PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Experimentální psychologie - APS100028
Anglický název: Experimental Psychology
Zajišťuje: Katedra psychologie (21-KPS)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
Body: 3
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Z [HT]
Počet míst: 60 / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň: základní
Další informace: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=4848
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. et Mgr. Filip Děchtěrenko, Ph.D.
doc. Mgr. Jiří Lukavský, Ph.D.
Vyučující: Mgr. et Mgr. Filip Děchtěrenko, Ph.D.
Mgr. Cyril Kaplan, Ph.D.
doc. Mgr. Jiří Lukavský, Ph.D.
Prerekvizity : APS100020
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Ing. Marek Vranka (23.09.2016)
V průběhu semestru se studenti seznámí s aktuálními trendy v psychologické metodologii a osvojí si nejlepší v současnosti doporučované postupy pro zvýšení kvality a spolehlivosti výsledků, jako i další aspekty návrhu, přípravy, realizace a vyhodnocení experimentálních studií.

Předmět je zaměřen na praktickou výuku experimentální metodologie – nevyžaduje ale od studentů, aby zcela samostatně vytvořili výzkumnou otázku a navrhli vlastní originální postup a design studie. Místo toho mají za úkol provést replikaci již publikovaného výzkumu. Mohou se tak soustředit na technickou stránku realizace a vyhodnocení experimentu a osvojit si potřebné znalosti a dovednosti bez nutnosti rozsáhlého teoretického studia zkoumaného fenoménu. Navíc je výsledek takovéto replikace zajímavým a cenným příspěvkem k prohloubení poznání, zobecnitelnosti a robustnosti původního výzkumu.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: Mgr. Ing. Marek Vranka (30.10.2017)

Cíl předmětu: Studenti se seznámí s řadou aktuálních praktických poznatků a doporučení ohledné designu a realizace experimentálních studií v psychologii. Studenti si taktéž v praxi osvojí nezbytné náležitosti realizace psychologického experimentu.

Získané znalosti: Student umí popsat základní charakteristiky experimentálního přístupu, jeho odlišnost od korelační nebo observační metodologie, jeho výhody a limitace, umí vysvětlit rozdíly mezi between- a within subject designem a uvést příklady jejich aplikace, u obou typů zná příslušné metody randomizace, umí uvést metodologické nedostatky, jimiž trpí nepřed-registrované studie, zná statistické metody vhodné v daných výzkumných situacích, je seznámen s etickými požadavky pro výzkum a rozumí problematice interní, externí a ekologické validity experimentálních studií jak v laboratoři, tak v terénu.

Získané dovednosti: Student umí zanalyzovat a navrhnout vlastní studii dle metodiky QALMRI, umí navrhnout vhodný experimentální design pro zadanou otázku či problém, studii naplánovat, před-registrovat, zrealizovat a její výsledky vyhodnotit a prezentovat s ohledem na jejich spolehlivost a zobecnitelnost, umí připravit vhodně formulován informovaný souhlas a další náležitosti designu nezbytné pro jeho soulad s etickými normami, umí vypracovat výstupy studie v písemné podobě.

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Ing. Marek Vranka (30.10.2017)

Studijní literatura a studijní pomůcky:

a) povinné:

Učebnice

Kantowitz, B., Roediger III, H., & Elmes, D. (2014). Experimental psychology. Cengage Learning.

Zechmeister, E. B., Zechmeister, J. S., & Shaughnessy, J. J. (2006). Research methods in psychology. McGraw-Hill Higher Education.

Články

Boot, W. R., Simons, D. J., Stothart, C. & Stutts, C. (2013). The pervasive problem with placebos in psychology why active control groups are not sufficient to rule out placebo effects. Perspectives on Psychological Science, 8(4), 445–454.

Brandt, M. J., IJzerman, H., Dijksterhuis, A., Farach, F. J., Geller, J., Giner-Sorolla, R., … Van’t Veer, A. (2014). The Replication Recipe: What makes for a convincing replication? Journal of Experimental Social Psychology, 50, 217–224.

Loewenstein, G. (2001). Experimental economics from the vantage-point of behavioural economics. The Economic Journal, 109(453), 25–34.

Mook, D. G. (1983). In defense of external invalidity. American psychologist, 38(4), 379.

Prentice, D. A. & Miller, D. T. (1992). When small effects are impressive. Psychological Bulletin, 112(1), 160–168.

Simmons, J. P., Nelson, L. D. & Simonsohn, U. (2011). False-positive psychology undisclosed flexibility in data collection and analysis allows presenting anything as significant. Psychological Science, 22(11), 1359–1366.

b) doporučené

Učebnice

Cumming, G. (2013). The New Statistics Why and How. Psychological Science, 0956797613504966.

Box, G. E., Hunter, J. S., & Hunter, W. G. (2005). Statistics for experimenters: design, innovation, and discovery (Vol. 2). New York: Wiley-Interscience.

Články

Gelman, A. & Loken, E. (2014). The statistical crisis in science. American Scientist, 102(6), 460.

Henrich, J., Heine, S. J., Norenzayan, A. & others. (2010). The weirdest people in the world. Behavioral and Brain Sciences, 33(2-3), 61–83.


Seznam další doporučené literatury je upřesňován v průběhu výuky.

Metody výuky
Poslední úprava: Mgr. Ing. Marek Vranka (23.09.2016)

přednáška/seminář, domací studium literatury, příprava a realizace výzkumu

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: Mgr. Ing. Marek Vranka (23.09.2016)

Vypracování a obhajoba seminárního projektu – replikace experimentální studie v týmu 4 (+/-1) spoluautorů.

Alespoň 66% úspěšnost v závěrečném testu z teorie experimentálního výzkumu.

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Ing. Marek Vranka (23.09.2016)

1. Úvod kurzu, požadavky pro atestaci

2. Metoda QALMRI

3. Observační vs. experimentální studie

4. Základy experimentálního designu

5. Aktuální výzkumné trendy

6. Laboratoř PLESS a praktické příklady

7. Interní a externí validita

8. Etika při experimentování

9. Statistická analýza výsledků

10. Design – malé N

11. Design – within-subject

12. Komplexní designy

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK