PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Ergoterapie - B02436 (Fyzioterapie)
Anglický název: Occupational Therapy
Zajišťuje: Klinika rehabilitačního lékařství 1. LF UK a VFN (11-00640)
Fakulta: 1. lékařská fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: zimní
Body: 2
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/2, KZ [HT]
Rozsah za akademický rok: 45 [hodiny]
Počet míst: neomezen
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Vysvětlení: Mgr. Jitka Sýkorová
Staré označení: 246
Poznámka: nutno dodat lékařské potvrzení
povolen pro zápis po webu
Garant: Bc. et Bc. Zuzana Rodová, M.Sc.
Atributy: Fyzioterapie
Předmět pro elearning
Teoretický předmět
Prerekvizity : B01515
Je prerekvizitou pro: B00347
Anotace -
Poslední úprava: Bc. Tereza Svobodová (27.08.2019)
Cílem předmětu je získání základní informace o oboru ergoterapie, a její roli v multidisciplinárním rehabilitačním týmu. Dále budou studenti seznámeni s prací ergoterapeuta u jednotlivých typů postižení. Specifikace jeho práce a naznačování hranic mezi prací ergoterapeuta a fyzioterapeuta. Po absolvování předmětu budou mít studenti přehled jaké vyšetřovací a léčebné metody ergoterapeut používá. Získají základní informace o oblastech působnosti ergoterapeuta.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Bc. Tereza Svobodová (27.08.2019)

- získat základní znalosti o oboru ergoterapie

- získat informac o možnostech spolupáce mezi fyzioterapeutem a ergoterapeutem v rámci multidisciplinárního týmu

Sylabus
Poslední úprava: Ing. Vladislava Kohútová (13.10.2020)

Témata teoreticko-praktických seminářů:

  • Definice a historie ergoterapie, ergoterapie v rámci koordinované rehabilitace, role ergoterapeuta v interprofesním týmu, ergoterapeutický proces.
  • Soběstačnost a její hodnocení, Funkční míra nezávislosti (FIM) a Index dle Barthelové (BI), terapie zaměřená na trénink soběstačnosti v rámci ADL (Activities of Daily Living).
  • Kompenzační pomůcky. Pomůcky pro personální ADL a lokomoci, popis mechanického a elektrického vozíku, ergonomie sedu na vozíku.
  • Přístupnost prostředí, vliv prostředí na aktivitu a participaci jedince, bariéry a facilitátory, hodnocení přístupnosti a možnosti odstraňování bariér prostředí.
  • Simulovaná disabilita - praktické vyzkoušení kompenzačních pomůcek včetně jízdy na mechanickém vozíku.
  • Vyšetření kognitivních funkcí, využití standardizovaných hodnocení (MMSE, MoCA), možnosti intervence zaměřené na kognitivní funkce v rámci ergoterapie.
  • Vyšetření funkce horních končetin pomocí nestandardizovaných i standardizovaných testů (dynamometr Jamar, Purdue Pegboard, Jebsen-Taylor). Možnosti ergoterapeutických intervencí zaměřených na funkci horních končetin. Ukázka pomůcek pro trénink jemné a hrubé motoriky horních končetin a stimulaci čití.
  • Předpracovní a pracovní rehabilitace. Ergodiagnostika - vyšetření pracovního potenciálu, využívané testy, modelové činnosti, role fyzioterapeuta v ergodiagnostice.
  • Ergoterapie zaměřená na oblast volnočasových aktivit.
  • Ergoterapie v neurologii.
  • Ergoterapie v pediatrii. Vývoj úchopu, vývoj grafomotoriky, specifika práce s dětmi. Využití hry při terapii.
  • Ergoterapie v geriatrii. Parkinsonova choroba. Alzheimerova choroba. Prevence pádů. Stimulace smyslů.
  • Ergoterapie v ortopedii a chirurgii.
  • Ergoterapie u osob s mentálním postižením.
  • Ergoterapie u osob s duševním onemocněním.
  • Výtvarné a kreativní činnosti a uplatnění v ergoterapii .

Literatura
Poslední úprava: Bc. et Bc. Zuzana Rodová, M.Sc. (06.09.2023)

povinná literatura:
Krivošíková, M. Úvod do ergoterapie, Grada, 2011

Švestková O., Sládková P. a kol. 2013: Ergoterapie - skripta pro studenty bakalářského oboru Ergoterapie na 1. Lékařské fakultě Univerzity Karlovy. vydavatel: Univerzita Karlova Praha, 1. Lékařská fakulta v rámci projektu OPPA CZ.2.17/ 3.1.00/ 34141, str. 1 - 197. ISBN 978-80-260-4100-9.


doporučená literatura:

Jelínková, J. a kol: Ergoterapie, Portál 2009

Klusoňová, E. Ergoterapie v praxi, Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů 2011

Radomski, M.R., Trombly, Catherine A.: Occupational Therapy for Physical Dysfunction. Lippincott Wiliams and Wilkins, 6th edition, 2007

Elizabeth Blesedell Crepeau, Ellen S. Cohn, Barbara A. Boyt Schell: Willard and Spackman´s Occupational Therapy. Lippincott Williams and Wilkins, 11th edition, 2008

Bente E. Bassoe Gjelsvik: The Bobath Concept in Adult Neurology. Thieme Medical Publ., 1st edition, 2007

Patricia M. Davies: Steps to Follow: The Comprehensive Treatment of Patients with Hemiplegia. Springer, 2nd edition, 2004

Ross J.: Occupational Therapy and Vocational Rehabilitation. Amazon, 2008.

Husary, S.,Introduction to Occupational Therapy, 2007

Lippertová-Grünerová: Neurorehabilitace. Galén, Praha 2005

Carraro, L.: Obnova pohybu po cévní mozkové příhodě- návod pro středoškolské rehabilitační pracovníky. Rehalb o.p.s., Praha 2002

Skopec, J. a kol.: Stavby bez bariér- pro osoby se sníženou schopností pohybu a orientace, Ministerstvo pro místní rozvoj, odbor územního plánování, Brno 1999


Bakalářské práce studentů ergoterapie

Metody výuky
Poslední úprava: Bc. et Bc. Zuzana Rodová, M.Sc. (06.09.2023)

Výuka proběhne v akademickém roce 2023/2024 v zimním semestru na Klinice rehabilitačního lékařství 1. LF UK a VFN.

Termíny výuky: pondělí

20.11. 13:30-18

27.11. 13:30-18

4.12.   13:30-18

11.12  13:30-18

18.12. 13:30-18

Vedoucí předmětu: Bc. Zuzana Rodová, MSc. (zuzana.rodova@lf1.cuni.cz)

Další vyučující:

Metody výuky:

- přednášky, semináře, skupinová práce, praktická cvičení, e-learningová výuka

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Bc. et Bc. Zuzana Rodová, M.Sc. (06.09.2023)

Předmět je ukončen klasifikovaným zápočtem.

Požadavky:
- splnění prezence na výuce- max 1 omluvená absence (výuka proběhne v 5ti blocích + samostatná skupinová práce)- pokud bude absnce větší- student bude zpraovávat seminární práce

- skupinová práce - domácí návštěva a její prezentace

Domácí návštěva - skupinová práce:

Studenti ve skupince provedou jednu domácí návštěvu u osoby s fyzickým omezením (např. jedince se zhoršenou schopností chůze, pohybující se na vozíku, rizikem pádu v domácím prostředí atp.). Proveďte u této osoby orientační vyšetření z pohledu fyzioterapie a ergoterapie (se zaměřením na výkon ADL - soběstačnost v domácím prostředí, nutnost dopomoci s výkonem konkrétních ADL atd.).

Nalezněte 5 bariér v interiéru/exteriéru, zdokumentujte je (fotografie, video) a navrhněte konkrétní možné řešení (úprava, pomůcka). Přidejte návrh prostoru vhodného k domácímu cvičení.

Každá bariéra musí být zdokumentována fotograficky, proměřena, popsána a navržené řešení musí být konkrétní - tzn. konkrétní pomůcka / úprava, od jaké firmy, za kolik peněz (případně odhad) a jak bude pomůcka či úprava financována (zdravotní pojišťovnou, příspěvek na zvláštní pomůcku ÚP, samotným pacientem, nadace).

Výstup zpracujte do formy powerpointové prezentace a představte na závěrečné hodině 18.12.2023

Požadovaná struktura a obsah prezentace:

-        Popis bydliště: byt/rodinný dům, patro.

-        Závěr vyšetření z pohledu fyzioterapie a ergoterapie.

-        U nalezených 5 bariér vždy: popis bariéry (např. počet schodů, rozměry průchodu apod.), fotografická dokumentace bariéry.

-        Návrh konkrétní úpravy/řešení pro danou bariéru – např. návrh konkrétních pomůcek (včetně ceny a kontaktu na firmu, financování)

-        Návrh prostoru pro domácí cvičení - kde bude osoba provádět cvičení zadaná na fyzioterapii

Doba trvání prezentace: 15 minut

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK