PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Poruchy autistického spektra – úvod do problematiky - APR519014
Anglický název: Autism Spectrum Disorders – introduction to the issue
Zajišťuje: Katedra psychologie (21-KPS)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Z [HT]
Počet míst: 20 / neurčen (15)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Veronika Šporclová, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Veronika Šporclová, Ph.D.
Neslučitelnost : APS300314, AUP510051
Je neslučitelnost pro: APS300314, AUP510051
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Eva Šírová, Ph.D. (21.05.2020)
Seminář slouží k seznámení studentů s problematikou autismu, popisem a charakteristikou jednotlivých poruch autistického spektra, vývojem poruchy v jednotlivých věkových obdobích. Nástin diagnostických metod. Teoretická výuka bude doprovázena video ukázkami související s probíranou látkou.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Eva Šírová, Ph.D. (21.05.2020)

Povinné:

ATTWOOD, T. Aspergerův syndrom. Praha: Portál, 2005.

BAŠTECKÁ, B. a kol. Základy klinické psychologie. Praha: Portál, 2005.

BEYER, J. GAMMELTOFT, L. Autismus a hra. Praha: Portál, 2006.

HOWLIN, P. Autismus u dospívajících a dospělých. Praha. Portál, 2005.

HRDLIČKA, M., KOMÁREK. V. Dětský autismus. Praha: Portál, 2004.

LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2006.

▪ MATĚJČEK, Z. Praxe dětského psychologického poradenství. 1.vyd. Praha: Portál, 2011.

▪ PEETERS, T. Autismus, od teorie k výchovně-vzdělávací intervenci. Praha: Portál, 1998.

THOROVÁ, K. Poruchy autistického spektra. Praha: Portál, 2006.

VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie:dětství, dospělost, stáří. Praha: Portál, 2000.

Doporučené:

BAŠTECKÁ, B. a kol. Klinická psychologie v praxi. Praha: Portál, 2003.

BĚLOHLÁVKOVÁ, L., VOSMIK, M. Žáci s poruchou autistického spektra v běžné škole. Praha:

  Portál, 2010.

▪ BOYD, B. Výchova dítěte s Aspergerovým syndromem. Praha: Portál, 2011

▪ CLERQ, H.: Mami, je to člověk nebo zvíře? Praha: Portál, 2007

ČADILOVÁ, V., ŽAMPACHOVÁ, Z. Strukturované učení. Praha: Portál, 2008.

DUBIN, N. Šikana dětí s poruchami autistického spektra. Praha: Portál, 2009.

GILLBERG, Ch., PEETERS, T. Autismus – zdravotní a výchovné aspekty. Praha: Portál, 2003.

HADDON, M. Podivný případ se psem. Praha: Argo, 2003.

HAPPÉ, F. Autism:An introduction to psychological theory. London: UCL Press, 1994.

CHAWARSKA, K., KLIN, A., VOLKMAR, F.R. Autism spectrum disorders in infants and toddlers.

  Diagnosis, assessment and treatment. New York: The Guilford Press, 2008.

LECHTA, V. a kol. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál, 2003.

RICHMAN, S. Výchova dětí s autismem. Praha: Portál, 2006.

ŘÍČAN, P. Cesta životem. Praha: Portál, 2004.

LORD, C., McGEE, J., P. Educating Children with Autism. Washington, DC : National Academy  Press, 2001.

Metody výuky
Poslední úprava: PhDr. Eva Šírová, Ph.D. (21.05.2020)

přednáška

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Eva Šírová, Ph.D. (21.05.2020)

aktivní účast (min. 80 %), krátký závěrečný test shrnující probranou látku, sestavení vývojového profilu

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Eva Šírová, Ph.D. (21.05.2020)

Seznámení s poruchami autistického spektra (PAS)

Diagnostická kritéria (MKN 10, DCM IV, DC 0-3)

Vývoj poruchy v jednotlivých vývojových obdobích

Teorie vzniku autismu

Stručný úvod do diagnostiky autismu, diferenciální diagnostika

Seznámení se specifickými přístupy k lidem s PAS (např. strukturované učení, terapie problémového chování, kognitivní a behaviorální terapie)

Specifické psychologické otázky práce s rodinou (anamnestické konzultace, práce s rodinou po stanovení diagnózy).

Práce s kazuistikami (sestavení vývojového profilu, diagnostická rozvaha, následná doporučení)

Vstupní požadavky
Poslední úprava: PhDr. Eva Šírová, Ph.D. (21.05.2020)

žádné

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK