PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Základy logopedie - APH510088
Anglický název: Introduction to Speech Therapy
Zajišťuje: Fonetický ústav (21-FU)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (14)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Je zajišťováno předmětem: AFO520001
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: prof. PhDr. Jan Volín, Ph.D.
Je prerekvizitou pro: APH510098
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Pavel Šturm, Ph.D. (10.07.2017)
Cílem kurzu je seznámit studenty se základní problematikou logopedie jakožto vědní disciplíny, studijního oboru a
profese. Východiskem výkladu bude přehled základní oborové terminologie a rámcová informace o poskytování
logopedické intervence u nás i v zahraničí. Poté bude věnována pozornost jednotlivým kategoriím narušené
komunikační schopnosti a otázkám jejich diagnostiky a terapie. Důraz přitom bude kladen na ty aspekty
problematiky, se kterými se studenti mohou běžně setkat v praxi. Podána bude také základní informace o
problematice surdopedie, konkrétně otázka včasného rozpoznávání sluchových vad a současných trendů v jejich
korekci. Dostatečný prostor bude ponechán také pro témata navržená studenty na základě jejich individuálních
zájmů.

Předmět je primárně určen studentům oboru Fonetika. Studentům jiných oborů bude povolen zápis v závislosti na
volné kapacitě.

Ve zkouškovém období nenásledujícím bezprostředně po semestru, ve kterém byl předmět vyučován, bude
vypsán pouze jeden zkušební termín.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Martina Černá (04.02.2021)

V LS 2021 bude výuka předmětu zahájena DISTANČNÍ formou, tj. prostřednictvím online výuky kombinované s průběžně zadávanou samostatnou prací. Včasné odevzdání zadaných úkolů je chápáno jako alternativa k plnění povinné docházky na semináře a je nezbytným předpokladem k úspěšnému zakončení předmětu.

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Pavel Šturm, Ph.D. (10.07.2017)

Dvořák, J. (2007): Logopedický slovník. Žďár nad Sázavou: Logopedické centrum.

Klenková, J. (2000): Kapitoly z logopedie I. Brno: Paido.

Klenková, J. (1998): Kapitoly z logopedie II a III. Brno: Paido.

Klenková, J. (2006): Logopedie. Praha: Grada.

Lechta, V. a kol. (2011): Terapie narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál.

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Pavel Šturm, Ph.D. (10.07.2017)
Tematické okruhy:
  • logopedie - vymezení vědního a studijního oboru, vymezení pojmu narušená komunikační schopnost, logoped - osobnostní a kvalifikační předpoklady, platná legislativa
  • logopedická intervence - prevence (primární, sekundární, terciární), diagnostika (model komplexního logopedického vyšetření), terapie; pomůcky a přístroje užívané při logopedické intervenci
  • narušený vývoj řeči - opožděný vývoj řeči, vývojová dysfázie
  • afázie
  • mutismus
  • narušení článkování řeči - dyslalie (+ metodika korekce hlásek), dysartrie
  • narušení zvuku řeči - rinolalie, palatolalie
  • narušení plynulosti řeči - koktavost, breptavost
  • poruchy hlasu
  • symptomatické poruchy řeči
  • úvod do surdopedie - vymezení oboru, klasifikace a diagnostika sluchových vad, kritické momenty ve vývoji řeči

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK