PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Kazuistický seminář - psychologie - AUS500006
Anglický název: Case Study Seminar - Psychology
Zajišťuje: Katedra psychologie (21-KPS)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: oba
Body: 2
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky:
Rozsah, examinace: 0/2, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 4 [dny]
Počet míst: zimní:neurčen / 50 (45)
letní:neurčen / neurčen (45)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň: základní
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: Mgr. Kamila Urban, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Kateřina Kubíková, Ph.D.
Mgr. Simona Pekárková, Ph.D.
Mgr. Jana Vožechová, Ph.D., MBA
Mgr. Pavlína Vyšínová, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Jana Draberová, Ph.D. (02.02.2022)
Cílem předmětu je seznámit studenty s praktickým řešením problémů školní praxe. Rozborem konkrétních kazuistik jsou rozvíjeny dovednosti pedagogicko-psychologické analýzy, používání pedagogicko-psychologických diagnostických přístupů v řešení konkrétních případů i odborné kompetence pro diferenciálně pedagogicko-psychologickou diagnostiku. Na tomto základě jsou následně stanoveny způsoby řešení školních situací, postupy pedagogické intervence, jejich možné dopady a úskalí, jejich efektivita ve vztahu k žákovi, školní třídě, výsledkům učení atd. Předmět si klade za cíl kultivovat citlivost učitele vůči každému žákovi a jeho potřebám, požadavkům i optimálním cestám jeho rozvoje.
Cíl předmětu
Poslední úprava: KPSBIDLO (01.10.2010)

Cílem předmětu je seznámit studenty s praktickým řešením problémů školní praxe.

Literatura -
Poslední úprava: PhDr. Jana Draberová, Ph.D. (10.02.2022)

Cangelosi, J. S. (2009) Strategie řízení školní třídy. Praha: Portál.

Krejčová, L., Mertin, V. (Eds.). (2011) Pedagogická intervence u žáků ZŠ. Praha: Wolters Kluwer.

Kyriacou,Ch. (2012) Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál.

Matějček,Z. (2011) Praxe dětského psychologického poradenství. Praha, SPN .

Mertin, V., Krejčová, L. a kol. (2013) Problémy s chováním ve škole. Individuální výchovný plán. Praha: Wolters Kluvers.

Pasch, M. a kol. (2005) Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál.

Petty, G. (2013) Moderní vyučování. Praha: Portál.

Další odborné publikace jsou doporučovány ve vztahu k aktuálně řešeným otázkám edukační praxe.

Metody výuky
Poslední úprava: KPSBIDLO (01.10.2010)

seminář

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: PhDr. Jana Draberová, Ph.D. (02.02.2022)

Kazuistický seminář z psychologie absolvuje student po pedagogické praxi nebo souběžně s ní. Požadavky na studenta rámcově specifikuje obsah předmětu, na základě potřeb praxe studentů jsou pak specifikovány pro každého účastníka semináře individuálně.

Zápočet je udělen za zpracování kazuistiky žáka či třídy s důrazem na pedagogicko-psychologickou analýzu a navržení možných způsobů pedagogické intervence (včetně úvah o jejich efektivitě a možných úskalích).

Sylabus -
Poslední úprava: Radka Hradcová (03.10.2022)

Konkrétní náplň semináře vychází z aktuálních problémů školní praxe, se kterými se student setkává v rámci své vlastní oborové praxe - např. analýza školního neprospěchu žáka, problémy v učení, nechuť ke školní práci, nerovnoměrné výkony, poruchy chování, vyrušování, agresivita, nevhodné chování při vyučování i mimo školu, problematické vztahy mezi učitelem a žákem, obtížná spolupráce s rodiči, případně také problémy jako je anorexie, záškoláctví, šikana, požívání legálních a nelegálních drog aj. Součástí předmětu je seznámení s běžnými metodami učitelské diagnostiky a intervence.

Vstupní požadavky
Poslední úprava: PhDr. Jana Draberová, Ph.D. (02.02.2022)

absolvovaná či souběžně probíhající pedagogická praxe 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK