapie. Praha: Portál.

3.  Prochaska, J., Norcross, J. (1999). Psychoterapeutické systémy, kapitola 2. Praha: Grada Publishing.

4.  Kalina, K. a kol. (2003). Drogy a drogové závislosti - mezioborový přístup. I. a II. díl. Praha: NMC-Úřad vlády ČR. Kapitoly: 6-3:

a.  Miovský M., Bartošíková I.: Možnosti a meze psychoterapie v léčbě závislostí

b.  Miovský M., Bartošíková I., Kalina K.: Terapeutický vztah

c.  Miovský M., Bartošíková I.: Hlavní psychoterapeutické přístupy

5.  Kalina, K. a kol. (2008). Základy klinické adiktologie. Praha: Grada Publishing.

Kapitola 12: Kalina, K., Miovský, M.: Psychoterapie v léčbě závislostí

 

Doporučená literatura:

1.  Vymětal, J. (2003). Úvod do psychoterapie. 2. aktualizované vydání. Praha: Grada Publishing.

2.   Kirschenbaum H., Henderson V.L. (2016). Rozhovory s Carlem R. Rogersem, Praha: Portál.

3.   Mikota, V. (1995). O ovlivňování duševních chorob. Praha: Psychoanalytické nakladatelství J. Kocourek.

 

Pokročilá literatura:

1.  Thoma H., Kachele H. (1993). Psychoanalytická praxe, 1. Teorie. Hradec Králové: MACH.

2.  Thoma H., Kachele H. (1996). Psychoanalytická praxe, 2. Praxe. Praha: PALLATA.

Metody výuky
Poslední úprava: Ing. Vladislava Kohútová (08.10.2018)

Organizace a průběh výuky předmětu v kombinované formě:

Přednášky:

Přednáška probíhá jednou za semestr 3 hodiny (v předem daném čase v rozvrhu - v rámci společných výukových bloků kombinovaného studia) a účast na přednášce není povinná. Do přednášky je koncentrován přehled o teoretické části předmětu a jeho hlavních teoretických blocích. Těch je celkem 6 a přednáška má za cíl provést studenty touto strukturou a pomoci jim se v předmětu orientovat tak, aby spolu s domácí přípravou byli schopni zvládnout všechny požadavky.

Semináře:

Semináře probíhají jednou za semestr 3 hodiny a bezprostředně navazují na blok dané přednášky. Doplňují přednášku o interkativní část zaměřenou na praktické zvládnutí přípravy a ukázek, jak s výukovými materiály u dílčích témat pracovat. Účast na semináři je povinná a je sledovaná docházka tvořící součást závěrečného hodnocení. 

Domácí příprava a rozšířené studijní opory:

Pro kombinovanou formu studia je v této zvláštní příloze sylabu připraven přehled a podklady pro domácí práci a přípravu studentů a podklady pro zvládnutí dílčích kroků tak, aby bylo možné naplnit požadavky spojené s absolvováním předmětu. Jedná se především o tyto oblasti:

a) rozšířená doporučená literatura,

b) rozšířené výukové elektronické opory,

c) rozšiřující studijní literatura pro kombinovanou formu studia,

d) domácí úkoly a doporučení pro domácí přípravu.

Rozšířené konzultační hodiny:

Pro snadnější zvládnutí domácí přípravy jsou pedagogové k dispozici ke konzultacím jednak na svém e-mailu a jednak osobně po předem domluveném termínu.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Jiří Libra (29.10.2019)

Požadavky na ukončení/absolvování předmětu:

Jsou shodné s prezenční formou s výjimkou docházky, kde je v případě semináře vyžadována 100% účast (3 hodiny seminář jednou za semestr). V případě nemoci nebo jiné omluvené absence je možné účast na semináři nahradit po dohodě s vyučujícím individuálně zpracovaným tématem v rámci domácí přípravy.

Požadavky k zápočtu:

Docházka na semináře (100% účast na seminářích), možnost kompenzačního úkolu - zpravidla referát z probírané látky.

Požadavky ke zkoušce - student u ústní zkoušky prokáže osvojení faktografie a porozumění předmětu.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Jiří Libra (29.10.2019)

Požadavky na ukončení/absolvování předmětu:

Jsou shodné s prezenční formou s výjimkou docházky, kde je v případě semináře vyžadována 100% účast (3 hodiny seminář jednou za semestr). V případě nemoci nebo jiné omluvené absence je možné účast na semináři nahradit po dohodě s vyučujícím individuálně zpracovaným tématem v rámci domácí přípravy.

Požadavky k zápočtu:

Docházka na semináře (100% účast na seminářích), možnost kompenzačního úkolu - zpravidla referát z probírané látky.

Požadavky ke zkoušce - student u ústní zkoušky prokáže osvojení faktografie a porozumění předmětu.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK