PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Ergoterapie u mentálního postižení - B00647 (Ergoterapie)
Anglický název: Occupational Therapy for Persons with General Learning Disability
Zajišťuje: Klinika rehabilitačního lékařství 1. LF UK a VFN (11-00640)
Fakulta: 1. lékařská fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: zimní
Body: 2
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 30 [hodiny]
Počet míst: neomezen
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Vysvětlení: PhDr. Markéta Gerlichová, Ph.D
Staré označení: 647
Poznámka: nutno dodat lékařské potvrzení
povolen pro zápis po webu
Garant: PhDr. Markéta Gerlichová, Ph.D.
Patří mezi: Povinné BER18 P 2.r._23/24
Atributy: Ergoterapie
Předmět pro elearning
Klinický předmět
Prerekvizity : B03069, B03097
Je prerekvizitou pro: B03319, B02605
Anotace - angličtina
Poslední úprava: PhDr. Markéta Gerlichová, Ph.D. (09.07.2019)
The course in Occupation Therapy for Persons with Intellectual Disability gives background information about persons with intellectual disability (learning disability) and presents the therapeutic approach to these people. The course introduces ways to educate and employ these people, including practical experience. Within the course, students meet families with a disabled person and pay a visit to educational institutions, getting acquainted with appropriate therapeutic approaches.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Ing. Vladislava Kohútová (22.04.2020)

Cílem předmětu je seznámit studenty:

  • se světem osob s mentálním postižením (s historií péče o tyto osoby a nejnovějšími trendy, jejich integrací a inkluzí, možnostmi terapie)
  • s rolí ergoterapeuta při diagnostice, terapii, edukaci a zapojení osob s mentálním postižením do běžného života

Sylabus
Poslední úprava: Jana Kolářová (11.01.2022)

  • Člověk s mentálním postižením. Seznámení se světem osob s mentálním postižením. Historie péče o lidi s MP a nejnovější trendy. Význam integrace osob s MP v demokratické společnosti. Komunitní péče. Kvalita života osob s MP, vliv domácího prostředí a ústavní péče. Chráněné bydlení, chráněné dílny.
  • Praktické i teoretické seznámení s předmětem senzorické stimulace u osob s mentálním postižením. Snoezelen (historie, smysl, praktické využití). Další podobné metodiky - např. Bílý pokoj. Ukázky stimulace s konkrétními klienty.
  • Role ergoterapeuta při diagnostice, terapii, edukaci a zapojení osob s mentálním postižením do běžného života. (Vyšetření, hodnocení, testování klienta s MP.) Ergoterapeutický proces u klienta s MP, všeobecné zásady ergoterapie u klientů s MP.
  • Seznámení s konkrétní situací v rodině člověka s MP a sdělení matky o úskalích a radostech života s člověkem s MP, způsob komunikace, vzdělávání, vztahy se sourozenci apod.
  • Příčiny vzniku mentální retardace, její klasifikace a nejčastější diagnosy. Downův syndrom, Autismus.
  • Alternativní a augmentativní komunikace.
  • Systém školství, možnosti přípravy a profesního uplatnění osob s MP. Umělecká terapie (muzikoterapie, arteterapie, taneční terapie, …). Rekreační, zájmová, sportovní a umělecká činnost osob s MP.
  • Některé odlišné přístupy v péči o osoby s MP - používané v zahraničí. Animal terapie (canisterapie, hipoterapie), použití, význam.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Jana Kolářová (11.01.2022)

Způsob ukončení předmětu: Splnění zápočtu.

Podmínky zápočtu: Student prokáže znalost tématu, prostřednictvím správných odpovědí na níže uvedené otázky. Znalost se prověřuje buď psaním testu, nebo ústním kolokviem - dle výběru studenta.

Prezence: Povinná účast je 80%

Otázky ke splnění zápočtu:


1. Definice MP, dřívější názvy, pseudooligofrenie.
2. Příčiny vzniku MP, výskyt MR v populaci
3. Nejčastější diagnosy (Downův syndrom, DMO, ...) PAS.
4. Historie péče o lidi s MP, nejnovější přístupy a nové trendy.
5. Klasifikace MP - lehká, střední, těžká, hluboká.
6. Multidisciplinární tým a role ergoterapeuta.
7. Reakce rodičů a společnosti na mentální postižení dítěte.
8. Vyšetření, hodnocení, testování klienta s MP.
9. Ergoterapeutický proces u klienta s MP, všeobecné zásady ergoterapie u klientů s MP.
10. Senzorická stimulace, multisenzorická místnost. Bazální stimulace - popis metody.
11. Ergoterapie zaměřená na zlepšování motorických a psychických funkcí klienta s MP.
12. Sebeobsluha klienta s MP, příprava a konzumace potravy, oblékání, hygiena.
13. Pracovní začlenění a volný čas klienta s MP.
14. Alternativní a augmentativní komunikace - obecně.
15. Alternativní a augmentativní komunikace - Makaton, piktogramy, Bliss, Znak do řeči.
16. Současný systém výchovy a vzdělávání osob s MP, raná péče, speciálně pedagogická centra SPC, předškolní výchova.
17. ZŠ, Speciální školy základní (speciální třídy při ZŠ, Zv. Š a ÚSP).
18. Kvalita života osob s MP a její hodnocení.
19. Hlavní požadavky a nové trendy směřující ke zkvalitnění péče o osoby s MP v demokratické společnosti.
20. Rehabilitační třídy - vznik, metody, význam.
21. Možnosti přípravy a profesního uplatnění osob s MP.
22. Chráněné bydlení a chráněné dílny pro osoby s MP.
23. Kvalita života osob s MP, vliv domácího prostředí, komunitní a ústavní péče.
24. Snoezelen - vysvětlení pojmu a smyslu této metodiky, její varianty např. "Bílý pokoj" a podobně.
25. Základní techniky a význam expresivních terapií (muzikoterapie, arteterapie, dramaterapie, taneční terapie, …).
26. Animal terapie (canisterapie, hipoterapie), použití, význam.
27. Rekreační, zájmová a umělecká činnost osob s MP.
Sport osob s MP, olympiády a letní tábory pro děti a mládež s MP.
28. Některé odlišné přístupy v péči o osoby s MP - inspirace ze zahraničí.
29. Integrace a inkluze. - v praxi vzdělávání i zaměstnávání.
30. Význam integrace či inkluze osob s MP v demokratické společnosti.


Rozpis výuky -
Rozpis datumový
Den Datum Popis Učitel Soubory Poznámka Hodnocení
Středa08.11.2023Přednáška prezenčně: Klasifikace a příčiny MP, role ergoterapeuta a ergoterapeutický proces, aspekty práce s klienty s MP.Vyučuje Mgr. Nikola Junková Svobodová (garance Dr. Markéta Gerlichová, PhD.) 9 45 - 11 00 hod., KRL AlbertovPhDr. Markéta Gerlichová, Ph.D. 
Středa15.11.2023Přednáška prezenčně: Hodnocení v ergoterapii a vyšetření klienta s MP, kazuistika pacienta, vzdělávání osob s MP, multisenzorická stimulace Vyučuje Mgr. Nikola Junková Svobodová (garance Dr. Markéta Gerlichová, PhD.), 9 45 - 11 00 hod., KRL AlbertovPhDr. Markéta Gerlichová, Ph.D. 
Středa22.11.2023Člověk s mentálním znevýhodněním. Historie péče o lidi s MP a nejnovější trendy. Proběhne na KRL ALbertov. Vyučující PhDr. Markéta Gerlichová, PhD. 9 45 - 11 00 hod., KRL Albertov PhDr. Markéta Gerlichová, Ph.D. 
Středa29.11.2023Interaktivní diskuse s matkou dítětě s mentálním postižením. Prezenčně na KRL 1. LF UK a VFN, Albertov 7. Markéta Gerlichová, Ph.D. 9 45 - 11 00 hod., KRL AlbertovPhDr. Markéta Gerlichová, Ph.D. 
Pátek01.12.2023EXKURZE - Modrý domeček; prostudujte si předem https://modrydomecek.cz/; Adresa: Nám. Krále Jiřího z Poděbrad 3, 252 30 Řevnice. Zajišťuje Mgr. Jana Řehořková, MPSV, garance PhDr. Markéta Gerlichová, Ph.D. PhDr. Markéta Gerlichová, Ph.D.Sraz: v 8:30 na Hlavním nádraží u pokladen; Odjezd: Hlavní nádraží v 8:51; Návrat: Hlavní nádraží 13:10
Středa06.12.2023Prezenční přednáška: Osoby s PAS, KRL 1. LF UK a VFN, Albertov 7., PhDr. Markéta Gerlichová PhD. Pro zájemce pak: E-learningová přednáška : Příčiny vzniku mentální retardace, její klasifikace a systém vzdělávání. https://el.lf1.cuni.cz/vzdelavanimr/ Markéta Gerlichová, Ph.D. E-learningová přednáška : Nejčastěji se vyskytující diagnozy u osob s MR. Down. sy, Autismus. https://el.lf1.cuni.cz/autismus/ , https://el.lf1.cuni.cz/downuvsyndrom/ . PhDr. Markéta Gerlichová, Ph.D.PhDr. Markéta Gerlichová, Ph.D. 
Pátek08.12.2023EXKURZE - Envira; prostudujte si předem https://envira.org/cs; Středisko ekologické výchovy Toulcův dvůr, Kubatova 32/1, Praha 10. Zajišťuje Jana Řehořková, MPSV, garance PhDr. Markéta Gerlichová, Ph.D. PhDr. Markéta Gerlichová, Ph.D.Sraz: v 9:00 přímo na místě
Středa03.01.2024Přednáška: Chráněné bydlení, chráněné dílny. Integrace a inkluze osob s MP do škol, zaměstnání a společnosti. Alternativní a augmentativní komunikace, Vyučující PhDr. Markéta Gerlichová, Ph.D.PhDr. Markéta Gerlichová, Ph.D. 
Středa10.01.2024Přednáška - Umělecké terapie, hippoterapie, canisterapie a další přístupy k osobám s mentálním znevýhodněním. Význam integrace osob s MP v demokratické společnosti. Kvalita života osob s MP, vliv domácího prostředí a ústavní péče. Vyučující PhDr. Markéta Gerlichová, Ph.D. PhDr. Markéta Gerlichová, Ph.D. 
Středa17.01.2024Shrnutí tématu "Ergoterapie u osob s mentálním postižením". Závěrečné kolokvium.PhDr. Markéta Gerlichová, Ph.D. 
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK