PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Lékařská psychologie a psychoterapie 3 - B00573 (Všeobecné lékařství)
Anglický název: Medical Psychology and Psychotherapy 3
Zajišťuje: Ústav humanitních studií v lékařství 1. LF UK (11-00240)
Fakulta: 1. lékařská fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
Body: 2
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/25, KZ [HS]
Rozsah za akademický rok: 25 [hodiny]
Počet míst: neomezen
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Vysvětlení: Vavrda,v pondělí s sebou jmenovky
Další informace: http://uhsl.wz.cz/obsahpsycho.php?clanek=psychologie
Staré označení: 573
Garant: doc. ThDr. Václav Ventura, Th.D.
Atributy: Lékařství
Klinický předmět
Prerekvizity : B00471, B00632, B01100
Je prerekvizitou pro: B01075
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: HAN05007 (02.06.2008)
Vztah lékař - pacient, psychodiagnostika, burn - out syndrom, psychoprofylaxe, poradenství, psychologická první pomoc, krize, psychoterapie.
Sylabus
Poslední úprava: HAN05007 (27.08.2013)

Kognitivní procesy, mozek a interpretace reality

Subliminální procesy, nevědomí a psychická projekce

Kognitivní konflikt a stres

Traumatický stres, disociace a iritabilita limbického systému

Teorie chaosu a její použití v psychologii a neurovědách

Neurobiologické perspektivy pro psychoterapii

Mysl, mozek, geny a prostředí

Vliv psychoterapie na mozek

Paměť a psychoterapie

Vztah psychoterapie a medikamentózní léčby

Kognitivně behaviorální psychoterapie (KBT)

Základy KBT

Teorie učení, klasické a operantní podmiňování, sociální učení, kognitivní učení.

Systematická desensibilizace

Expoziční terapie

Kognitivní techniky

Sokratovský dialog

Využití v terapii fobii, úzkostných poruch, obsedantně kompulzivní poruchy, příklady z praxe

Skupinová psychoterapie

Indikace pro skupinovou psychoterapii

Formy skupinové psychoterapie, kontrakt ve skupině, pravidla skupinového setkání

Způsoby vedeni skupiny

Vyzkoušení techniky ve dvojicích a skupinové sdílení zážitků

Skupinová dynamika

Psychoanalýza

Historické zakotvení psychoanalýzy

Význam settingu v psychoanalytické psychoterapii

Koncepty přenosu a protipřenosu, klinické manifestace, využití v terapii

Využití psychoanalytické teorie v medicínské praxi

Literatura
Poslední úprava: HAN05007 (27.08.2013)

Povinná literatura

Vymětal, J. (2003). Lékařská psychologie. Praha: Portál.

Vymětal, J. (a kol.). (2004). Obecná psychoterapie. Praha: Grada Publishing

Vymětal, J. Úvod do psychoterapie, Praha : Grada 2010.

Doporučená literatura:

Balcar, K. (1991). Úvod do studia psychologie osobnosti. Chrudim: Nakladatelství Mach.

Balint, M. (1999). Lékař, jeho pacient a nemoc. Praha: Grada.

Baštecká, B., Goldmann, P. (2001). Základy klinické psychologie. Praha: Portál.

Baštecký, J., Šavlík, J., Šimek ,J. (1993): Psychosomatická medicína. Praha, Grada - Avicenum.

Baštecká B.: Psychologická encyklopedie - aplikovaná psychologie. Portál, Praha, 2009

Culley S., Bond T.: Integrativní přístup v poradenství a psychoterapii. Portál, Praha, 2008

Faleide A., Lilleba L., Faleide E.: Vliv psychiky na zdraví (Soudobá psychosomatika). Grada, Praha, 2010

Feldmann, H. (1994). Kompendium lékařské psychologie. Praha: Victoria Publishing.

Géringová J.: Pomáhající profese. Triton, Praha, 2011

Haškovcová, H. (1990). Fenomén stáří. Praha: Panorama.

Haškovcová, H. (1991). Spoutaný život. Kapitoly z psychoonkologie. Praha: skriptum 3. LF UK.

Honzák, R. (1997). Komunikační pasti v medicíně. Praha: Galén.

Kořenek, J. (2001). Lékařská etika. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, skriptum.

Kratochvíl, S. (2004). Základy psychoterapie. Praha: Portál.

Křivohlavý, J. (2001). Psychologie zdraví. Praha: Portál.

Křivohlavý, J. (2002). Psychologie nemoci. Praha: Grada.

Landsberg, P. L. (1990). Zkušenost smrti. Praha: Vyšehrad.

Langmeier, J. (1983). Vývojová psychologie pro dětské lékaře. Praha: Avicenum.

Linhartová, V. (2007): Praktická komunikace v medicíně. Praha: Grada Publishing, s. 152

Marek, J., Kalvach, Z., Sucharda P. a kol. (2001): Propedeutika klinické medicíny, Praha, Triton.

Matoušek, O. (1997). Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha: Sociologické nakladatelství.

Říčan, P., Vágnerová, M. (a kol.). (1991). Dětská klinická psychologie. Praha: Avicenum.

Smolík, P. (1996). Duševní a behaviorální poruchy. Praha: Maxdorf.

Vymětal, J. (a kol.). (2000). Speciální psychoterapie (úzkost a strach). Praha: Psychoanalytické nakl. J. Kocourek.

Vymětal, J. Rezková, V. (2001). Rogersovský přístup k dospělým a dětem. Praha: Portál.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Ing. Ingrid Hanušová, Ph.D. (25.01.2021)

 

Vzhledem k situaci, v níž se nacházíme, začínáme výuku jen distanční formou. Na stránkách ústavu (http://uhsl.wz.cz/obsahpsycho.php?clanek=psychologie4) naleznete potřebné materiály, jež kopírují hlavní témata seminářů. Ty je potřeba pečlivě prostudovat.

Některé dny bude výuka probíhat v Teamsech - upozornění bude vždy včas posláno.

Klasifikovaný zápočet proběhne vždy v následujícím týdnu, data budou zveřejněna na SISu, ve Faustově domě, 1.patro, Karlovo nám., Praha 2 - učebny 11 a 15.

 

Všichni vyučující jsou připraveni s vámi diskutovat a odpovídat na dotazy. Stačí jen si s nimi smluvit mailem setkání a medium, kde se setkáte.

 

Pokud se vrátíme do normálních kolejí, vrátí se tam i podmínky pro udělení klasifikovaného zápočtu pro příslušné kruhy.

 

Zápočet se uděluje za účast na seminářích. Proběhne po ukončení posledního semináře. Jediná absence je možná.

 

VYPSÁNÍ TERMÍNŮ ZKOUŠEK

Klasifikovaný zápočet pro stážující kruh proběhne následující týden po stáži. Termíny pro daný kruh budou vypsány na SISu v úterý v týdnu stáže.

PRAVIDLA ZÁPISU A ODHLAŠOVÁNÍ NA ZKOUŠKU

 

Přihlášení ke klasifikovanému zápočtu v SISu bude možné v den vypsání klasifikovaného zápočtu  - tj. v úterý v týdnu stáže. Konat zkoušku může student pouze tehdy, je-li zapsán na termín a má-li splněny všechny rekvizity ke zkoušce.

Odhlašování je možné nejpozději 48 hodin před konáním zkoušky / klasifikovaného zápočtu (nepočítají se víkendové dny a svátky).

NEDOSTAVENÍ SE KE ZKOUŠCE A OMLUVA

 Student, který se nedostaví ke zkoušce a neomluví se, se nemůže zapsat na další termín (SZŘ UK, čl. 6, odst. 16, POS 1. LF UK čl. 8 a 9). Student se musí omluvit vedoucímu předmětu (Vladimír Vavrda, Ph.D.) a to písemně či elektronicky s vysvětlením a doložením důvodu omluvy. O přijetí omluvy bude student informován a bude zároveň vyškrtnut z původního termínu a tudíž se bude moci zapsat na termín nový. Vedoucí předmětu si může vyžádat upřesnění omluvy či jejího důvodu, pokud nebude omluva dostatečná.

 OPAKOVÁNÍ ZKOUŠKY

 Student má právo konat zkoušku nejvýše třikrát, má právo na 2 opravné termíny, mimořádný opravný termín se nepřipouští (SZŘ UK čl. 6, odst. 16). Pokud však student nevyčerpá tyto možnosti v rámci vypsaných termínů, toto nezakládá nárok na vypsání zvláštního termínu zkoušky (tamtéž). Další zkušební termín  nebudou vypsány. Rovněž nelze konat zkoušky po skončení druhé části zkouškového období v září, resp. po posledním vypsaném termínu. Žádné mimořádné či "děkanské" termíny nejsou povoleny.

 PRAVIDLA PRŮBĚHU ZKOUŠKY

Zkouška proběhne formou testu, písemnou anebo ústní formou.

 

Důvodem pro hodnocení neprospěl je neznalost důležitých konceptů či neporozumění jejich významu a vzájemným vztahům. Neznalost postupů a reakcí v modelových situacích a principů řídících lidské chování.


OTÁZKY KE ZKOUŠCE Z LÉKAŘSKÉ PSYCHOLOGIE

1. a/ Ontogeneze lidské psychiky
b/ Placebo efekt

2. a/ Zvláštnosti a specifika práce s dětským pacientem
b/ Psychogenní iatropatogeneze

3. a/ Motivace člověka
b/ Syndrom vyhoření

4. a/ Rodina a její význam
b/ Člověk ohrožený suicidiem

5. a/ Vztah pacient ? lékař a jejich vzájemná komunikace
b/ Projekce a její užití v psychologické diagnostice

6. a/ Psychologický přístup k nemocnému a důležitým osobám jeho života
b/ Alexithymie

7. a/ Rozhovor lékaře s pacientem
b/ Psychohygiena

8. a/ Zásady sdělování nepříznivých informací pacientům a jejich rodinám
b/ Salutogeneze a odolnost

9. a/ Prvé setkání s pacientem v ambulantní praxi
b/ Zvládání náročných životních situací (coping)

10. a/ Psychologická péče o pacienty vedené ambulantně
b/ Duševní krize a její typy

11. a/ Psychologická péče o hospitalizované pacienty
b/ Výkonové psychodiagnostické metody

12. a/ Psychosomatika
b/ Psychologická anamnéza

13. a/ Bolest a její mírnění psychologickými prostředky
b/ Psychologická první pomoc a intervence v krizi

14. a/ Úzkost a strach a jejich vliv na průběh nemoci a její prožívání
b/ Problémový pacient

15. a/ Reakce na ztrátu
b/ Hněv a agresivita u lékaře a pacienta

16. a/ Typologie osobnosti ve vztahu k určitým druhům onemocnění
b/ Bioekopsychosociální paradigma medicíny

17. a/ Psychická reakce na fakt umírání a smrti
b/ Spolupráce (compliance) pacienta s lékařem

18. a/ Jak lze ovlivňovat imunitní systém psychologickými prostředky
b/ Zásady vedení nedirektivního (empatického) rozhovoru

19. a/ Psychologická diagnostika
b/ Terapeutická smlouva

20. a/ Reakce na zátěž (stres)
b/ Závažné a kritické životní události

OTÁZKY KE ZKOUŠCE Z PSYCHOTERAPIE

1. a/ Vymezení oboru psychoterapie a jeho cíle
b/ Podmiňování v psychoterapii

2 a/ Specifika psychoterapie u dětí a dospívajících
b/ Relaxační metody

3. a/ Indikace psychoterapie
b/ Autenticita (opravdovost, kongruence)

4. a/ Traumatická paměť, disociace a psychoterapie
b/ Expoziční terapie

5. a/ Hlavni formy psychoterapie
b/ Přenos a protipřenos

6. a/ Hlavní prostředky (metody) psychoterapie
b/ Náhled

7. a/ Psychoterapeutický vztah
b/ Empatie

8. a/ Psychoterapeuticky proces
b/ Kognitivní techniky

9. a/ Obecné účinné faktory psychoterapie
b/ Konsolidace paměti, traumatická paměť a její neurobiologické projevy

10. a/ Specifické účinné faktory psychoterapie
b/ Intrapsychický konflikt a podmínky jeho patogenního vlivu

ll. a/ Behaviorální terapie
b/ Akceptace (bezpodmínečné přijetí)

12. a/ Vedení psychoterapeutického rozhovoru
b/ Spontánní remise

13. a/ Psychoterapeutická smlouva (contract)
b/ Paradoxní intence

14. a/ Supervize a Balintovské skupiny
b/ Emoční korektivní zkušenost

15. a/ Neverbální psychoterapeutické postupy
b/ Vzdělávání v pychoterapii

16. a/ Rogersovská psychoterapie
b/ Technika volných asociací a analýzy snů

17. a/ Psychoanalytická psychoterapie
b/ Psychodrama a psychogymnastika

18. a/ Logoterapie a existenciální analýza
b/ Interpretace v psychoterapii

19. a/ Účinné faktory skupinové psychoterapie
b/ Sugestivní psychoterapeutické postupy

20. a/ Systemická rodinná terapie
b/ Neuroendokrinní odpověď na traumatický stres

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK