|
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Karolína Burešová, Ph.D. (31.05.2015)
zahraniční poznatky o vzdělávacích systémech a pedagogických problémech v jiných zemích a kriticky posuzovat náš školský systém na základě znalostí vývojových trendů ve světě. PŘEDNÁŠKOVÉ OKRUHY: Úvod do srovnávací pedagogiky jako vědecké disciplíny. Historie srovnávací pedagogiky Metodologie srovnávací pedagogiky. Analýza vzdělávacích systémů vybraných zemí - Evropa (VB, N, FR, DÁN) Analýza vzdělávacích systémů vybraných zemí - svět (vybrané regiony/kontinenty: Čína, Japonsko, Korea, Kanada, USA, Australie, Afrika) Řízení školství v zemích EU. Vzdělávání učitelů ve světě. Mezinárodní vztahy a výchova - humanitární péče. Evropská dimenze ve vzdělávání. Jazykové vzdělávání. Speciální pedagogika ve světě. Domácí vzdělávání ve světě. Český vzdělávací systém v mezinárodním srovnání. Analýza českého vzdělávacího systému z hlediska světových trendů. Interpretace komparativních studií a statistik Světové trendy v oblasti školství. |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Karolína Burešová, Ph.D. (15.03.2014)
ZÁKLADNÍ LITERATURA: - PRŮCHA, J. Srovnávací pedagogika. Praha: Portál, 2006, ISBN 80-7367-155-7. - PRŮCHA, J. Vzdělávání a školství ve světě:Základy mezinárodní komparace vzdělávacích systémů. Praha:Portál, 1999, ISBN 80-7178-290-4. - VÁŇOVÁ, M. Srovnávací pedagogika. Praha:UJAK, 2009, ISBN 976-80-86723-68-6. - VÁŇOVÁ, M. Teoretické a metodologické otázky srovnávací pedagogiky. Praha: PedF. UK, 1998, ISBN 80-86039-51-X. DOPORUČENÁ LITERATURA: - BRDEK, M., VYCHOVÁ, H. Evropská vzdělávací politika : programy, principy a cíle. Praha : ASPI. 2004. 168 s. - Education for all by 2015: Will we make it? : - EFA global monitoring report 2010. 1st edition. Paris : UNESCO. 2010. - GREGER, D. JEŽKOVÁ, E. Školní vzdělávání - zahraniční trendy a inspirace. 1. vyd. Praha: Karolinum. 2007. - JEŽKOVÁ, V. , DVOŘÁK, D., CHAPMAN, CH. et.al. Školní vzdělávání ve Velké Británii .1. vyd. Praha : Karolinum, 2010. - JEŽKOVÁ, V. ,KOPP. B., JANÍK, T. Školní vzdělávání v Německu. 1. vyd. Praha : Karolinum, 2008. - MEIJER, J.W.(ed.) Integrace v Evropě: Zabezpečování péče pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Praha: Evropská agentura pro rozvoj speciálního vzdělávání, 2002, ISBN 87-90591-01-1. - Národní program rozvoje vzdělávání v České republice, Bílá kniha. Praha: MŠMT, 2001. - SPILKOVÁ, V.a kol. Současné proměny vzdělávání učitelů, Brno: Paido, 2004, ISBN 80-7315-081-6. - Strategie celoživotního učení ČR. Praha: MŠMT, 2007. - WALTEROVÁ, E. Objevujeme Evropu: Kniha pro učitele. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova. 1997 - ČASOPISY: Comparative Education Review, Comparative Education, Oxford Studies in Comparative Education, European Journal of Education. Research Development and Police Compare:A Journal of Comparative and International Education. - INTERNETOVÉ ZDROJE: Publikace EU (EURYDICE), OECD (Education at Glance), OSN (UNESCO) |
|
||
Poslední úprava: PhDr. Karolína Burešová, Ph.D. (15.03.2014)
Ukončení ZS: Seminární práce (Z) Téma: Komparace a analýza dvou vybraných vzdělávacích systémů či jejich částí.(min. 4 str.) Povinný obsah práce: název práce, jméno, datum, ročník, obor,předmět, využít min. 3 zahraniční zdroje !!!
Ukončení LS: Esej + Test (Zk) (Pro úspěšné složení zkoušky je nutné uspět v eseji i testu.)
1. Esej: Analýza zvoleného tématu v kontextu vybraných vzdělávacích systémů nebo v historické perspektivě. (min. 3str.) 2. Test: obsahem testu budou témata probraná v zimním i letním semestru. |