PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Diagnosticko-terapeutické metody v předpracovní a pracovní rehabilitaci - B02633
Anglický název: Diagnostic and therapeutic methods in pre-work and work rehabilitation
Zajišťuje: Klinika rehabilitačního lékařství 1. LF UK a VFN (11-00640)
Fakulta: 1. lékařská fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: zimní
Body: 3
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Z+Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 30 [hodiny]
Počet míst: neomezen
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: nutno dodat lékařské potvrzení
povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. Kateřina Vondrová
Atributy: Ergoterapie navazující
Teoretický předmět
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Jaromíra Uhlířová (18.09.2018)
V rámci tohoto předmětu se studenti seznámí s diagnostickými a terapeutickými přístupy a metodikami, které se využívají v pracovní a předpracovní rehabilitaci. Seznámí se s nástroji pro diagnostiku, s metodikami standardizovanými i nestandardizovanými. Studenti si vyzkouší praktickou aplikaci některé testové metody, při práci s pacienty, jejich diagnostiku a terapii zaměřenou na pracovní oblast a to jak ve zdravotnické, tak sociální sféře. Témata: • Zopakování základních pojmů v oblasti pracovní rehabilitace • Sociální problematika v oblasti předpracovní rehabilitace • Diagnostika a terapie v rámci předpracovní rehabilitace • Možnosti pracovního začlenění • Ergonomie a úpravy pracovního prostředí
Cíl předmětu
Poslední úprava: Mgr. Kateřina Vondrová (25.09.2019)

- studenti se seznámí s legislativou týkající se problematiky zaměstnanosti osob s disabilitou

- studenti se seznámí diagnostickými a terapeutickými přístupy a metodikami, které se využívají v pracovní a předpracovní rehabilitaci

- studenti si vyzkouší praktickou aplikaci vybraných nástrojů včetně vyhodnocení získaných dat

- studenti se naučí vypracovat závěrečnou zprávu z ergodiagnostického vyšetření z pohledu ergoterapeuta

- studenti se zorientují v aktuálních možnostech facilitace zaměstnanosti osob s disabilitou

- studenti se naučí edukovat jedince z hlediska ergonomie

- studenti se seznámí s možnostmi hodnocení pracovního prostředí, možných úprav a jejich financování

Sylabus
Poslední úprava: Ing. Vladislava Kohútová (25.09.2019)

Vyučující: Mgr.et Mgr. Jaromíra Uhlířová

jaromira.uhlirova@lf1.cuni.cz

Mgr. Kateřina Rybářová

katerina.rybarova@lf1.cuni.cz

Výuka probíhá na Klinice rehabilitačního lékařství, v zimním semestru, každý sudý týden v pondělí 8:15-12:00

Podmínky udělení zápočtu:

100% docházka na cvičeních a exkurzích (viz rozpis), řádná omluva pouze ze závažných důvodů (např. nemoc doložená potvrzením lékaře) - na základě odevzdaných cvičení bude udělen zápočet.

Klasifikace se bude odvíjet od výsledku písemného testu.

Studenti budou na hodinách prakticky pracovat s nástroji ergodiagnostiky a výsledky budou bezprostředně prezentovat - podmínkou je aktivní účast na hodinách.

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Kateřina Vondrová (25.09.2019)

Povinná literatura:

ČESKO. Předpis č. 398/2009 Sb. Vyhláška o obecných technických požadavcích zabezpečujících bezbariérové užívání staveb. In: Sbírka zákonů České republiky, 2009a, částka 129. Dostupný také z: http://www.zakonyprolidi.cz/cs/2009-398

GILBERTOVÁ, Sylva a Oldřich MATOUŠEK. Ergonomie: optimalizace lidské činnosti. Praha: Grada, 2002. ISBN 80-247-0226-6.

KRIVOŠÍKOVÁ, M. Úvod do ergoterapie. 1.vyd. Praha: Grada Publishing, 2011. 364 s. ISBN 978-80-247-2699-1.

PROCHÁZKOVÁ, L. Možnosti pracovního uplatnění lidí s postižením - současné trendy v České republice a v zahraničí. Brno: Masarykova univerzita, 2014. ISBN 978-80-210-7607-5.

RYBÁŘOVÁ, Kateřina, Zuzana RODOVÁ a Olga ŠVESTKOVÁ. Ergoterapeutická evaluace pracovního prostředí osob s fyzickou disabilitou. Rehabilitace a Fyzikální Lékařství. 2017, 24(3), 178-181. ISSN 1211-2658. Dostupné také z: https://goo.gl/dWzRgG

ŠESTÁKOVÁ, Irena a Pavel LUPAČ. Budovy bez bariér: návrhy a realizace. Praha: Grada, 2010. Stavitel. ISBN 978-80-247-3225-1.

ZVONÍKOVÁ A., J. WERNEROVÁ. Pracovní rehabilitace a vydání doporučení k zařazení na pracovní rehabilitaci. [online]. Revizní a posudkové lékařství. 2015, Vol. 18, no. 3/4, 74-77 [cit. 2018-11-12]. ISSN1214-3170. Dostupné z: https://1url.cz/uM211

ZVONÍKOVÁ A., J. WERNEROVÁ. Zaměstnávání osob se zdravotním postižením [online]. Revizní a Posudkové Lékařství, Česká společnost posudkového lékařství, 2017, č. 2, 60–64. [cit. 2018-11-12].  ISSN 1214-3170. Dostupné z: https://1url.cz/hM21W

 

Doporučená literatura:

ADA. Information and Technical Assistance on the Americans with Disabilities Act [online]. 2012 [cit. 2017-04-18]. Dostupné z: https://www.ada.gov/index.html

BIENERTOVÁ, J. Pracovní rehabilitace - metodika Isernhagen Work System (IWS) [online]. Rehabilitace a Fyzikalni Lekarstvi. 2013, Vol. 20 Issue 3, 161-167. [cit. 2018-11-12]. ISSN 1211-2658. Dostupné z: https://1url.cz/OM21u

GÚTH, A., a kolektiv. Výchovná rehabilitace aneb Jak vyučovat školu páteře. Praha: Xegem, 2000.

HOLMES J.: Vocational Rehabilitation. Amazon, 2007.

JELÍNKOVÁ, J.; KRIVOŠÍKOVÁ, M.; ŠAJTAROVÁ, L. Ergoterapie. 1. vyd. Praha: Portál, 2009. 272 s. ISBN 978-80-7367583-7.

RADOMSKI, Mary Vining a Catherine A. Trombly LATHAM, eds. Occupational Therapy for Physical Dysfunction. 7th ed. Baltimore: Wiley, 2014. International Edition. ISBN 978-1-4511-8921-6.

ROSS J.: Occupational Therapy and Vocational Rehabilitation. Amazon, 2008.

RYBÁŘOVÁ, Kateřina. Ergoterapeutická evaluace pracovního prostředí osob s fyzickou disabilitou: Vytvoření nástroje „ERGOHoP-P“ (Ergoterapeutické Hodnocení Pracovního Prostředí). [Work Environment Evaluation for People with Physical Disability by an Occupational Therapist: Creation of a Tool Called „ERGOHoP‑P“ (Occupational Therapy Work Environment Evaluation)]. Praha, 2017. 254 stran, 12 příloh. Diplomová práce. Univerzita Karlova, 1. lékařská fakulta, Klinika rehabilitačního lékařství 1. LF UK a VFN. Vedoucí závěrečné práce Bc. Zuzana Rodová, M.Sc.

TATE, R. L. A compendium of tests, scales, and questionnaires: the practitioner´s guide to measuring outcomes after acquired brain impairment. Hove, East Sussex: Psychology Press. 2010.

WHO. Assistive technology: Fact sheet [online]. 2016 [cit. 2016-12-29]. Dostupné z: http://www.who.int/mediacentre/factsheets/assistive-technology/en/

Metody výuky
Poslední úprava: Mgr. Kateřina Vondrová (25.09.2019)

Vedoucí předmětu: Mgr. Kateřina Rybářová (katerina.rybarova@lf1.cuni.cz; tel.: 224 96 8517)

- konzultační hodiny: ST 15:00 – 16:00, PÁ 13:00 – 15:00 nebo jinak dle domluvy

 

Výuka proběhne v akademickém roce 2019/2020 v rozsahu celkem 30 hodin na Klinice rehabilitačního lékařství 1. LF UK a VFN.

 

Metody výuky:

- přednášky, semináře, praktická cvičení

 

Témata:

·         Zaměstnanost osob s disabilitou v kontextu právního řádu ČR.

·         Úřad práce ČR.

·         Pracovní rehabilitace a její formy.

·         Ergodiagnostika, přehled ergodiagnostických metodik, proces ergodiagnostiky.

·         Základní metodiky ergodiagnostiky - praktická aplikace, vyhodnocení

·         Doporučené a speciální metodiky ergodiagnostiky - praktická aplikace, vyhodnocení

·         Isernhagen Work System

·         Specifika závěrečné zprávy z ergodiagnostického vyšetření - praktické vyzkoušení

·         Pracovní prostředí z pohledu ergoterapeuta (ergonomie, bezpečnost, bezbariérovost), úpravy prostředí a možnosti jejich financování

·         Možnosti podpory zaměstnanosti osob s disabilitou v ČR - Podporované zaměstnávání, tréninková pracovní místa, sociální firmy. Chráněná pracovní místa.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Kateřina Vondrová (25.09.2019)

Předmět je zakončen zápočtem a zkouškou.

 

Podmínky k získání zápočtu:

- 100% prezence na seminářích a praktických cvičeních - maximálně 1 řádně omluvená absence

- aktivní účast na výuce

- zpracování průběžných domácích úkolů

- k získání zápočtu má student 3 pokusy.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Mgr. Kateřina Vondrová (25.09.2019)

Student po získání zápočtu může přistoupit ke složení zkoušky, která proběhne formou písemného testu.

Termíny zkoušky budou vypsány na SISu.

 

Klasifikace podle procenta získaných bodů:

100% - 90% = A - výborně

89% - 80% = B - velmi dobře

79% - 70% = C - dobře

< 70% - D = nesplněno

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK