PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Vývojová psychologie - APS100063
Anglický název: Developmental Psychology
Zajišťuje: Katedra psychologie (21-KPS)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 6
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
letní s.:kombinovaná
Rozsah, examinace: zimní s.:2/1, --- [HT]
letní s.:2/1, Z+Zk [HT]
Počet míst: zimní:60 / neurčen (51)
letní:neomezen / neurčen (51)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň: základní
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. et Mgr. Lea Takács, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Eva Dragomirecká, Ph.D.
PhDr. Alice Maulisová, Ph.D.
PhDr. RNDr. Tereza Nekovářová, Ph.D.
Mgr. Ondřej Pešout, Ph.D.
Mgr. et Mgr. Lea Takács, Ph.D.
Mgr. Kamila Urban, Ph.D.
Neslučitelnost : APS100048, APS100049
Záměnnost : APS100048, APS100049
Je prerekvizitou pro: APS100018
Je záměnnost pro: APS100048, APS100049
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Lea Takács, Ph.D. (19.09.2022)
Předmět postihuje základní témata obecné i speciální vývojové psychologie. Jsou předkládána přednáškovou i seminární formou a doplňována aktuálními výzkumnými poznatky a různými aktuálními materiály z oblasti praxe.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Lea Takács, Ph.D. (19.09.2022)

Seznámit studenty se základy obecné a speciální vývojové psychologie.

Získané znalosti: student zná základní vymezení, historii a základní témata vývojové psychologie; základy pohledů na vývoj jedince; ovládá charakteristiky jednotlivých vývojových stadií; zná běžné problémy společenské praxe související se zaměřením na poznatky vývojové psychologie

Získané dovednosti: student dokáže vysvětlit rozdíly v celkovém pohledu na vývoj jedince, i s ohledem na specifické problémy, umí charakterizovat a odlišit od sebe jednotlivá vývojová stadia, umí uplatnit nabyté poznatky na aktuální problémy společenské praxe; orientuje se a umí vysvětlit základní pozice při řešení aktuálních témat společenské praxe s ohledem na poznatky vývojové psychologie.

Literatura
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Lea Takács, Ph.D. (06.02.2023)

Povinná:

Siegler, R.S., Saffran, J., Eisenberg, N., Gershoff, E. (2020). How Children Develop. (6th ed). Worth Publishers. ISBN: 978-1319184568

Feldman, R. S., & Bishop, J. (2018). Development across the life span (5th Edition). Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall.

Thorová, K. (2015). Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt. Portál.

McDevitt, T. M., Ormrod, J. E. (2019). Child development and education. 7th edition. Pearson Higher Education AU.

Povinná četba na jednotlivé přednášky bude upřesněna v průběhu kursu.



Doporučená:

Berger, K. S. (2016). Invitation to the life span. Worth Publishers, Inc.

Berk, L. E. (2013). Child development 9th ed.

Bornstein, M. H., & Lamb, M. E. (Eds.). (2015). Developmental science: An advanced textbook. Taylor & Francis Group

Erikson, E. H. (1968). Osm věků člověka. Praha: KÚP.

Dunovský, J.; Dytrych, Z.; Matějček, Z. (1995). Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. Praha: Grada.

Dytrych, Z.; Matějček, Z.; Schuller, V. (1977). Nechtěné děti. Praha: Zprávy VÚPS.

Erikson, E. H. Childhood and Society. (1963). New York: W. W. Norton.

Fingerman, K. L., Berg, C., Smith, J. & Antonucci, T. (2011). Handbook of Lifespan Development. Springer.

Harris, M. (2008). Exploring developmental psychology: Understanding theory and methods. Sage.

Hopkins, B., Geangu, E., & Linkenauger, S. (Eds.). (2017). The Cambridge encyclopedia of child development. Cambridge University Press.

Hubmann, P. (2017). Child Development: Adaptive Behavior and Biological Embedding. Cuvillier Verlag.

Jones, N. A., Platt, M., Mize, K. D., & Hardin, J. (2019). Conducting Research in Developmental Psychology. Taylor & Francis Group.

Langmeier, J., Krejčířová, D. (2009). Vývojová psychologie. Praha: Grada.

Piaget, J. (1966). Psychologie inteligence. Praha: SPN.

Piaget, J. ; Inhelderová, B. (1970). Psychologie dítěte. Praha: SPN.

Richardson, K. (2005). Developmental psychology: How nature and nurture interact. Psychology Press.

Shiller, V. M. (2017). The attachment bond: Affectional ties across the lifespan. Lexington Books.

Sigelman, C. K., & Rider, E. A. (2021). Life-span human development. Cengage Learning.

Vágnerová, M. (1996). Vývojová psychologie I. a II. Praha: Karolinum.

Zittoun, T., Valsiner, J., Gonçalves, M. M., Vedeler, D., Salgado, J., & Ferring, D. (2013). Human development in the life course: Melodies of living. Cambridge University Press.

Metody výuky
Poslední úprava: PhDr. Eva Šírová, Ph.D. (28.02.2020)

přednáška/seminář

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Lea Takács, Ph.D. (19.09.2022)

Jedná se o kurs v rozsahu 6 E-kreditů, tj. úkolem studenta je věnovat látce cca 150 hodin aktivní přípravy.

Podmínky pro získání zápočtu: skupinová prezentace empirické studie + úspěšné absolvování zápočtového testu.

Podmínky pro absolvování zkoušky: úspěšné absolvování testu, který bude sestávat z látky probírané na přednáškách + povinné literatury pro jednotlivá témata.

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Lea Takács, Ph.D. (19.09.2022)

Předmět, základní pojmy vývojové psychologie, historické základy výzkumu dětského vývoje, klíčová témata vývojové psychologie (nature x nurture; kontinuita x diskontinuita; mechanismy změn; sociokulturní kontext; individuální rozdíly)

Výzkumné metody a etické otázky ve vývojové psychologii

Základy neurobiologického vývoje

Teorie kognitivního vývoje (Piaget, Information-Processing Theories, Core-Knowledge Theories, sociokulturní teorie, Dynamic-Systems Theories)

Vývoj řeči a komunikace

Teorie sociálního vývoje, socializace (psychoanalytické, teorie učení, teorie sociální kognice, ekologické teorie)

Emoční vývoj (vývoj a porozumění emocím, emoční regulace, rodina a emoční vývoj, duševní zdraví, stress, internalizující problémy, attachment)

Temperament (definice, měření, determinanty)

Vývoj osobnosti a Self (self-concept, self-esteem, self-identity)

Morální vývoj (morální usuzování, prosociální chování, antisociální chování)

Rodina, rodiče – vliv na vývoj dítěte (struktura, dynamika rodiny, rodičovství, zanedbávání dítěte)

Vztahy s vrstevníky – vliv na vývoj dítěte  (hra, přátelství, status ve skupině, role rodičů ve vztazích mezi vrstevníky)

Sensitivní periody v raném vývoji

Periodizace vývoje:

Prenatální vývoj

Porod, novorozenec

Kojenecké a batolecí období – motorický a kognitivní vývoj

Kojenecké a batolecí období – sociální a emoční vývoj, vývoj osobnosti

Předškolní období – motorický a kognitivní vývoj

Předškolní období – sociální a emoční vývoj, vývoj osobnosti

Mladší školní věk – motorický a kognitivní vývoj

Mladší školní věk – sociální a emoční vývoj, vývoj osobnosti

Adolescence – fyzický/motorický a kognitivní vývoj, sociálně emoční vývoj, vývoj osobnosti

Raná dospělost – fyzický/motorický a kognitivní vývoj, sociálně emoční vývoj, vývoj osobnosti

Střední dospělost

Pozdní dospělost

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK