PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Sociální psychologie II. - APD516067
Anglický název: Social Psychology II.
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (21-KPED)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: doc. PhDr. Jaroslav Koťa
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: doc. PhDr. Jaroslav Koťa (02.02.2021)
link pro připojení k výuce v LS 2020 - 2021: Sociální psychologie II st 10.50 – 12.25 139/C Doc.Koťa
APD190017
https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a0a83210822a04c9a822cb186d32f917d%40thread.tacv2/Soci%25C3%25A1ln%25C3%25AD%2520psychologie%2520II?groupId=ff447013-d877-495a-bc4e-34e17f33d593&tenantId=71cbe59b-f59f-49d8-bed9-6de6b6468917


Cíl předmětu: Pochopení sociálního rozměru člověka pohledem psychologie. Student se má učit do jisté míry předvídat chování <br>
lidí podle sociálního kontextu, v němž se nacházejí. Může tak volit preventivní strategii a taktiku svého chování a <br>
naučit se profesionálně zvládat emoce okolí a odvracet zbytečné konflikty mezi lidmi.

Objectives: Understanding the social dimension of a person through psychology. The student has to learn by
to anticipate to some extent people's behavior according to the social context in which they are located. Can
so choose the preventive strategy and tactics of their behavior and learn to master it professionally
surrounding emotions and averting unnecessary conflicts between people.

obsah předmětu:
Masmediální komunikace.<br>
Agresivita<br>
Sociálně patologické jevy se zaměřením na děti a mládež; <br>
Aplikace sociální psychologie; <br>
Autoritářství; <br>
Sociální trénink; Sociálně psychologické myšlení v každodenním životě a v činnosti sociálních pracovníků; <br>
Sociálně psychologické teorie a kultura.<br>
Přátelství, láska, rozchody.<br>
Altruistické jednání.<br>
Domácí násilí, nezaměstnanost a její psychosociální důsledky, nové sociálně patologické chování (Emo, Gothic, <br>
kmeny a klany).

Content: Mass media communication. Aggressiveness. Socio-pathological phenomena with a focus on <br>
children and adolescents <br> <br>
Application of social psychology; Authoritarianism; Social training; Socio-psychological <br>
thinking in everyday life and in the activities of social workers; Socio-psychological <br>
theory and culture. Friendship, love, breakup
Altruistic behavior. Domestic violence, unemployment and its psychosocial consequences, new <br>
socially pathological behavior (Emo, Gothic, tribes and clans).

Otázky, témata ke zkoušce: <br>
Uchazeči si ke zkoušce přinesou seznam prostudované literatury. Uvádějí se pouze tituly, které uchazeči o <br>
zkoušku prostudovali celé. Literaturu ke zkoušce lze i konzultovat se zkoušejícím. jaroslav.kota@ff.cuni.cz<br>
Cíl předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Jaroslav Koťa (01.11.2019)

Cíl předmětu: Pochopení sociálního rozměru člověka pohledem psychologie. Student se má učit do jisté míry předvídat chování lidí podle sociálního kontextu, v němž se nacházejí. Může tak volit preventivní strategii a taktiku svého chování a naučit se profesionálně zvládat emoce okolí a odvracet zbytečné konflikty mezi lidmi.     Masmediální komunikace.

 

Objective of the course - aims of the course unit: Understanding of the social dimension of man by psychology. The student should learn to predict the behavior of people according to the social context in which they are located. He / she can choose a preventive strategy and tactics of his / her behavior and learn to professionally manage the emotions of the surroundings and avert unnecessary conflicts between people. Mass media communication.

 

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Jaroslav Koťa (22.06.2017)

Pro studující v kombinovaném studiu je k dispozici opora v rozsahu 117 stran. Předmětem zkoušky bude prokázat znalost základních pojmů a problémů oboru sociální psychologie. Nepominutelnou podmínkou (conditio sine qua non) ke zkoušce je podrobné prostudování nejméně dvou základních učebnic sociální psychologie a schopnost srovnat jejich pojetí sociálně psychologických jevů. Studující může použít i jiné prameny, než jsou uvedeny v seznamu literatury. Dále se hodnotí vlastní iniciativa a aktivita ve vyhledání, v četbě a v porozumění dalším textům. Okruh literatury není omezen, ve světových jazycích je v současnosti již k dispozici nepřehledný počet základních učebních textů i studií o jednotlivých kapitolách či aplikacích sociálně psychologického vědění. Doporučit lze zvláště publikace prestižního nakl. McGraw-Hill.

Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. Jaroslav Koťa (22.06.2017)

DeLamater, John - Daniel Myers -Jessica Collett  Social Psychology Colorado: Persues Books Group, 2015. ISBN 978-0-8133-4951-0 (e-book)

NAKONEČNÝ, M. Sociální psychologie. Praha: Academia, 1999. ISBN 80-200-0690-7. (výborný přehled sociálně

ČÍŽKOVÁ, J. Přehled sociální psychologie. Olomouc:  UP, 2000. ISBN 80-244-0150-9

ŘEZÁČ, J. Sociální psychologie. Brno: Paido, 1998. ISBN 80-85931-48-6

KRECH, D., CRUTFIELD, R.S. a BALLACHEY, E.L. Člověk v spoločnosti: Základy sociálnej psychólogie. Bratislava: SAV, 1968.

HAYESOVÁ, N. Základy sociální psychologie. Praha: Portál 1998. ISBN 80-7178-198-3

ČERNOUŠKOVÁ, V. Sociální psychologie pro učitele. Učební text. Olomouc: PřF UP, 1989.

HELUS, Z. a HRABAL, B. Sociální psychologie pro učitele. Základní pojmy a pedagogické aplikace.  Učební text PedF. Praha: UK, SPN 1984.

JEDLIČKA, R. (ed.). Drogy – mládež - společnost. Sborník Studia Paedagogica 21. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 1997.

JEDLIČKA, R. a KOŤA, J. Aktuální  problémy výchovy: Analýza a prevence sociálně patologických jevů u dětí a mládeže. Praha : Karolinum, 1998. ISBN 382-233-97

GRÁC, J. Persuázia: Ovlivňování človeka človekom. Martin: Osveta, 1988. ISBN 70-005-88

GOFFMAN, E. Všichni hrajeme divadlo: Sebeprezentace v každodenním životě. Praha: Studio Ypsilon, 1999. ISBN 80-902482-4-1

KOLÁŘ, M. Bolest šikanování. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-513-X

MAREŠ, J. a KŘIVOHLAVÝ, J. Sociální a pedagogická komunikace ve škole. Praha: SPN, 1989. ISBN  80-04-21854-7

MYERS, David, G. Sociální psychologie. Brno: Edika, 2016.

VÝROST, J. a SLAMĚNÍK, I. (eds.). Aplikovaná sociální psychologie I: Člověk a sociální instituce. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-269-6

THIEL, E. Řeč lidského těla prozradí víc než tisíc slov. Bratislava: Plasma service, 1989. ISBN 80-901412-1-8

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: doc. PhDr. Jaroslav Koťa (22.06.2017)

Pro studující v kombinovaném studiu je k dispozici opora v rozsahu 117 stran. Předmětem zkoušky bude prokázat znalost základních pojmů a problémů oboru sociální psychologie. Nepominutelnou podmínkou (conditio sine qua non) ke zkoušce je podrobné prostudování nejméně dvou základních učebnic sociální psychologie a schopnost srovnat jejich pojetí sociálně psychologických jevů. Studující může použít i jiné prameny, než jsou uvedeny v seznamu literatury. Dále se hodnotí vlastní iniciativa a aktivita ve vyhledání, v četbě a v porozumění dalším textům. Okruh literatury není omezen, ve světových jazycích je v současnosti již k dispozici nepřehledný počet základních učebních textů i studií o jednotlivých kapitolách či aplikacích sociálně psychologického vědění. Doporučit lze zvláště publikace prestižního nakl. McGraw-Hill.

Sylabus
Poslední úprava: doc. PhDr. Jaroslav Koťa (22.06.2017)

 

Sociální psychologie II.

Cíl předmětu: Pochopení sociálního rozměru člověka pohledem psychologie. Student se má učit do jisté míry předvídat chování lidí podle sociálního kontextu, v němž se nacházejí. Může tak volit preventivní strategii a taktiku svého chování a naučit se profesionálně zvládat emoce okolí a odvracet zbytečné konflikty mezi lidmi.     

Masmediální komunikace.

Agresivita

Sociálně patologické jevy se zaměřením na děti a mládež;

Aplikace sociální psychologie;

Autoritářství;

Sociální trénink; Sociálně psychologické myšlení v každodenním životě a v činnosti sociálních pracovníků; Sociálně psychologické teorie a kultura.

Přátelství, láska, rozchody.

Altruistické jednání.

Domácí násilí, nezaměstnanost a její psychosociální důsledky, nové sociálně patologické chování (Emo, Gothic, kmeny a klany)..

Studijní opory
Poslední úprava: doc. PhDr. Jaroslav Koťa (22.06.2017)

Pro studující v kombinovaném studiu je pod heslem na stránlách katedry k dispozici opora v rozsahu 117 stran.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK