PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Sociálně pedagogické teorie - AUP510027
Anglický název: Social Pedagogical Theories
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (21-KPED)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
letní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Z [HT]
letní s.:1/1, Z [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Je zajišťováno předmětem: APE510004
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: doc. PhDr. Jaroslav Koťa
Rozvrh ZS   Rozvrh LS   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: doc. PhDr. Jitka Lorenzová, Ph.D. (11.12.2019)



Cíl předmětu:
Cílem studijního předmětu je seznámit studenty s pojmy, principy a teoriemi, které jsou odborným východiskem sociálně pedagogické pomoci v práci s klienty.

Osnova předmětu:
• sociální pedagogika a sociálně pedagogická práce
• paradigmata sociálně pedagogické pomoci
• metodologická specifika pomáhajících teorií
• účinné faktory sociálně pedagogické práce
• profesionální vztah a hranice autonomie
• etika v pomáhajících profesích
• direktivní a non-direktivní přístupy
• na klienta zaměřené přístupy (filozofická, teoretická východiska, pojetí pomoci a metody)
• behaviorální přístupy (filozofická, teoretická východiska, pojetí pomoci a metody)
• konstruktivistické a systemické přístupy (filozofická, teoretická východiska, pojetí pomoci a metody)
• narativní přístupy (filozofická, teoretická východiska, pojetí pomoci a metody)
• antiopresivní přístupy (filozofická, teoretická východiska, pojetí pomoci a metody)
• pedagogika osvobození (filozofická, teoretická východiska, pojetí pomoci a metody


Je povoleno plnění předmětu v dalším úseku studia.


Subject aim:
Learning outcomes of the course unit The aim of the course is to acquaint students with the concepts, principles and theories that are the professional basis of social pedagogical assistance in working with clients.

Course syllabus:
• social pedagogy and social pedagogical work
• paradigms of social pedagogical assistance
• methodological specifics of helping theories
• effective factors of social pedagogical work
• professional relationship and autonomy
• Ethics in helping professions
• directive and non-directive approaches
• client-centered approaches (philosophical, theoretical background, concept of help and methods)
• behavioral approaches (philosophical, theoretical background, concept of help and methods)
• constructivist and systemic approaches (philosophical, theoretical background, concept of help and methods)
• narrative approaches (philosophical, theoretical background, concept of help and methods)
• anti-depressive approaches (philosophical, theoretical background, concept of help and methods)
• pedagogy of liberation (philosophical, theoretical background, concept of help and methods)


It is allowed to complete the course in the next section of study.
Literatura
Poslední úprava: PEDLOREN (15.06.2015)

Literatura:

DRAPELA, V. J. Přehled teorií osobnosti. Praha: Portál, 1997.

DUNOVSKÝ, J. Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. Praha: Grada, 1995.

GOJOVÁ, A. Teorie a modely komunitní práce. 1. Vyd. Ostrava: Ostravská univerzita, Zdravotně sociální fakulta, 2006.

GULOVÁ, L. Sociální pedagogika a multikulturní výchova v otázkách. Brno: Masarykova Univerzita, 2008, ISBN 978-80-210-4724-2

HARTL, P. Komunita občanská a komunita terapeutická. Praha: SLON 1997.

JANKOVSKÝ, Jiří. Etika pro pomáhající profese. 1. vydání. Nakladatelství TRITON, 2003. 215 s.

ISBN 80-7254-329-6

KRATOCHVÍL, S. Základy psychoterapie. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-122-0.

Kopřiva, K. Lidský vztah jako součást profese. Psychoterapeutické kapitoly pro sociální, pedagogické a zdravotnické profese. Praha: Portál, 2000.

KRAUS, B. Sociální aspekty výchovy. Hradec Králové: Gaudeamus, 1998.

KRAUS, B., POLÁČKOVÁ, V. et. al. Člověk - prostředí - výchova. K otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido, 2001.

LUDEWIG, Kurt. Základy systemické terapie. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011. 111 s. Psyché. ISBN 978-

80-247-3521-4.

MATOUŠEK, O. Základy sociální práce. Praha: Portál, 2001.

POTMĚŠILOVÁ, P. Sociální pedagogika v teorii a v praxi. Olomouc: Univerzita v Olomouci, 2013, ISBN: 978-80-244-3831-3

PROCHASKA, J. O., NORCROSS, J. C. Psychoterapeutické systémy. Praha: Grada, 1999. ISBN 80-7169-766-4.

QUISOVÁ, S. Sociální komunikace v pomáhajících profesích. 1.vyd. Opava: Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřejných politik v Opavě, Ústav pedagogických a psychologických věd, 2009. ISBN 978-80-7248-551-2.

SATIR, V. Společná terapie rodiny. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-303-1.

SCHMIDBAUER, W. Psychická úskalí pomáhajících profesí. Praha: Portál, 2000.

SYCHROVÁ, A. (ed) Ústavní péče v resocializačním kontextu. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2014, ISBN 978-80-7395-756-8, ISBN CD ROOM 978-80-7395-757-5, s. 58-91.

ÚLEHLA, Ivan. Umění pomáhat. Vyd. 3., V Sociologickém nakl. 2. Praha: Sociologické nakladatelství, 2005. 128 s. Studijní texty; sv. 20. ISBN 80-86429-36-9.

Interaktivní tabule, počítač, nosiče informací (CD a flash disky

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK