PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Anatomie, fyziologie a genetika - APS100007
Anglický název: Anatomy, Physiology and Genetics
Zajišťuje: Katedra psychologie (21-KPS)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: zimní
Body: 3
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň: základní
Je zajišťováno předmětem: APS100061
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: RNDr. MUDr. Mgr. Monika Červinková, Ph.D.
Záměnnost : APS100061, APS300004
Je neslučitelnost pro: APS100061
Je prerekvizitou pro: APS100011
Je záměnnost pro: APS100061, APS300004
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: RNDr. MUDr. Mgr. Monika Červinková, Ph.D. (19.09.2019)
Náplní předmětu je seznámit studenta s významem znalosti anatomie, fyziologie a genetiky pro profesi psychologa. Ve výuce je kladen důraz na pochopení propojení somatických a psychických dějů. Základem výuky je vysvětlení obecných vlastností živého organizmu, obecný popis jeho struktury a mechanizmů fungování. Dále pak popis struktury a funkce jednotlivých orgánových systémů, jejich vzájemných interakcí a regulačních procesů. Součástí výuky je také objasnění základních principů dědičnosti a mechanizmů zodpovědných za přenos genetické informace. Nedílnou součástí je také základní terminologie umožňující orientaci v odborném textu v daném oboru.
Cíl předmětu
Poslední úprava: RNDr. MUDr. Mgr. Monika Červinková, Ph.D. (19.09.2019)

Cíl předmětu: Cílem výuky je seznámit studenta se základy anatomie, fyziologie a genetiky v takovém rozsahu, aby mu byl zřejmý význam těchto oborů pro profesi psychologa a byl schopen získané poznatky ve své práci adekvátně využít.

Získané znalosti: Student chápe význam znalosti anatomie, fyziologie a genetiky pro profesi psychologa, zná obecné vlastnosti živého organizmu a jeho strukturu, rozumí základním principům fungování živého organizmu, orientuje se ve struktuře a funkcích jednotlivých orgánových systémů lidského těla, rozumí interakcím mezi systémy a regulačním procesům v lidském organizmu, chápe základní principy dědičnosti a rozumí mechanizmům, které jsou biologickým podkladem přenosu genetické informace a jejich význam, osvojí si základní odbornou terminologii v daném oboru.

Získané dovednosti: Student umí objasnit význam znalosti anatomie, fyziologie a genetiky pro profesi psychologa se zřetelem na propojení somatických a psychických procesů, dokáže popsat obecné vlastnosti živého organizmu, jeho strukturu a principy fungování, umí popsat strukturu a funkci jednotlivých orgánových systémů lidského těla, je schopen popsat interakce mezi orgánovými systémy a regulační procesy v lidském organizmu, dovede vysvětlit základní principy dědičnosti a popsat mechanizmy zodpovědné za přenos genetické informace, umí používat základní odbornou terminologii v daném oboru.

Literatura
Poslední úprava: RNDr. MUDr. Mgr. Monika Červinková, Ph.D. (28.09.2020)

Povinná:

Merkunová, A., Orel, M.: Anatomie a fyziologie člověka pro humanitní obory (2018). Praha: Grada.

Trojan, S., Schreiber, M.: Atlas biologie člověka (2007). Praha: Scientia.

Rokyta, R., Marešová, D., Turková, Z.: Somatologie (2016). Praha: Wolters Kluwer.

Machová, J.: Biologie člověka pro učitele (2016). Praha: Univerzita Karlova v Praze. Nakladatelství Karolinum.

Doporučená:

Chalupová-Karlovská, V.: Somatologie. Anatomie a fyziologie člověka. 630 testových otázek a odpovědí (2017). Olomouc: Nakladatelství Olomouc, s.r.o.

Dylevský, I.: Funkční anatomie (2011). Praha: Grada Publishing, a.s.

Další literatura bude upřesňována v průběhu výuky dle aktuálních publikací v oboru.

Metody výuky
Poslední úprava: RNDr. MUDr. Mgr. Monika Červinková, Ph.D. (28.09.2020)

Přednáška

Pokud nebude možná prezenční výuka bude výuka probíhat prostřednictvím Zoom

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: RNDr. MUDr. Mgr. Monika Červinková, Ph.D. (19.09.2019)

Závěrečný test obsahuje otázky týkající se základních znalostí z oboru a příslušné odborné terminologie. V rámci ústní části zkoušky je ověřována hlubší znalost probraných témat včetně mezioborových souvislostí s důrazem na aplikaci v profesi psychologa.

Sylabus
Poslední úprava: RNDr. MUDr. Mgr. Monika Červinková, Ph.D. (05.10.2019)

Základní vlastnosti živé hmoty, struktura lidského organizmu

  • funkční morfologie tkání (stavba a funkce buňky, tkáně – typy, vlastnosti, regenerační schopnost tkání, vnitřní a vnější prostředí organizmu)

  • orientace na lidském těle – základní anatomické pojmy

Pohybový systém

  • struktura a funkce (kosti, svaly)

  • svalové napětí a kontrakce – typy a mechanizmus svalové kontrakce

  • svalová koordinace

Oběhová soustava

  • složení krve (buněčné, nebuněčné elementy)

  • krevní skupiny

  • systém Rh

  • krevní srážlivost

  • obranné mechanizmy – imunita

  • krevní oběh – struktura a funkce (srdce, cévy, mízní systém, slezina), řízení krevního oběhu

Dýchací systém

  • struktura a funkce (horní a dolní dýchací cesty, plíce, mediastinum)

  • krevní oběh plic

  • ventilace – mechanizmus a řízení dýchání

Trávicí systém, metabolizmus

  • struktura a funkce (dutina ústní, hltan, jícen, žaludek, tenké a tlusté střevo, játra, žlučník, slinivka břišní)

  • řízení funkce trávicí soustavy

  • látkový a energetický metabolizmus

  • výživa

Vylučovací systém

  • struktura a funkce (ledviny, vývodné cesty močové)

  • řízení vylučování

Reprodukční systém

  • struktura a funkce mužské (vnitřní pohlavní orgány – varlata, vývodné pohlavní cesty; zevní pohlavní orgány) a ženské (vnitřní pohlavní orgány – vaječníky, vejcovody, děloha, pochva; zevní pohlavní orgány)

  • cyklické změny reprodukčních orgánů

  • těhotenství

Řídicí systémy organizmu

  • Endokrinní systém – struktura a funkce (hypothalamus, hypofýza, štítná žláza, příštítná tělíska, nadledviny, epifýza, pohlavní hormony, hormony produkované buňkami ležícími v jiných tkáních a lokální hormony)

  • Nervový systém – struktura a funkce (centrální a periferní nervový systém), nervové buňky, podpůrné buňky, akční potenciál, synapse, přenos nervového vzruchu, mediátory, obaly CNS, mozkomíšní mok a jeho tvorba, cévní zásobení mozku, reflexy, somatomotorický systém, autonomní nervový systém

  • Imunitní systém – struktura a funkce (primární imunitní orgány – kostní dřeň, brzlík; sekundární imunitní orgány – lymfatická uzlina, slezina, Peyerovy plaky, appendix, difuzní lymfatická tkáň), imunitní odpověď – typy, principy

  • Kooperace řídicích systémů – hypothalamo-hypofyzárně-adrenální osa, hypothalamo-hypofyzárně-gonadální osa

Kůže a smyslové funkce

  • struktura a funkce (kůže, smyslové orgány a funkce – zrak, sluch, chuť a čich, orgány polohy a pohybu, somatosenzorický systém)

  • kooperace s řídicími systémy

Rozmnožování, základy genetiky

  • oplození vajíčka a jeho další vývoj

  • základní principy přenosu genetické informace

  • epigenetické vlivy a vlivy prostředí

Vstupní požadavky
Poslední úprava: RNDr. MUDr. Mgr. Monika Červinková, Ph.D. (19.09.2019)

První ročník studia

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK