PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Teoreticko-metodologický seminář - AXCJTMS01
Anglický název: Theoretical and Methodological Seminar
Zajišťuje: Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2017
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
letní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, --- [HT]
letní s.:0/0, Jiné [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je určen pouze pro doktorandy
předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
student může plnit i v dalších letech
Garant: prof. PhDr. Petr Mareš, CSc.
Patří mezi: PVP - XCJ - Český jazyk
Anotace
Poslední úprava: MARESP (06.09.2017)
Seminář určený pro doktorandy oboru český jazyk je věnován teoretickým a metodologickým aspektům oboru a rozvoji odborné činnosti studentů.
Cíl předmětu
Poslední úprava: MARESP (06.09.2017)

Cílem semináře je důkladné osvojení a procvičení teoretických a metodologických aspektů studovaného oboru s důrazem na fundamentální koncepce a na aktuální vývoj. Je kladen důraz na to, aby studenti plně ovládli teoretické jazykovědné myšlení a vědecké metody práce a aby je náležitě využívali ve své odborné činnosti.

Literatura
Poslední úprava: MARESP (06.09.2017)

Literatura je individuálně modifikovaná podle zaměřční doktorandů.

K důležitýám pracím patří např.:

Auer, P. (2014): Jazyková interakce. Praha: Academia.

Bourdieu, P. (2014): Co se chce říci mluvením. Praha: Karolinum.

Čermák, F. (2011): Jazyk a jazykověda. Praha: Karolinum.

Čermák, F. (1997): Základy lingvistické metodologie. Praha: Karolinum.

Daems, J. Zenner, E. Heylen, K. Speelman, D. Cuyckens, H. (eds.) (2015): Change of paradigms new paradoxes: recontextualizing language and linguistics. Berlin/New York: De Gruyter Mouton.

Divjak, D. – Caldwell-Harris, C. (2015): Frequency and entrenchment. In: E. Dąbrowska – D. Divjak (eds.), Handbook of Cognitive Linguistics. Berlin: De Gruyter, s. 53–75.

Gordon, M. – Milroy, L. (2012): Sociolingvistika: Metody a interpretace. Praha: Karolinum.

Gries, S. T. (2015): Some current quantitative problems in corpus linguistics and a sketch of some solutionsLanguage and Linguistics, 16, č. 1, s. 93–117.

 

Hagège, C. (1998): Člověk a řeč. Lingvistický příspěvek k humanitním vědám. Praha: Karolinum.

 

Hajičová, E. et al. (2002): Úvod do teoretické a počítačové lingvistiky I. Praha: Karolinum 2002.

 

Hjelmslev, L. (1972): O základech teorie jazyka. Praha: Academia.

 

Hirschová, M. (2013): Pragmatika v češtině. Praha: Karolinum.

 

Karlík, P. – Nekula, M. – Pleskalová, J. (eds.) (2002): Encyklopedický slovník češtiny. Praha: Nakladatelství Lidové noviny.

 

Levinson, S. C. (2016): Turn-taking in human communication, origins, and implications for language processing. Trends in Cognitive Sciences, 20, č. 1, s. 6–14.

 

Pokorný, J. (2010): Lingvistická antropologie. Jazyk, mysl a kultura. Praha: Grada.

 

Salzmann, Z. (1996): Jazyk, kultura a společnost. Úvod do lingvistické antropologie. Praha: Český lid.

 

Saussure, F. de (1989): Kurs obecné jazykovědy. Praha: Academia.

 

Skalička, V. (2004–2006): Souborné dílo I.–III. Praha: Karolinum.

 

Toman, J. (2011): Příběh jednoho moderního projektu. Pražský lingvistický kroužek, 1926–1948. Praha: Karolinum.

 

Vachek, J. (2005): Lingvistický slovník Pražské školy. Praha: Karolinum.

Další literatura podle témat disertačních prací.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: MARESP (06.09.2017)

Studenti se aktivně účastní semináře, referují o svých disertačních projektech a dalších odborných aktivitách,

Studenti kombinovaného studia plní atestaci vypracováním písemného komentáře k povinné literatuře předepsané na semináři.

 

Sylabus
Poslední úprava: MARESP (06.09.2017)

Seminář se skládá ze tří základních složek:

a) Četba a interpretace aktuálních lingvistických textů.

b) Přednášky odborníků na teoreticko-metodologická témata, spojené s diskusí.

c) Diskuse nad teoreticko-metodologickými otázkami vyplývajícími z disertačních projektů.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK