PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Úvod do dětské grafognostiky - APS300118
Anglický název: Introduction to Child Graphology / Handwriting Diagnostics
Zajišťuje: Katedra psychologie (21-KPS)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: oba
Body: 1
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky:
Rozsah, examinace: 1/1, Kv [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (25)
letní:neurčen / neurčen (25)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: PhDr. Jaroslav Šturma
Vyučující: PhDr. Jaroslav Šturma
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Jaroslav Šturma (27.09.2018)
Předmět si klade za cíl přiblížit základní poznatky, zkušenosti a dovednosti potřebné k elementárnímu pochopení problematiky vývoje a charakteru dětské kresby a písma jako předpokladu k případnému pozdějšímu zaměřenému studiu a aplikaci, a to ve vývojovém pohledu, v rámci normálního i psychopatologického vývoje. Účastníci se seznámí s některými možnostmi diagnostického a terapeutického využití dětské kresby a písma. Pokud jde o kresbu, těžiště je v oblasti výrazové a projektivní interpretace. Předpokládá se podrobnější teoretické i praktické seznámení s některou z projektivních kresebných metod podle zájmu posluchačů, např. kresba postavy, rodiny, hvězd a vln, Warteggův test, tísňové znaky v písmu aj.). Studenti mají možnost - podle míry svého osobního zájmu a angažovanosti - i k sebezkušenosti v oblasti kresby a písma a ke společné analýze případných donesených grafických výtvorů pod supervizí vyučujícího.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Jaroslav Šturma (27.09.2018)

Přiblížit základní poznatky, zkušenosti a dovednosti potřebné k elementárnímu pochopení problematiky vývoje a charakteru dětské kresby a písma jako předpokladu k případnému pozdějšímu zaměřenému studiu a aplikaci.

Cílem je zprosgtředkova studujícím kompetence spočívající  ve vnímavosti pro grafické projevy dítěte pod zorným úhlem jeho vývoje v normě i v psychopatologii jakožto součásti neverbální exprese v rámci diagnostiky s poukazy k možným terapeutickým postupům a nabídnout dovednosti a postupy vhodné  ke kontaktu s těmito složkami komplexních projevů dětí a mladistvých.

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Jaroslav Šturma (27.09.2018)

Cognet, G.: Dětská kresba jako diagnostický nástroj. Portál, Praha, 2013

Davido, R. Kresba jako nástroj poznání dítěte. Praha: Portál, 2001

Kucharská, A. - Májová L. (Eds.): Dětská kresba v psychologickém výzkumu. Karolinuám, Praha, 2005 (s příspěvky vyučujícího)

Pogády, J., Nociar, A, Mečíř, J., Janotová, D. Detská kresba v diagnostike a liečbe. Bratislava: SAP, 1993

Říčan, P., Ženatý, J. K teorii a praxi projektivních technik. Bratislava: Psychodiagnostika, 1988. (kapitoly o kresebných metodách)

Šturma, J., Vágnerová, M. Kresba lidské postavy. Bratislava: Psychodiagnostika, 1982

Vágnerová, M.: Vývoj dětské lresby a její diagnostické využití, Raabe, Praha, 2017

Metody výuky
Poslední úprava: Radka Hradcová (25.09.2020)

přednáška/cvičení

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK