PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Úvod do metod terénního výzkumu - ATERMET01
Anglický název: Introduction to fieldwork methods
Zajišťuje: Ústav etnologie a středoevropských a balkánských studií (21-UESEBS)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2023 do 2023
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Z [HT]
Počet míst: neomezen / neomezen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: doc. Mgr. Lenka Jakoubková Budilová, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Mgr. Sandra Kreisslová, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Sandra Kreisslová, Ph.D. (11.02.2024)
Terénní výzkum bude představen jako jedna ze základních metod získávání, vytváření a analýzy dat v sociálních vědách. Studující se seznámí se základními metodologickými postupy terénního výzkumu, jako je zúčastněné pozorování, rozhovor, i se základními analytickými postupy. Studentky a studenti se naučí formulovat výzkumný problém a otázky, zvolit adekvátní metodologické strategie a konkrétní výzkumný projekt kriticky reflektovat a zhodnotit jeho etické rozměry. Předmět bude zakončen zápočtem a 3 kredity a bude možné pokračovat v navazujícím předmětu (Terénní výzkum v antropologii a etnologii AET100185).

Předmět je možné zapsat opakovaně.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Sandra Kreisslová, Ph.D. (11.02.2024)

Výstupy z výuky (learning outcomes).

Studující absolvováním předmětu získají následující dovednosti:

1/ Porozumí základním principům antropologického terénního výzkumu a naučí se pracovat se specifiky tohoto přístupu.

2/ Dokáží identifikovat adekvátní metodologické přístupy pro různé výzkumné otázky a různá odborná témata.

3/ Seznámí se se základními etickými principy terénního výzkumu a etickými směrnicemi oborových organizací. Naučí se rozeznat etické slabiny konkrétních výzkumů.

4/ Vyzkouší si na jednoduchých úkolech provedení zúčastněného pozorování a rozhovoru, včetně základního kódování získaných dat.

6/ Osvojí si schopnost identifikovat základní odbornou literaturu k danému tématu.

Jedná se o úvodní kurz, který je součástí společného základu na FF UK. Na tento předmět navazuje rozšiřující povinný kurz pro bakalářské studenty studijního programu Etnologie a kulturní antropologie, Terénní výzkum v antropologii a etnologii (AET100185), a dále také prakticky zaměřený povinný kurz Terénní výzkum - praxe (AET100189).

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Sandra Kreisslová, Ph.D. (22.02.2024)

HODNOCENÍ

Kurz je hodnocen zápočtem (3 kredity). Zápočet studenti získají plněním průběžných úkolů během celého semestru. Úkoly (2 testy a 7 úkolů) jsou zadávány i hodnoceny prostřednictvím platformy moodle, proto je nezbytné se do moodlu zapsat jako student a osvojit si práci s ním.

Odkaz na e-learning (moodle) ke kurzu: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=5862#section-0

Průběžné testy a úkoly v e-learningu: max. 100 bodů (100%). Každý jednotlivý úkol (test) bude hodnocen max. 10 body, pouze úkol k pozorování a provedení rozhovoru za 15 bodů. 

Pro získání zápočtu je třeba získat minimálně 80 bodů z celkových 100 bodů za průběžné úkoly a testy v rámci e-learningu (moodle).

Důležité upozornění: jednotlivé testy/úkoly v e-learningu (moodlu) k danému tematickému bloku je vždy třeba zpracovat a odevzdat do data uvedeného v harmonogramu kurzu. Po tomto datu se  uzavře přístup k plnění úkolu a úkol již nebude možné splnit. Testy a úkoly je tedy třeba plnit průběžně během semestru.

V PŘÍPADĚ, ŽE BY NEŠLO DO MOODLU ÚKOL NAHRÁT, VYUŽIJTE SDÍLENÉHO DISKU - SLOŽKA Úvod do terénního výzkumu VIZ ONLINE DISK https://drive.google.com/drive/folders/1ezyinaM_QzqGH79uXy23vUgTCeVThxjg?usp=sharing

INFORMACE

Protože kurz je do určité míry založen na využití e-learningu a samostatném plnění úkolů, je během celého semestru možné vyučující kdykoliv kontaktovat v případě jakýchkoliv obsahových či technických nejasností. V týdnech, kdy neprobíhá kontaktní výuka, je možné využít online konzultací prostřednictvím platformy MsTeams (po indiviudální domluvě).

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Václav Paštěka (17.08.2023)

Doporučená literatura

Agar, M.: Professional Stranger: An Informal Introduction to Ethnography. Academic Press, 1996.

Amit, V.: Constructing the Field. London: Routledge, 2000.

Barbash, I., and L. Taylor: Cross-Cultural Filmmaking: A Handbook for Making Documentary and Ethnographic Films and Videos. Berkeley, CA: University of California Press, 1997.

Bernard, H. R. – C. C. Gravlee (eds.): Handbook of methods in cultural anthropology. Rowman & Littlefield, 2014.

Bryman, A: Social research methods. Oxford University Press, 2015.

Caplan, P. (ed.): The Ethics of Anthropology. London and New York: Routledge, 2003.

Clair, R. P. (ed.): Expressions of ethnography: Novel approaches to qualitative methods. SUNY Press, 2012.

Coleman, S. – P. Von Hellermann (eds.): Multi-sited ethnography: problems and possibilities in the translocation of research methods. Routledge, 2012.

Creswell, J. W.: Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. Sage publications, 2013.

DeWalt, K. M., –  B. R. DeWalt: Participant observation: A guide for fieldworkers. Rowman Altamira, 2011.

Ellen, R. F. (ed.): Ethnographic Research: A Guide to General Conduct. Academic Press, 1984.

Emerson, R. M. – Fretz, R. I. – Shaw, L. L.: Writing Ethnographic Fieldnotes. Chicago: University of Chicago Press, 1995.

Flick, U.: An introduction to qualitative research. Sage, 2014.

Hammersley, M. – Atkinson, P.: Ethnography: Principles in Practice. London: Routledge, 1997.
Jackson, A. (ed.): Anthropology at home. London and New York: Tavistock Publications Ltd, 1987.

Powdermaker, H.: Stranger and Friend. The Way of an Anthropologist. New York, London: W.W. Norton & Company, 1966.

Schensul, J. J., and M D LeCompte (eds.): Ethnographer's Toolkit. 7 vols. Walnut Creek, CA: AltaMira, 1999.

Spradley, J.: The Ethnographic Interview. New York: Holt, Rinehart, Winston, 1979.

Spradley, J.: Participant Observation. New York: Holt, Rinehart, Winston, 1980.

Taylor, S. J. – R. Bogdan – M. DeVault: Introduction to qualitative research methods: A guidebook and resource. John Wiley & Sons, 2015.

Van Maanen, J.: Tales of the Field. On Writing Ethnography. Chicago and London: University of Chicago Press, 1988.

Whyte, W. F.: Street Conner Society. The Social Structure of an Italian Slum. Chicago and London: The University of Chicago Press, 1993.

Yin, R. K.: Case study research: Design and methods. Sage publications, 2013.

Metody výuky
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Sandra Kreisslová, Ph.D. (11.02.2024)

VÝUKOVÉ METODY

Kurz využívá kombinaci výukových metod. Harmonogram zahrnuje řadu tematických bloků. Některé z těchto bloků budou představeny ve formě kontaktní výuky, další studenti řeší samostatně formou e-learningu (moodle).

Kontaktní výuka zahrnuje přednášku a seminář s diskusí nad zadanou povinnou literaturou.

E-learning (moodle) zahrnuje dvě vzájemně komplementární výukové formy:

1)      Informační část (výklad) seznamující studentky a studenty s konkrétním tématem. Tato část zahrnuje také texty zadané k četbě, případně nahrávky přednášek známých antropologů, kteří hostovali na Ústavu etnologie FF UK.

2)      Kontrolní část obsahující otázky, testy, úkoly. Cílem je kontrola porozumění danému tematickému bloku.

 

Odkaz na e-learning (moodle) ke kurzu: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=5862#section-0

Studující, kteří jsou zapsáni do tohoto kurzu, se musí zapsat jako "studenti" také do e-learningu (moodle), aby získali přístup k výukovým materiálům i úkolům. Úkoly se odevzdávají přímo v e-learingu (moodle) k předmětu.

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Mgr. Sandra Kreisslová, Ph.D. (18.02.2024)

HARMONOGRAM KURZU (LS 2024)

Týden 1 (20. 2.) Představení kurzu. Co je terénní výzkum. Kontaktní výuka.

 

Týden 2. (27. 2.) Terénní výzkum a kvalitativní metody. E-learning (moodle).

Úkol (1): Test Terénní výzkum a kvalitativní metody v moodlu (zpracování do 8.3.)

 

Týden 3 (5. 3.) Jak začít s terénním výzkumem? Kontaktní výuka.

Úkol (2): Test Jak začít s terénním výzkumem v moodlu (zpracování do 15.3.)

 

Týden 4 (12. 3.) Výběr tématu a formulace výzkumného problému. E-learning (moodle).

Úkol (3): Zaměření terénního výzkumu a formulace výzkumné otázky (zpracování do 22.3.) Zadání: Na základě přednášky a povinné četby vytvořte předběžný návrh terénního výzkumu, který byste realizovali v tomto kurzu. Formulujte výzkumnou otázku (či otázky). Svůj návrh zdůvodněte. Rozsah vypracování: 100–200 slov.

 

Týden 5 (19. 3.) Identita výzkumníka a etika terénního výzkumu. Kontaktní výuka.

Úkol (4): Etika terénního výzkumu (zpracování do 29.3.). Zadání: Seznamte se s etickými kodexy Americké antropologické asociace a České asociace pro sociální antropologii. Napište krátkou reflexi těchto kodexů a na jejich základě zhodnoťte etické aspekty Vámi navrženého výzkumu a nabídněte způsoby řešení. Rozsah 200–400 slov.

 

Týden 6/7 (26. 3., 2. 4.)

26. 3. - Pozorování. Kontaktní výuka. Teoretická příprava na pozorování.

2. 4. - Etnografický výzkum – pozorování v praxi. E-learning (moodle).

Úkol (5): Mini-etnografie (zpracování do 12.4.) Zadání: Na základě doporučené četby (Writing ethnographic fieldnotes, kapitola 3) nebo četby odpovídajících příruček z Vašich oborů a dalších doposud získaných informací proveďte krátké pozorování v rámci tématu svého výzkumného projektu, který jste si nadefinovali. · položte si nějakou základní otázku (může být totožná s Vaší výzkumnou otázkou, nebo mnohem specifičtější) · zvolte si, co budete pozorovat (dle možností, které máte) · proveďte pozorování vybraných situací, může zahrnovat sérii neformálních konverzací za účelem porozumění, co se v dané situace děje (jak by se jí dalo porozumět "očima aktérů" - resp. z různých perspektiv přítomných aktérů) · připravte zápis ve formě alespoň 2 rozpracovaných terénních poznámek (zapište, o jakou situaci se jedná, kdo je přítomen, kde se odehrává, co se zde děje ve vztahu k sociálním vztahům, procesům a sdíleným významům, jak situaci rozumět ve vztahu k výzkumné otázce a zapište případně relevantní výpovědi) Vypracování úkolu je písemné, odevzdávejte min. 2 reflexe pozorování (2 rozpracované terénní poznámky/zápisy) ve 2 samostatných souborech po min. 1 normované straně (dohromady 2 x 1800 znaků s mezerami). Důležité je, aby Vaše reflexe skutečně vycházela z pozorování.

 

Týden 8 (9. 4.) Rozhovor v terénním výzkumu. Kontaktní výuka. Teoretická příprava na vedení a zpracování rozhovoru.

 

Týden 9/10 (16. 4 a 23.4.) E-learning (moodle). Rozhovor, transkripce a organizace dat.

Úkol (6): Rozhovor (zpracování do 26.4.)

Zadání: Vaším úkolem bude uskutečnit "kvalitativní" rozhovor s využitím otevřených otázek (nestrukturovaný, polostrukturovaný, fokusovou skupinu, narativní atd., volba je na Vás). Jak víme, podobu rozhovoru určuje specifický charakter našeho výzkumu, nicméně pro účely daného cvičení prosím o splnění těchto kritérií: · Alespoň 1 rozhovor v délce min. 40 minut, případně 2 rozhovory v délce min. 20 minut · Možnost získat audio nahrávku pro potřeby přepisu

Využití vybraného programu k přepisu rozhovoru.  Vyzkoušejte si Vámi vybraný program k přepisu, proveďte transkripci záznamu. Srovnejte 1) samotný záznam, 2) poznámky bez přepisu a 3) samotný přepis a zamyslete se nad tím, co vám jednotlivé zdroje dat umožňují a v čem jsou naopak limitující a jak by se daly vzájemně efektivně pro potřeby výzkumu vytěžit tak, aby se doplňovaly. Své postřehy z práce si můžete sepsat, případně se podělit o své dosavadní zkušenosti s přepisem rozhovoru na další kontaktní výuce. Forma odevzdání: nahrávka a přepis. Termín: Lhůta je delší a reflektuje časovou namáhavost přepisu. Po uplynutí se budeme věnovat analýze Vašich materiálů.

 

Vše nahrajte do složky Úvod do terénního výzkumu:

ONLINE DISK https://drive.google.com/drive/folders/1ezyinaM_QzqGH79uXy23vUgTCeVThxjg?usp=sharing

 

Týden 11 (30. 4.) Kódování, analýza a interpretace (zakotvená teorie). Kontaktní výuka.

Úkol (7): Kódování vlastního rozhovoru dle pravidel zakotvené teorie (zpracování do 10.5.)

 

 

Týden 12 (7. 5.) Práce s literaturou, citační norma. Psaní odborných textů. Kontaktní výuka.

Úkol (8): Proveďte rešerši odborných textů věnovaných tématu Vašeho terénního výzkumu. Zaměřte se jak na monografie či sborníky, tak na články v odborných časopisech. Vytvořte krátký seznam základní literatury k tématu (nejen v ČJ ale i v jiných jazycích, zejména v AJ). Rozsah: Váš seznam by měl zahrnovat min 15 položek (jako položka se počítá článek nebo kniha). (Zpracování do 17.5.).

 

 

Týden 13 (14. 5.) Rektorský den

 

Úkol (9) - E-learning (moodle): Krátká zpráva z výzkumu (zpracování do 7.6.)

Zadání: Vpracujte stručné shrnutí Vašeho výzkumu ve formě krátké zprávy: 1) Výzkumná otázka/problém. Popište cíl výzkumu a možnosti jeho realizace – metodika, reflexe. Co by bylo potřebné k plnému uskutečnění takového výzkumu?) 2) Etika. Řešili jste nějaká etická dilemata? Popište. 3) Vstup do terénu, informátoři. Popište začátek výzkumu a Vaše informátory/informátorky. 4) Rozhovor a pozorování. Popište realizaci výzkumu, případné potíže a pro Vás nejzajímavější momenty.  5) Pokuste se formulovat alespoň dílčí závěry ve vztahu k výzkumné otázce/problému/cílům. Co jste odhalili? A případně – jak by musel výzkum pokračovat, aby bylo možné výzkumnou otázku zodpovědět? Rozsah: maximálně 1–2 normostrany (1 NS = 1800 znaků s mezerami)

 

INFORMACE Během celého semestru je možné vyučující kdykoliv kontaktovat v případě jakýchkoliv obsahových či technických nejasností.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK