PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Pedagogika pro učitele I.: procesy spojené s výukou - APR190004
Anglický název: Pedagogy for teachers I - processes in instruction
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (21-KPED)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Z [HT]
Počet míst: neomezen / neomezen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: PaedDr. Eva Valášková Vincejová, Ph.D.
Mgr. et Mgr. Martin Skutil, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Jiří Kropáč, LL.M., Ph.D.
Mgr. et Mgr. Martin Skutil, Ph.D.
PaedDr. Eva Valášková Vincejová, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Martin Skutil, Ph.D. (08.12.2022)
Předmět vede studenty k utváření vlastního pojetí výuky na základě kombinace teoretických poznatků a jejich následné praktické aplikace. Záměrem je, aby studenti pochopili vyučovací činnost jako vytváření příležitostí pro učení, ne jako transmisi ucelených poznatků směrem k žákům. S tím souvisí schopnost formulovat výchovně-vzdělávací cíle a v návaznosti volit adekvátní didaktické prostředky respektující konstruktivistický aspekt současného pojetí vzdělávání. Nedílnou součástí je také aktivní poskytování zpětné vazby a formování reflektivních schopností studentů. Předmět vytváří podmínky pro zformování komplexu základních dovedností vytvářet výukové plány, výuku realizovat a hodnotit.


Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Martin Skutil, Ph.D. (08.12.2022)

- Reflexe vybraného textu z dějin pedagogiky v rozsahu cca 1 strany
- Seminární práce v rozsahu 4-5 stran tematicky odpovídající tomuto předmětu

Případně s konkrétními požadavky na získání zápočtu budou zapsaní studenti seznámeni na počátku výuky jednotlivými vyučujícími.

Literatura
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Martin Skutil, Ph.D. (08.12.2022)

Základní literatura:
- PASCH, M. a kol. (2005). Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál.
- PETTY, G. (2013). Moderní vyučování. Praha: Portál.
- FLETCHER-WOOD, H. (2021). Responsivní výuka. Praha: Universum.
- VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. a kol. (2011). Pedagogika pro učitele. Praha: Grada.

Další doporučená literatura:
- BELZ, H., SIEGRIS, M. (2001). Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. Praha: Portál.
- CANGELOSI, J.S. (1998). Strategie řízení třídy. Praha. Portál.
- ČAPEK, R. (2015). Moderní didaktika. Praha: Grada.
- JEDLIČKA, R., KOŤA, J. & SLAVÍK, J. (2018). Pedagogická psychologie pro učitele. Praha: Grada.
- KALHOUS, Z., OBST, O. et al. (2002). Školní didaktika. Praha: Portál.
- KASÍKOVÁ, H. (2010). Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha: Portál.
- KOLÁŘ, Z., ŠIKULOVÁ, R. (2009). Hodnocení žáků. Praha: Grada.
- KREJČOVÁ, L. (2013). Žáci potřebují přemýšlet. Praha: Portál.
- KYRIACOU, CH. (2012). Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál.
- MAŇÁK, J. (2003). Nárys didaktiky. Brno: MU.
- MAŇÁK, J., KNECHT, P. (2007). Hodnocení učebnic. Brno: Paido
- Rámcové vzdělávací programy (v aktuálním znění).
- SKALKOVÁ, J. (2007). Obecná didaktika. Praha: Grada.
- SLAVÍK, J., JANÍK, T., NAJVAR, P. & KNECHT, P. (2017). Transdisciplinární didaktika. Brno: MU.
- SLAVÍK, J., HAJEROVÁ MÜLLRTOVÁ, L., SOUKUPOVÁ, P. et al. (2020). Reflexe a hodnocení kvality výuky. Plzeň ZČU.
- STARÝ, K., LAUFKOVÁ, V. a kol. (2016). Formativní hodnocení ve výuce. Praha: Portál.
- Strategie 2030+
- STROUHAL, M. ed. (2017). Učit se být učitelem. Praha: Karolinum.
- TOMKOVÁ, A., KAŠOVÁ, J., DVOŘÁKOVÁ, M. (2009). Učíme v projektech. Praha: Portál

Seznam doporučené literatury bude doplňován průběžně.

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Martin Skutil, Ph.D. (08.12.2022)

1.Pojetí výuky v kontextu současného paradigmatu, didaktické koncepty v návaznosti na výukový styl učitele. Didaktika v systému pedagogických věd, didaktické zásady.
2.Koncept didaktické znalosti obsahu. Metakognice. Aktivní vytváření znalostí. Učivo, didaktická analýza učiva. Transdisciplinární pojetí obsahu. Plánování výuky.
3.Mentální mapování a jeho využití aktéry edukačního procesu, učení v kontextu.
4.Cíle výuky a jejich význam pro realizaci vyučování. Dynamická práce s cíli, role učitele a motivace žáků. Taxonomie vzdělávacích cílů.
5.Možnosti organizace vyučování z hlediska různých kritérií, uspořádání třídy. Třídní management, klíčové principy kooperace ve třídě. Responzivní výuka.
6.Výukové metody, jejich podstata a možnosti, parametry výběru. Využití inovativních přístupů ve vzdělávání.
7.Individualizace a diferenciace ve vzdělávání, principy inkluzivního vzdělávání z pedagogického hlediska.
8.Možnosti využití materiálních didaktických prostředků, moderní technologie ve vzdělávání.
9.Školní hodnocení a jeho typy. Implementace formativního hodnocení do výuky. Aktivní zpětná vazba, práce s chybou. Sebehodnocení žáků.
10.Význam a využití učebnic ve vzdělávání v návaznosti na současné kurikulum, parametry kvality učebnic.
11.Aktuální témata vztahující se k výuce

Požadavky k zápisu
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Martin Skutil, Ph.D. (08.12.2022)
Předmět je určen výlučně pro studenty Přírodovědecké fakulty UK 
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK