PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Profesní etika - APD516059
Anglický název: Professional ethics
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (21-KPED)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/0, Z [HT]
Počet míst: neomezen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: doc. PhDr. Martin Strouhal, Ph.D.
Vyučující: doc. PhDr. Martin Strouhal, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: STROM3BF (19.02.2022)
Předmět je určen pouze oborovým studentům KPED

Cílem předmětu je získat vhled do problematiky etiky pomáhajících profesí a naučit se reflektovat a řešit profesní <br>
etická dilemata.<br>

Osnova předmětu:<br>
• Vztah profesní etiky a etiky<br>
• Principy, pravidla a normy profesní etiky<br>
• Etická dilemata pracovníků pomáhajících profesí (pomoc nebo kontrola, veřejné versus soukromé, <br>
hodnoty profesní a hodnoty osobní)<br>
• Moc v pomáhajících profesích (zdroje moci, druhy moci, etická dimenze moci)<br>
• Rizika pomáhajících profesí, syndrom pomocníka<br>
• Etické kodexy a jejich funkce v klientských profesích<br>
• Gendrové aspekty profesní etiky <br>
• Ochrana osobních údajů v pomáhajících profesích, <br>
• Ohlašovací povinnost <br>

The aim of the course is to gain insight into the ethics of helping professions and to learn to reflect and solve professional ethical dilemmas.

Course syllabus:
• Relationship between professional ethics and ethics
• Principles, rules and standards of professional ethics
• Ethical dilemmas of helping workers (help or control, public vs. private,
professional values and personal values)
• Power in helping professions (sources of power, types of power, ethical dimension of power)
• Risks of helping professions, helper syndrome
• Codes of Ethics and their functions in client professions
• Gender aspects of professional ethics
• Protection of personal data in helping professions;
• Reporting obligation

Cíl předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Jitka Lorenzová, Ph.D. (11.12.2019)

Cílem předmětu je získat vhled do problematiky etiky pomáhajících profesí a naučit se reflektovat a řešit profesní etická dilemata.

The aim of the course is to gain insight into the ethics of helping professions and to learn to reflect and solve professional ethical dilemmas.

 

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Jitka Lorenzová, Ph.D. (11.12.2019)

Zápočtová práce.

Je povoleno plnění předmětu v dalším úseku studia.

 

 

Credit written work.

 

It is allowed to complete the course in the next section of study.

 

Literatura
Poslední úprava: LOREJ0AF (16.06.2017)

COREY, G., COREY, M., CALLANAN, P. Issues and Ethics in the Helping Professions with 2014 ACA Codes, 9th Edition, Wadsworth Publishing Co Inc, 2014

ČECHOVÁ, J. (2003). Práca s jednotlivcom. In A. Tokárová (Ed). Sociálna práca. Prešov: Akcent print. 573 s. ISBN 80-968367-5-7.

DOROTÍKOVÁ, S. a kol. Profesní etika učitelství. Praha: PedF UK, 2003.

GLUCHMAN, V. (2005b): Hodnota ľudskej dôstojnosti a jej miesto v etike sociálnych dôsledkov. In: O. Sisáková (Eds.): Filozofi a – Veda – Hodnoty II., Prešov: FFPU, s. 79 – 96.

GLUCHMAN, V. (2008): Etika a reflexie morálky. Prešov: FF PU. 281

s. ISBN 978-80-8068-714-4.

GUGGENBÜHL-CRAIG, A. Nebezpečí moci v pomáhajících profesích. Přel. P. Patočka. 1. vydání. Praha: Portál, 2007. 113s. ISBN 978-80-7367-302-4.

JANKOVSKÝ, Jiří. Etika pro pomáhající profese. 1. vydání. Nakladatelství TRITON, 2003. 215 s.

ISBN 80-7254-329-6

JANOTOVÁ, H. a kol.: Profesní etika. Eurolex Bohemia, Praha 2005

KOPŘIVA, K. Lidský vztah jako součást profese. Psychoterapeutické kapitoly pro sociální, pedagogické a zdravotnické profese. Praha: Portál, 2000.

MRÁZ, M.: Etika. Základné a špeciálne problémy. Trnavská univerzita, Trnava 2001

SCHMIDBAUER, W. Psychická úskalí pomáhajících profesí. Praha: Portál, 2000.

TIMULÁK, L.: Základy vedení psychoterapeutického rozhovoru. Praha: Portál, 2005, s. 133-148

ÚLEHLA, Ivan. Umění pomáhat. Vyd. 3., V Sociologickém nakl. 2. Praha: Sociologické nakladatelství, 2005.

VACEK, P., ŚVARCOVÁ, E.: Profesní etika pedagogů a mravní výchova žáků. Gaudeamus, Hradec Králové 2005

Zákon č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů a o změně některých zákonů, ve znění účinném od 1. ledna 2015

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK