PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Metody sociální práce II - ASCK100095
Anglický název: Methods of Social Work II
Zajišťuje: Katedra sociální práce (21-KSOCP)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2017
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 6
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/1, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: PhDr. Olga Havránková, Ph.D.
Mgr. Tereza Hartošová
Prerekvizity : ASCK100094
Záměnnost : ASCK100072
Rozvrh   Nástěnka   
Sylabus
Poslední úprava: Dana Myšková (22.07.2014)

Metody sociální práce

Sylabus předmětu

PhDr. Olga Havránková

 

Katedra SOCP, bakalářské studium

dotace: 1/2, závěrečná atestace Zk

Cíle kurzu poznatkové: posluchači se seznámí s případovou prací jako s jednou ze základních metod sociální práce a s vybranými zdroji metod soc. práce s jednotlivcem, seznámí se se zásadami komunikace s klienty (uživateli služeb) a s psychologickými aspekty této práce.

Cíle podporující kompetence: posluchači se naučí pracovat s případem v jednotlivých fázích a krocích.  

            Kurz "Metody sociální práce" uvádí posluchače do problematiky sociální práce s případem. Tento kurz nabízí teoretickou základnu případové práce a poskytuje terminologickou výbavu umožňující orientaci v dané oblasti. Pozornost je zaměřena rovněž prakticky, posluchači jsou seznamováni s různými podobami, modely i rámci  sociální práce s jednotlivcem. Cílem tohoto kurzu je seznámit posluchače s teorií případové práce, zprostředkovat jim orientaci v terminologii, umožnit jim získat základní komunikační dovednosti, naučit je propojovat teorii s praxí.

 

          Přednášená problematika je členěna do 12 tématických okruhů, které současně představují okruhy otázek ke zkoušce. K přípravě ke zkoušce by měli posluchači využít nejen vlastních poznámek a zkušeností z přednášek i ze cvičení,  ale potřebné penzum vědomostí čerpat  studiem doporučené literatury.

1.      Případová práce.  Zaměření na případ - jedince nebo rodinu. Teoretická a praktická báze případové práce. Hodnota jedince a jeho kapacity, hodnota jedinečnosti a  sebeurčení. Osobní hranice. Splývání s klientem, obrana nepřístupností, asertivní vymezení vlastního prostoru, empatie. Nezahojená vnitřní zranění pracovníka a jejich možný vliv na vedení případu.

2.      Rozhovor jako základní metoda individuální práce.

Komunikační prostor. Cirkulární interakce. Ericksonovské provázení a vedení v rozhovoru.Styly rozhovorů (poradenský, podpůrný, interpretační, přesvědčující, empatický). Řeč racionální, řeč emotivní.

  1. Komunikace s klientem. Aktivní naslouchání, komunikace verbální a neverbální
  1. Práce s potřebami podle Alberta Pessa.
  1. Komunikační terapie. Patologické formy rodinné komunikace.
  1. Transakční trojúhelník vzájemné závislosti a trojúhelník autonomie v sociální práci.
  1. Principy rogersovského rozhovoru. Možnosti jejich využití v sociální práci, limity.

8.      Struktura případové práce (fáze - sociální studie, vyšetření, intervence a ukončení). Plánování práce s klientem (identifikace klienta, určení klientových potřeb, naplánování služeb nebo léčby, napojení klienta na adekvátní zdroje, monitorování případu).

  1. Dovednosti pomáhajícího pracovníka.

Objasňování cíle spolupráce, vymezení rolí pracovníka a klienta, podpora klienta ve vyjadřování zpětné vazby. Postup od obecného k specifickému. Budování důvěry, práce s pocity, podpora klientovy síly, posilování klienta v oblasti tabu, sledování klientova zájmu, udržení pozornosti na proces změny.

10.  Řešení problémů v sociální případové práci. Problémy vyplývající z prostředí    (sociologické), problémy interpersonální (zejména partnerské a  rodinné), problémy intrapsychické (psychologické). Identifikace problému, práce se zakázkou, kontraktování spolupráce.

11.  Etické aspekty sociální práce. Role sociálního pracovníka. Dilemata. Mentální hygiena pomáhajícího pracovníka, sebereflexe, seberozvoj, prevence syndromu vyhoření. 

12.  Supervize v sociální práci. Formy a cíle supervize, význam supervize individuální, týmové, manažerské a projektové. Balintovské skupiny.  

 

Doporučená literatura 

Kopřiva, K. (1997):  Lidský vztah jako součást profese. Portál, Praha.              

Kratochvíl, S.(/1997): Úvod do psychoterapie. Portál, Praha.

Matoušek, O. a kol. (2002): Metody a řízení sociální práce. Portál, Praha.

Matoušek, O. a kol. (2000): Základy sociální práce. Portál, Praha.

Rogers, C.R. (1998):  Způsob bytí. Portál, Praha.

Vymětal, J. (1992): Úvod do psychoterapie. Psychoanalytické nakladatelství, Praha.

 

Podmínky udělení atestace:

  • aktivní účast na semináři,
  • esej na vybrané relevantní téma,
  • test znalostí.

 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK