PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Speciální pedagogika I - APE520027
Anglický název: Special Education I.
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (21-KPED)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Z [HT]
Počet míst: neomezen / neomezen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. Tereza Komárková, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Tereza Komárková, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Tereza Komárková, Ph.D. (18.09.2021)
Cíl předmětu:
Předmět nabízí přehled o základních okruzích problémů speciální pedagogiky, se kterými se mohou studenti setkat ve své praxi. Seznamuje se specifiky edukace jedinců se speciálními vzdělávacími potřebami s akcentem na komplexní, interdisciplinární přístup. Pozornost je soustředěna na možnosti organizace výchovy a vzdělávání dětí a dospívajících se speciálními vzdělávacími potřebami a na podporu dospělých, ev. seniorů se zdravotním postižením. Důraz je kladen na pochopení smyslu a významu jejich inkluze do společnosti. Diskutovány jsou příležitosti a úskalí inkluze v ČR.

The course offers an overview of the basic issues of special education problems, students can deal with pedagogy meet in their practice. It introduces the specifics of education of individuals with special educational needs emphasis on a comprehensive, interdisciplinary approach. Attention is focused on the possibilities of organization of education
education of children and adolescents with special educational needs and to support adults; of seniors with Disabilities. Emphasis is placed on understanding the meaning and importance of their inclusion in society. The opportunities and pitfalls of inclusion in the Czech Republic are discussed.

Osnova předmětu:
1. Charakteristika oboru speciální pedagogika, předmět, cíle, klasifikace speciálně pedagogických disciplín, základní speciálně pedagogické kategorie (pojmosloví). Pojmy exkluze, segregace, integrace, inkluze, participace, kvalita života, péče versus podpora a jejich vliv na život a rozvoj člověka s handicapem.
2. Metody speciální pedagogiky, oblasti a metody diagnostiky ve speciální pedagogice.
3. Možnosti vzdělávání žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami (předpoklady dítěte pro integraci v běžné škole, podmínky integrace, individuální vzdělávací plán, speciální školství, orientace v legislativě).
4. Systém pedagogicko-psychologického poradenství pro žáky a studenty se speciálními vzdělávacími potřebami (PPP, SPC, poradenský systém na školách, jiné možnosti).
5. Rodina s handicapovaným dítětem - psychologická problematika handicapovaných, vyrovnávání se s narozením handicapovaného dítěte, možnosti podpory rodiny (raná péče).
6. Gerontopedagogika - handicap u seniorů, místo člověka ve společnosti v závěrečném období jeho života a paliativní péče.
7. Alternativní a augmentativní komunikace ve speciální pedagogice.
8. Vybrané terapeutické strategie ve speciální pedagogice.
9. Ucelené preventivní a nápravné programy.


Studijní literatura a studijní pomůcky:
BARTOŇOVÁ, M. Současné trendy v edukaci dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: MSD, 2005.
BARTOŇOVÁ, M. (ed.) Edukace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Zaměření na edukaci žáků se specifickými poruchami učení. Brno: MSD, 2005.
BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. Strategie ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007.
GROOF, J. D., LAUWERS, G. Special education. Dordrecht: Kluwer Academic Publishers, 2003.<br>
KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, L. Edukace dětí se speciálními potřebami v raném věku. Brno: Paido 2009.<br>
MEIJER, C., SORIANO, V., WATKINS, A. Special Needs Education in Europe. Muddelfart: European Agency for Development in pecial Needs EDucation, 2003.
OPATŘILOVÁ, D. (ed.) Pedagogicko-psychologické poradenství a intervence v raném a předškolním věku u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: MU, 2006.
PIPEKOVÁ, J. (ed.) Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3. přepracované a rozšířené vydání. Brno: Paido, 2010.
PIPEKOVÁ, J., VÍTKOVÁ, M. Terapie ve speciálně pedagogické péči. Brno: Paido, 2000.
PIPEKOVÁ, J. a kol. Kariérové poradenství pro žáky se zdravotním postižením. Praha: 2004, IPPP.
PŘINOSILOVÁ, D. Vybrané okruhy speciálně pedagogické diagnostiky. Brno: MU,1999.
RENOTIÉROVÁ, M.; LUDÍKOVÁ, L. a kol.: Speciální pedagogika. 4. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého, 2006, příp. jiné vydání.
SLOWÍK, J. Speciální pedagogika. Praha: Grada, 2007.
VÁGNEROVÁ, M. a kol. Psychologie handicapu. Praha: Karolinum, 2000.
VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2006.
VALENTA, M. Přehled speciální pedagogiky. Praha: Portál, 2014.
VÍTKOVÁ, M. (ed.) Integrativní speciální pedagogika. 2. rozšířené a přepracované vydání. Brno: Paido, 2004.

+ související zákony a vyhlášky:
• Vyhl. 116/2011 Sb. (kterou se mění Vyhláška č. 72/2005 Sb.) o poskytování poradenských služeb ve <br>
školách a školských poradenských zařízeních (včetně příloh – činnosti PPP, SPC, výchovného poradce, metodika prevence, školního psychologa, školního speciálního pedagoga)
• Vyhl. 27/2016 o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných.
• Zákon č. 561/2004 Sb. (Školský zákon) ve znění pozdějších předpisů – související paragrafy.
• Zákon č. 401/2012 Sb. kterým se mění zákon č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí, ve znění pozdějších předpisů


Zakončeno zápočtovým testem
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK