PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Teorie člověka II. - APD516042
Anglický název: Theory of Man II.
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (21-KPED)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2019
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: neomezen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: doc. PhDr. Jaroslav Koťa
Vyučující: doc. PhDr. Jaroslav Koťa
Anotace
Poslední úprava: doc. PhDr. Jaroslav Koťa (02.02.2021)
link pro připojení k výuce LS 2020 - 2021: Teorie člověka II st 14.10 ‒ 15.45 139/C Doc.Koťa
APD519016
https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3ad91c9c0d44244d289c1ca2233c2628bc%40thread.tacv2/Teorie%2520%25C4%258Dlov%25C4%259Bka%2520II?groupId=cfdaf8c1-030f-468f-b67b-cf2f63282764&tenantId=71cbe59b-f59f-49d8-bed9-6de6b6468917


Vzhledem k orientaci přednášejícího je předmět orientován na fenomenologické pojetí člověka. Pozornost je <br>
věnována pozitivistickému způsobu myšlení v konfrontaci s hermeneutikou a konstruktivismem. Vzhledem k tomu, <br>
že každá pedagogická teorie obsahuje zjevnou či skrytou tematizaci lidské osobnosti, je kurs určen pro zájemce, <br>
kteří jsou orientováni k obecně vědním teoretickým a filosofickým základům oboru. Zvláštní pozornost je věnována <br>
tematizaci přirozeného světa, teorii hry a hermeneutické problematice. Zvláštní pozornost je věnována tematizaci <br>
teorií člověka v pedagogice (teorie moci, manipulace, násilí, autority, biomoci. <br>

Vzhledem k orientaci přednášejícího je předmět orientován na fenomenologické pojetí člověka. Pozornost je
věnována pozitivistickému způsobu myšlení v konfrontaci s hermeneutikou a konstruktivismem. Vzhledem k tomu,
že každá pedagogická teorie obsahuje zjevnou či skrytou tematizaci lidské osobnosti, je kurs určen pro zájemce,
kteří jsou orientováni k obecně vědním teoretickým a filosofickým základům oboru. Zvláštní pozornost je věnována
tematizaci přirozeného světa, teorii hry a hermeneutické problematice. Zvláštní pozornost je věnována tematizaci
teorií člověka v pedagogice (teorie moci, manipulace, násilí, autority, biomoci (M. Foucault).
Cíl předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Jaroslav Koťa (29.10.2019)

Cílem vysokoškolské přednášky je uvést studující oboru Pedagogika do různých způsobů tematizace problému člověka a ukázat jak mytické a archaické formy vykládající postavení člověka na zemi, mezi ostatními tvory a v kosmu ovlivňuje do dnešních dob pojetí a sebepojetí člověka.

 

The aim of the university lecture is to introduce the students of Pedagogy into various ways of thematization of the problem of man and show how mythical and archaic forms interpreting the position of man on earth, among other creatures and in the cosmos to this day influence the concept and self-concept of man.

 

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Jaroslav Koťa (22.06.2017)

Vzhledem k neobyčejné rozsáhlosti tématu zkouška proběhne na základě prostudované a u zkoušky předložené literatury nebo formou rozpravy nad ročníkovou prací. Téma práce lze konzultovat s vyučujícím.

 

 

Zkouška z předmětu teorie člověka předpokládá vyjasnění vztahu osobnosti a výchovy. Člověk je předmětem filosofie a řady vědních oborů. Uchazeč by měl mít přehled o základních teoriích pojetí člověka či lidské osobnosti v dějinách a ve XX. století ve filosofii a ve vědách, které se člověkem zabývají. S tím také souvisejí otázky vztahu člověka k sobě samému, k druhým a ke společnosti, člověka a světa, člověka a světového názoru, člověka a dějin, člověka ve vztahu k umění, k poznání a jednání, člověka ve vztahu k bytí, filosofii, teologii a vědě.

Vzhledem k neobyčejné rozsáhlosti tématu zkouška proběhne na základě prostudované a u zkoušky předložené literatury. Přeji vám mnoho zdaru ve studiu a nabízím vám soubor titulů, po nichž lze sáhnout. Výčet si nečiní nárok na úplnost a není literaturou předepsanou, pouze doporučenou pro inspiraci. Přehledové a výchozí studie jsou podtrženy. Za doplňky a připomínky předem děkuji. (J.Koťa: jaroslav.kota@ff.cuni.cz)

Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. Jaroslav Koťa (22.06.2017)

Doporučené přehledové publikace:

BUBER, M. Problém člověka. Praha: Kalich 1997. (159 s.) ISBN 80-7017-109-X

CORETH, E. Co je člověk? Základy filozofické antropologie. Praha: Zvon - české katolické nakladatelství, 1994 (215 s.) ISBN 80-7113-089-2

Člověk v moderních vědách. Praha: FÚ ČSAV, 1992. ISBN 80-7007-028-5

JANKE, W. Filosofie existence. Praha: Mladá fronta, 1995. ISBN 80-204-0510-0

LETZ, J. Filozofická antropológia: Príspevik ku kreačno-evolučnému porozumeniu človeka. Bratislava: Edicía Filozofickej sekcie ÚSKI a SKA, 1994. ISBN 80-88743-07-9

MICHÁLEK, J. Topologie výchovy. Praha: Oikoymenh, 1996. ISBN 80-86005-01-1

PELCOVÁ, N. Vzorce lidství: Filosofie o člověku a výchově. Praha: ISV, 2001 (165 s.) ISBN 80-85866-64-1

PEŠKOVÁ, J.; SCHÜCKOVÁ, L.: Já člověk... Jak dělat vědu o člověku dnes a zítra. Praha: SPN, 1992. (270 s.) ISBN 80-04-21766-4

SEILEROVÁ, B. Človek ve filosofickej antropológii. Bratislava: Iris, 1995 (149 s.). ISBN 80-88778-10-7

SINGULE, F. Pedagogické směry XX. století v kapitalistických zemích. Praha: SPN, 1966.

SINGULE, F. Současné pedagogické směry a jejich psychologické souvislosti. Praha: SPN, 1992.

STARK, S. Problematika člověka v současné filosofii. Plzeň: ZČU v Plzni, 2000. ISBN 80-7082-686-X

 

 

Doporučené přehledové publikace:

 

BUBER, M. Problém člověka. Praha: Kalich 1997. (159 s.) ISBN 80-7017-109-X

 

CORETH, E. Co je člověk? Základy filozofické antropologie. Praha: Zvon - české katolické nakladatelství, 1994 (215 s.) ISBN 80-7113-089-2

 

Člověk v moderních vědách. Praha: FÚ ČSAV, 1992. ISBN 80-7007-028-5

 

JANKE, W. Filosofie existence. Praha: Mladá fronta, 1995. ISBN 80-204-0510-0

 

LETZ, J. Filozofická antropológia: Príspevik ku kreačno-evolučnému porozumeniu človeka. Bratislava: Edicía Filozofickej sekcie ÚSKI a SKA, 1994. ISBN 80-88743-07-9

 

MICHÁLEK, J. Topologie výchovy. Praha: Oikoymenh, 1996. ISBN 80-86005-01-1

 

PELCOVÁ, N. Vzorce lidství: Filosofie o člověku a výchově. Praha: ISV, 2001 (165 s.) ISBN 80-85866-64-1

 

PEŠKOVÁ, J.; SCHÜCKOVÁ, L.: Já člověk... Jak dělat vědu o člověku dnes a zítra. Praha: SPN, 1992. (270 s.) ISBN 80-04-21766-4

 

SEILEROVÁ, B. Človek ve filosofickej antropológii. Bratislava: Iris, 1995 (149 s.). ISBN 80-88778-10-7

 

SINGULE, F. Pedagogické směry XX. století v kapitalistických zemích. Praha: SPN, 1966.

 

SINGULE, F. Současné pedagogické směry a jejich psychologické souvislosti. Praha: SPN, 1992.

 

STARK, S. Problematika člověka v současné filosofii. Plzeň: ZČU v Plzni, 2000. ISBN 80-7082-686-X

 

Metody výuky
Poslední úprava: doc. PhDr. Jaroslav Koťa (22.06.2017)

přednáška, seminář, konzultace

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: doc. PhDr. Jaroslav Koťa (22.06.2017)

Vzhledem k neobyčejné rozsáhlosti tématu zkouška proběhne na základě prostudované a u zkoušky předložené literatury nebo formou rozpravy nad ročníkovou prací. Téma práce lze konzultovat s vyučujícím.

 

 

Zkouška z předmětu teorie člověka předpokládá vyjasnění vztahu osobnosti a výchovy. Člověk je předmětem filosofie a řady vědních oborů. Uchazeč by měl mít přehled o základních teoriích pojetí člověka či lidské osobnosti v dějinách a ve XX. století ve filosofii a ve vědách, které se člověkem zabývají. S tím také souvisejí otázky vztahu člověka k sobě samému, k druhým a ke společnosti, člověka a světa, člověka a světového názoru, člověka a dějin, člověka ve vztahu k umění, k poznání a jednání, člověka ve vztahu k bytí, filosofii, teologii a vědě.

Vzhledem k neobyčejné rozsáhlosti tématu zkouška proběhne na základě prostudované a u zkoušky předložené literatury. Přeji vám mnoho zdaru ve studiu a nabízím vám soubor titulů, po nichž lze sáhnout. Výčet si nečiní nárok na úplnost a není literaturou předepsanou, pouze doporučenou pro inspiraci. Přehledové a výchozí studie jsou podtrženy. Za doplňky a připomínky předem děkuji. (J.Koťa: jaroslav.kota@ff.cuni.cz)

Sylabus
Poslední úprava: doc. PhDr. Jaroslav Koťa (22.06.2017)

Teorie člověka

(dvousemestrální předmět)

Cílem vysokoškolské přednášky je uvést studující oboru Pedagogika do různých způsobů tematizace problému člověka a ukázat jak mytické a archaické formy vykládající postavení člověka na zemi, mezi ostatními tvory a v kosmu ovlivňuje do dnešních dob pojetí a sebepojetí člověka. V úvodu přednášky jsou probrána některá mytologická, náboženská a filosofická pojetí člověka; pozornost je dále věnována založení filosofické antropologie. Vzhledem k orientaci přednášejícího předmět obsahuje stručný úvod do fenomenologického pojetí člověka. Pozornost je věnována pozitivistickému způsobu myšlení v konfrontaci s hermeneutikou a konstruktivismem. Vzhledem k tomu, že každá pedagogická teorie obsahuje zjevnou či skrytou tematizaci lidské osobnosti, je kurs určen pro zájemce, kteří jsou orientováni k obecně vědním teoretickým a filosofickým základům oboru. Zvláštní pozornost je věnována tematizaci přirozeného světa, teorii hry a hermeneutické problematice. Kurs Teorie člověka je doporučen zvláště studujícím, kteří jsou orientováni na problematiku osobnostního a sociálního rozvoje.  

Studijní opory
Poslední úprava: doc. PhDr. Jaroslav Koťa (22.06.2017)

studijní opora jsou uložené pod heslem na stránklách katedry pedagogiky

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK