Poslední úprava: doc. PhDr. Josef Valenta, CSc. (23.06.2018)
Kurz je zaměřen na tzv. kroskurikulární cestu ("napříč učivem") implementace průřezového tématu RVP ZV/GV "osobnostní a sociální výchova" do práce školy (viz též integrace, praktické mezipředmětové vztahy atd.).
Kurz se věnuje principům a sub-formám této formy implementace OSV a jejich praktickému využití při koncipování a uskutečňování výuky různých předmětů. Zabývá se otázkami prolnutí/integrace atd. obsahů vzdělávacích oblastí a oborů s OSV a integrace metod předmětů a metod OSV.
POZOR - toto je opravdu důležité!! Kurz vyžaduje:
- základní didaktické dovednosti zejm. v oblasti stanovování cílů a did. analýzy učiva (jde o aplikovaný kurz)
- orientaci v učivu určitého oboru studovaného na FFUK nebo PřFUK (viz oblasti a obory v RVP ZV nebo G)
- více než laickou znalost obsahu témat OSV (přehled témat opět v RVP ZV/G nebo na http://pedagogika.ff.cuni.cz/node/157 )
Proto je kurz prioritně(!) určen studentům NMgr. oborových studií nebo studentům disponujícím prokazatelnou a uzavřenou učitelskou kvalifikací z jiné vysoké školy.
"Prerekvizity" - podmínky pro vstup do tohoto kurzu jsou tyto - absolvování předmětů:
Pedagogika osobnostně sociálního rozvoje (pro zapisující se z NMgr. studia podle akreditací platných od r. 2016/17)
nebo
Aktuální témata OSV (pro zapisující se z NMgr. studia)
a
Obecná didaktika
nebo
Didaktika/Školní didaktika
Poznámka pro kombinované studium viz níže, na konci anotace.
Kurz dále předpokládá schopnost samostatné práce na zadaných úkolech. Probíhá především formou emailové komunikace (na základě vyučujícím dodaných požadavků) s oporou o tištěné i online texty k tématu a též formou konzultací.
Učení v předmětu nekončí (!!!) obvykle zasláním první verze požadované práce. První verze vesměs otevírá další učení formou poučených úprav textu na základě dalšího studia a pedagogových komentářů.
UPOZORNĚNÍ PRO STUDENTY KOMBINOVANÉHO STUDIA NMGR. "PEDAGOGIKA":
TENTO KURZ ZAPISUJTE JEN V TOM PŘÍPADĚ, POKUD SAMI VE ŠKOLE UČÍTE JAKÝKOLIV SPOLEČENSKOVĚDNÍ ČI PŘÍRODOVĚDNÝ PŘEDMĚT, RESP. POKUD JSTE NĚJAKÝ TAKOVÝ PŘEDMĚT VYSTUDOVALI, PŘÍPADNĚ POKUD UČÍTE PEDAGOGIKU JAKO PŘEDMĚT A CHCETE DO JEJÍ VÝUKY INTEGROVAT OSOBNOSTNĚ-SOCIÁLNÍ DOVEDNOSTI!!!
Poslední úprava: doc. PhDr. Josef Valenta, CSc. (09.10.2019)
The course focuses on the so-called cross-curricular path ("across the curriculum") of the implementation of the cross-curricular theme of FEP BE / GV "personal and social education" into school work (see also integration, practical cross-curricular relations, etc.).
The course is devoted to the principles and sub-forms of this form of OSV implementation and their practical use in the design and implementation of teaching various subjects. It deals with issues of blending / integration etc. of educational areas and disciplines with OSV and integration of subject methods and OSV methods.
ATTENTION - this is really important !! The course requires:
- basic didactic skills especially in the field of goal setting and did. curriculum analysis (applied course)
- orientation in the curriculum of a particular field studied at FFUK or PřFUK (see areas and fields in FEP BE or G)
- more than lay knowledge of OSV topics (overview of topics again in FEP ZV / G or at http://pedagogika.ff.cuni.cz/node/157)
Therefore, the course is primarily (!) Intended for NMgr. studies or students who have proven and closed teacher qualifications from another university.
"Prerequisites" - conditions for entering this course are as follows - completion of courses:
Pedagogy of Personal Social Development (for enrolled in NMgr. Studies according to accreditation valid from 2016/17)
or
Current topics of OSV (for enrolling from NMgr. Studies)
and
General didactics
or
Didactics / School didactics
Note for the combined study see below, at the end of the annotation.
The course also assumes the ability to work independently on assigned tasks. It is mainly in the form of e-mail communication (based on the requirements supplied by the teacher) with support for printed and online texts on the topic and also in the form of consultations.
Learning in the subject does not end (!!!) usually by sending the first version of the required work. The first version opens up further learning in the form of informed text edits based on further study and pedagogical commentary.
NOTICE FOR STUDENTS OF THE NMGR COMBINED STUDY. "PEDAGOGY":
WRITE IN THIS COURSE ONLY IF YOU TEACH ANY SOCIETY OR NATURAL OBJECT YOU AT YOUR SCHOOL, RESP. IF YOU HAVE ANY KIND OF ANY SUCH OBJECT, OR IF YOU TEACHE PEDAGOGY AS A OBJECT AND WANT TO INTEGRATE PERSONAL-SOCIAL SKILLS IN ITS TEACHING !!!
Literature edit
Last update: doc. PhDr. Josef Valenta (23.06.2018)
Basic text for orientation in the field: Valenta, J. Personal and social education. / online / Available at: https://www.researchgate.net/publication/315689757_Osobnostni_a_socialni_vychova_a_jeji_cesty_k_zakovi
Basic text for elaboration of assigned tasks:
Valenta, J. Didactics of Personality and Social Education. Prague: Grada, 2013.
Current literature for the subject is under the button - "Literature for courses" behind the teacher's personal profile: http://pedagogika.ff.cuni.cz/node/15?q=node/15#JV
Some important texts (highlighted are those that directly deal with the topic of the course): Kasíková, H. Cooperative Learning, Cooperative School. Prague: Portál, 1997.
Kasíková, H. Learning from cooperation through cooperation. Kladno: AISIS, 2005.
Kovaliková, S. Integrated Thematic Teaching. Kromeriz: Spiral, 1995.
Podroužek, L. Integrated Teaching at Elementary School in Theory and Practice., 1st edition, Pilsen: Fraus, 2002. Rakúšová, A. Integration of Teaching Content. Prague: Grada Publishing, 2009.
Framework Education Program for Primary Education. [online] Praha: Research Institute of Education 2004. Available from WWW: http: // www.vuppraha.cz. Valenta, J. Ten Practical Principles of Cross-curricular Approach to OSV. http://www.rvp.cz/clanek/267/1351
Valenta, J. Curriculum as a Part of Pupil's Life. [online] Praha: VUP, 2008. Available at www: http://www.rvp.cz/clanek/267/2182