PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Základy vývojové psychologie - B01269 (Adiktologie)
Anglický název: Introduction to Developmental Psychology
Zajišťuje: Klinika adiktologie 1. LF UK a VFN (11-00611)
Fakulta: 1. lékařská fakulta
Platnost: od 2019
Semestr: letní
Body: 3
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Z+Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 30 [hodiny]
Počet míst: neomezen
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Vysvětlení: Mgr.Karel Rieger
Další informace: http://www.adiktologie.cz
Poznámka: povolen pro zápis po webu
Garant: PaedDr. PhDr. et PhDr. Pavel Harsa, MBA, Ph.D., Ph.D.
Atributy: Adiktologie
Teoretický předmět
Anotace
Poslední úprava: Jana Kolářová (02.10.2019)
Předmět poskytuje základní znalosti pro klinicky zaměřené adiktologické předměty. Obsah se soustředí na uznávané teoretické koncepty širšího dosahu.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Jana Kolářová (06.05.2019)

Cílem předmětu je navázat na obecnou psychologii a psychologii komunikace seznámením s vývojem osobnosti, faktory vývoje, stádii vývoje, protektivními a patologickými faktory vývoje. 

Sylabus
Poslední úprava: Jana Kolářová (02.10.2019)
Základní témata:
Psychický vývoj - interakce mezi dědičností a prostředím.

Vývojová stadia, kognitivní vývoj v dětství, základní teorie (Piaget, aj.).

Osobnostní a sociální vývoj - temperament, rané sociální chování, připoutání, pozdější vývoj, gender identita.

Vývoj v adolescenci.

Dospělost, stáří.

Vývojové poruchy ve vztahu k užívání návykových látek.

Literatura
Poslední úprava: Jana Kolářová (02.10.2019)
Povinná literatura:

1. Hill, G.. (2004). Moderní psychologie. Praha: Portál.

2. Atkinson, R. L. a kol. (2005). Psychologie. Praha: Portál.

Doporučená literatura:

Langmajer, J., Krejčířová, D. (2006). Vývojová psychologie. Praha: Grada Publishing.

Vágnerová, M. (2000). Vývojová psychologie. Dětství, dospělost, stáří. Praha: Portál. 5. Šulová, L. (2004). Raný psychický vývoj dítěte. Praha: Karolinum.

Metody výuky
Poslední úprava: Jana Kolářová (06.05.2019)

Přednášky probíhají jednou za 14 dnů (2 hodiny) a účast na nich je dobrovolná a není sledovaná. Do přednášek je koncentrovaná teoretická část předmětu a jeho hlavní teoretické bloky. Přednášky jsou rozděleny do celkem 15 tématických bloků z nichž každý má též svoji seminární část.
Semináře probíhají jednou za 14 dnů (2 hodiny) a bezprostředně navazují na přednášky a jsou stejně jako ony rozděleny do 15 tématických bloků. Doplňují hlavní teoretické bloky mající formou přednášek o interkativní část zaměřenou na procvičení témat a aplikací. V rámci seminářů studenti referují o vybraných tématech, cílem je kultivovat schopnost samostatného myšlení nad jednotlivými tématy, schopnost kritického náhledu na kontroverzní témata a schopnost vzájemně diskutovat a argumentovat. Účast na seminářích je povinná a sledována - docházka tvoří součást závěrečného hodnocení studentů.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Lenka Čablová (26.09.2012)

Požadavky na ukončení/absolvování předmětu:

Požadavky k absolvování předmětu:

a) 20% hodnocení: docházka na semináře (50% účast na seminářích)

b) 30% hodnocní (zápočet): prezentace a zpracování autoreferátu z okruhu témat

c) 50% hodnocení (zkouška): závěrečný test znalostí základní pojmů a koncepcí, včetně informací z prezentovaných referátů

Zkouška dle seznamu témat:

1. Předmět a metody vývojové psychologie,

2. Vývojová psychologie a hraniční disciplíny,

3. Charakteristika jednotlivých vývojových období,

4. Rozdíly v psychickém vývoji chlapců a dívek,

5. Teorie duševního vývoje člověka,

6. Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě,

7. Problémy způsobené návykovými látkami u dětí a dospívajících,

8. Časná diagnostika a intervence.

Výstupní hodnocení:

a) 100-85%: výborně

b) 84-70%: velmi dobře

c) 69-55%: dobře

d) 54% a méně: neprospěl

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK