PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Sociálně pedagogické teorie II - APD519028
Anglický název: Socio-pedagogical theories II.
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (21-KPED)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: oba
Body: 0
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky:
Rozsah, examinace: 1/1, Zk [HT]
Počet míst: zimní:neomezen / neomezen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: doc. PhDr. Jaroslav Koťa
Mgr. Veronika Klapálková, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Veronika Klapálková, Ph.D.
doc. PhDr. Jitka Lorenzová, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Veronika Klapálková, Ph.D. (06.02.2024)


ANOTACE PŘEDMĚTU:
Cílem studijního předmětu je seznámit studenty s pojmy, principy a teoriemi, které jsou odborným východiskem sociálně pedagogické pomoci v práci s klienty.


FORMA ATESTACE: písemný test

OSNOVA:
1.Antiopresivní přístupy (filozofická, teoretická východiska, pojetí pomoci a metody).
2. Pedagogika osvobození (filozofická, teoretická východiska, pojetí pomoci a metody).
3. Narativní přístupy (filozofická, teoretická východiska, pojetí pomoci a metody).
4. Komunitní práce s klienty (teoretická východiska, principy a podmínky).
5. Streetwork a sociálně pedagogické metody práce s mládeží (Youth Work)
6. Penitenciární a postpenitenciární péče (reedukace, reintegrace a sociální rehabilitace).
7. Humanitární a charitativní činnost v Evropském a globálním kontextu. Fenomén chudoby a bezdomovectví.
8. Krizová intervence (teoretická východiska, metody a principy).
9. Sociálně pedagogická činnost se seniory.
10. Hospicová péče o klienty.
11. Sociálně pedagogická činnost s cizinci, uprchlíky a migranty.
12. Sociálně výchovná práce s rodinou.


The aim is to acquaint students with selected concepts, principles and theories that are the professional basis of social pedagogical assistance.<br>


Course syllabus:
- behavioral approaches (philosophical, theoretical background, concept of help and methods)<br>
- constructivist and systemic approaches (philosophical, theoretical background, concept of help and methods)<br>
- narrative approaches (philosophical, theoretical background, concept of help and methods)<br>
- anti-depressive approaches (philosophical, theoretical background, concept of help and methods)


STUDIJNÍ LITERATURA:

Literatura základní:

- Drapela, V. J. (1997). Přehled teorií osobnosti. Praha: Portál.<br>
- Hartl, P. (1997). Komunita občanská a komunita terapeutická. Praha: SLON.<br>
- Jankovský, J. (2003). Etika pro pomáhající profese. 1. vydání. Nakladatelství TRITON. ISBN 80-7254-329-6 <br>
- Kopřiva, K. (2000). Lidský vztah jako součást profese. Psychoterapeutické kapitoly pro sociální, pedagogické a zdravotnické profese. Praha: Portál. <br>
- Kratochvíl, S. (2006). Základy psychoterapie. Praha: Portál. ISBN 80-7367-122-0.79<br>
- Kraus, B., Poláčková, V. et. al. (2001). Člověk – prostředí – výchova. K otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido. <br>
- MATOUŠEK, O. Metody a řízení sociální práce. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-548-2.
- Matoušek, O. a kol. (2001). Základy sociální práce. Praha: Portál. <br>
- Potměšilo, P. (2013). <br>
- Schmidbauer, W. (2000). Psychická úskalí pomáhajících profesí. Praha: Portál. <br>
- Sociální pedagogika v teorii a v praxi. Olomouc: Univerzita v Olomouci. ISBN: 978-80-244-3831-3 <br>
- Úlehla, I. (2005). Umění pomáhat. Vyd. 3., V Sociologickém nakl. 2. Praha: Sociologické nakladatelství. ISBN 80-86429-36-9.
- VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha : portál, 1999.

Literatura doporučená:

- Bateson, G. (1979). Mind and Nature: A Necessary Unity (Advances in Systems Theory, Complexity, and the Human Sciences). Hampton Press. ISBN 1-57273-434-5. <br>
- Dunovský, J. (1995). Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. Praha: Grada. <br>
- Eriksson, L., Winman, T. (2010). Learning to Fly: Social Pedagogy in a Contemporary Society. Gothenburg: Bokforlaget Daidalos. See more at: http://www.thempra.org.uk/literature.htm#sthash.xaCDy0XT.dpuf <br>
- Freire, P. (1970). Pedagogy of the Oppressed. New York, Continuum. <br>
- Gojová, A. (2006). Teorie a modely komunitní práce. 1. Vyd. Ostrava: Ostravská univerzita, Zdravotně sociální fakulta. <br>
- Jedlička, R.; Klíma, P.; Koťa, J.; Němec, J.; Pilař, J. (2004). Děti a mládež v obtížných životních situacích. Nové pohledy na poblematiku životních krizí, deviací a úlohu pomáhajících profesí. Praha: Themis. <br>
- Kraus, B. (1998). Sociální aspekty výchovy. Hradec Králové: Gaudeamus. <br>
Ludewig, K. (2011). Základy systemické terapie. Vyd. 1. Praha: Grada, ed. Psyché. ISBN 978- 80-247-3521-4. <br>
- Potměšilo, P. (2013). Sociální pedagogika v teorii a v praxi. Olomouc: Univerzita v Olomouci. ISBN: 978-80-244-3831-3 <br>
- Prochaska, J. O., Norcross, J. C. (1999). Psychoterapeutické systémy. Praha: Grada. ISBN 80-7169-766-4. <br>
- Quisová, S. (2009). Sociální komunikace v pomáhajících profesích. 1.vyd. Opava: Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřejných politik v Opavě, Ústav pedagogických a psychologických věd. ISBN 978-80-7248-551-2. <br>
- Satir, V. (2007). Společná terapie rodiny. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-303-1. <br>
- Sychrová, A. (ed.) (2014). Ústavní péče v resocializačním kontextu. Pardubice: Univerzita Pardubice. ISBN 978-80-7395-756-8, ISBN CD ROOM 978-80-7395-757
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK