PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Aktuální otázky výchovy - APD510016
Anglický název: Current Issues of Education
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (21-KPED)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2018
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 6
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: neomezen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: PhDr. Daniela Sedláčková, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Daniela Sedláčková, Ph.D.
Záměnnost : APD50015
Je záměnnost pro: APD50015
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Daniela Sedláčková, Ph.D. (30.10.2019)
Cíl předmětu:
Cílem předmětu je uvést studenty do interdisciplinárního uvažování o výchově a pedagogice, naučit je klást otázky po podstatě výchovného setkání a promýšlet aktuální témata výchovného procesu.

Osnova předmětu:
Hledání těžiště výchovy.
Změny ve společnosti a potřeba nacházení nových východisek výchovy.
Výchova ke smyslu.
Výchova k adekvátní sebereflexi.
Problémy výchovy charakteru.
Vytváření osobního světového názoru.>
Výchova k pozitivnímu postoji k životu.
Svoboda a odpovědnost ve výchově.
Výchova k citovosti a citlivosti.
Výchova k prosociálnímu jednání.


English version
Objective of the course - aims of the course unit:

The aim of the course is to introduce students to interdisciplinary thinking about education and pedagogy, to teach them to put
questions about the nature of the educational meeting and to reflect the current topics of the educational process.

Course syllabus:
Finding the focus of education.
Changes in society and the need to find new ways of education
Education to sense.
Education for adequate self-reflection.
Problems of character education.
Creating a personal worldview.
Education towards a positive attitude to life.
Freedom and responsibility in education.
Education for prosocial behavior.


Literatura
Poslední úprava: PhDr. Daniela Sedláčková, Ph.D. (11.11.2019)

*Požadavky k atestaci: seminární práce vytištěná - vybraná aktuální otázka výchovy výchovy - rozsah 4-5 stran - popis problému, zdůvodnění výběru, příčiny, návrh originálního řešení, protiargumenty, vyvrácení protiargumentů.

* Attestation requirements: seminar paper printed - selected current issue of upbringing - 4-5 pages - description of the problem, justification of the selection, causes, proposal of the original solution, counterarguments, refuting counterarguments.

 

* Literatura povinná: Obligatory literature
MAREŠ, J.; KŘIVOHLAVÝ, J. Komunikace ve škole. Brno : Masarykova univerzita, 1995.
PELIKÁN, J. Výchova jako teoretický problém. Ostrava : Amosium, 1995.
PELIKÁN. J.:Pomáhat být. Praha : Karolinum.Acta universitatis, 2002
PELIKÁN,J.Hledání těžiště výchovy. Praha : Karolinum, 2007
ROGERS, C.R. Způsob bytí. Praha : Portál, Edice Spektrum, 1998

°Literatura doporučená: Recommended literature
PALOUŠ, R. Čas výchovy. Praha : SPN, 1991.
NAKONEČNÝ, M. Psychologie osobnosti. Praha : Academia, 1995.
MICHÁLEK, J. Topologie výchovy. Praha : OIKOYMENH, 1996.
MATOUŠEK, O. Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha : SLON, 1994.
ARENDTOVÁ, H. Krize kultury. Praha : Mladá fronta, 1994.
FROMM, E. Anatomie lidské destruktivity. Praha : LN, 1997.
FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha : Portál, 1997.
VÝROST, J ; SLAMĚNÍK, I. Sociální psychologie / Sociálna psychológia. Praha : ISV, 1997.
GOULD, S. J. Jak neměřit člověka. Praha : NLN, 1998.
WINNICOTT, D. W. Lidská přirozenost. Praha : Psychoanalytické nakladatelství, 1998.
PELCOVÁ, N. Filozofická a pedagogická antropologie. Praha : Karolinum, 2000.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK