PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Základní problémy řízení, archivní management - AVR100025
Anglický název: Basic Problems of Management, Archive Management
Zajišťuje: Katedra PVH a archivního studia (21-KPVHAS)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 6
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/0, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: PhDr. Eva Drašarová, CSc.
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Martin Kindl (06.04.2020)
Organizovaný a strukturovaný celek – teoretické postuláty řízení (cíle, funkce, smysl, struktura a hierarchie, komunikační a kontrolní toky vevnitř i navenek); aplikace v oblasti řízení oboru archivnictví, a to jak v historické retrospektivě pro české země, tak v reflexi současného stavu v kontextu evropského a světového archivnictví.
Současná domácí situace – východiska daná tradicí, legislativou a cílevědomou tvořivou činností manažera; obecné uchopení i aplikace ve 4 kmenových činnostech (spisová služba a předarchivní péče, zpracování, využívání a péče o fyzický stav archiválií) archivů.
Přehled právního postavení jednotlivých typů archivů, legislativních norem regulujících jejich úkoly, postavení v organizační struktuře zřizovatelů, jejich organizační uspořádání v souladu s cíli. Statuty a organizační řády, vertikální hierarchické a horizontální uspořádání, řádné (liniové) a mimořádné řízení (projektové či krizové včetně plánování) vždy s řídícími nástroji (porady, komise) a řídícími styly (centralizace, decentralizace, delegování, koučování, zpětná vazba atd.). Vhodné exkurze na příslušná pracoviště.
Kmenové a servisní činnosti a jejich finanční, materiálové, technologické, personální předpoklady. Lidské zdroje a personální řízení, motivace a očekávání, kariérní řády, odměňování, permanentní vzdělávání. Vlastní rozvoj manažera, time management, image, rizika.
Plánování a metody realizace, řízení rizik, řízení kvality, image instituce, reflexe cílů organizace a řízení, nebezpečí samoúčelnosti, využívání lidské tvořivosti a individuality, mety a cíle manažerského snažení.

Literatura:

Archivní příručka, Praha 1965
I. BITTNER – D. BOSÁKOVÁ – O. KUNTOVÁ – M. MATOUŠOVÁ – L. NEZDAROVÁ – R. ŠEVČÍK – A. ŠTROBLÍKOVÁ, Spisová a archivní služba ve státní správě, samosprávě a v podnikatelské sféře, Praha 2005 (3. vydání)
O. KUNTOVÁ – M. KUNT, Správa dokumentů v praxi: spisové služby a účetnictví, Ostrava 2002
M. SEIDLER, Jak nakládat s písemnostmi? Aneb Registratury, spisovny a archivy obchodních společností, Ostrava 1999
Typový skartační rejstřík, Ostrava 2011


Atestaci z předmětu je možné složit nejpozději do konce třetího akademického roku po zápisu předmětu, a to v <br>
souladu s harmonogramem příslušného akademického roku. <br>
Povolen je opakovaný zápis předmětu<br>

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Mgr. Jan Dobeš, Ph.D. (08.04.2020)

I. Teoretické a obecné základy 

1. Základní pojmy 

Moc, veřejná moc, moc státní a zbývající, správa, veřejná správa, státní správa, samospráva, veřejný zájem, tripartice moci. 

2. Rozdíl v pojetí tématu ve správním právu, sociologii, politologii a ekonomii. Geografická a historická podmíněnost. 

3. Evropský správní prostor, komunitární právo, acquiscomunaetaire, mezinárodní organizace vztahující se k veřejné správě. 

 

II. Správa a řízení 

1. Strategie, hierarchie, v časové ose, hlavní strategie dle úrovní, podrobně národní strategie pro fungování veřejné správy. 

2. Nástroje SMART, SWOT analýza, Paretovo pravidlo, CSF, Bottleneck. 

 

III. Zásady výstavby instituce 

1.Cíle, struktura, komunikační a kontrolní toky. Tradice, normy, vlastní řízení. 

2.Organizace a hlavní/servisní činnosti. 

3.Legislativa pro veřejnou správu, nižší normy. 

4.Procesní řízení, řízení rizik, projektové, krizové řízení. 

 

 

IV. Řízení lidských zdrojů 

1.Teoretické základy, vývoj, strukturální pojetí. Strategie, politiky, nástroje a činnosti. 

2.Manžerské přístupy, metody, chování. 

3. Týmy. 

4. IQ, EQ, PQ, sebeřízení a řízení, sebemotivace a motivace. 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK