PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Srovnávací pedagogika - APD510004
Anglický název: Comparative Education
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (21-KPED)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 10
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
letní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/0, Z [HT]
letní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: PhDr. Karolína Burešová, Ph.D.
Je záměnnost pro: APD50004
Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Karolína Burešová, Ph.D. (31.05.2015)
CÍL PŘEDMĚTU: Student by měl porozumět předmětu a metodám srovnávací pedagogiky, měly by se naučit vyhledávat a využívat domácí i
zahraniční poznatky o vzdělávacích systémech a pedagogických problémech v jiných zemích a kriticky posuzovat náš
školský systém na základě znalostí vývojových trendů ve světě.

PŘEDNÁŠKOVÉ OKRUHY:

Úvod do srovnávací pedagogiky jako vědecké disciplíny.
Historie srovnávací pedagogiky
Metodologie srovnávací pedagogiky.
Analýza vzdělávacích systémů vybraných zemí - Evropa (VB, N, FR, DÁN)
Analýza vzdělávacích systémů vybraných zemí - svět (vybrané regiony/kontinenty: Čína, Japonsko, Korea, Kanada, USA, Australie, Afrika)
Řízení školství v zemích EU.
Vzdělávání učitelů ve světě.
Mezinárodní vztahy a výchova - humanitární péče.
Evropská dimenze ve vzdělávání.
Jazykové vzdělávání.
Speciální pedagogika ve světě.
Domácí vzdělávání ve světě.
Český vzdělávací systém v mezinárodním srovnání.
Analýza českého vzdělávacího systému z hlediska světových trendů.
Interpretace komparativních studií a statistik
Světové trendy v oblasti školství.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Karolína Burešová, Ph.D. (15.03.2014)

ZÁKLADNÍ LITERATURA:

-          PRŮCHA, J. Srovnávací pedagogika. Praha: Portál, 2006, ISBN 80-7367-155-7.

-          PRŮCHA, J. Vzdělávání a školství ve světě:Základy mezinárodní komparace vzdělávacích systémů. Praha:Portál, 1999, ISBN 80-7178-290-4.

-          VÁŇOVÁ, M. Srovnávací pedagogika. Praha:UJAK, 2009, ISBN 976-80-86723-68-6.

-          VÁŇOVÁ, M. Teoretické a metodologické otázky srovnávací pedagogiky. Praha: PedF. UK, 1998, ISBN 80-86039-51-X.

DOPORUČENÁ LITERATURA:

-          BRDEK, M., VYCHOVÁ, H. Evropská vzdělávací politika : programy, principy a cíle. Praha : ASPI. 2004. 168 s.

-          Education for all by 2015: Will we make it?  : - EFA global monitoring report 2010. 1st edition. Paris : UNESCO. 2010.

-          GREGER, D. JEŽKOVÁ, E. Školní vzdělávání - zahraniční trendy a inspirace. 1. vyd. Praha: Karolinum.  2007.

-          JEŽKOVÁ, V. , DVOŘÁK, D., CHAPMAN, CH. et.al.  Školní vzdělávání ve Velké Británii .1. vyd. Praha : Karolinum, 2010.

-          JEŽKOVÁ, V. ,KOPP. B., JANÍK, T. Školní vzdělávání v Německu. 1. vyd. Praha : Karolinum, 2008.

-          MEIJER, J.W.(ed.) Integrace v Evropě: Zabezpečování péče pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Praha: Evropská agentura pro rozvoj speciálního vzdělávání, 2002, ISBN 87-90591-01-1.

-          Národní program rozvoje vzdělávání v České republice, Bílá kniha. Praha: MŠMT, 2001.

-          SPILKOVÁ, V.a kol. Současné proměny vzdělávání učitelů, Brno: Paido, 2004, ISBN 80-7315-081-6.

-          Strategie celoživotního učení ČR. Praha: MŠMT, 2007.

-          WALTEROVÁ, E. Objevujeme Evropu: Kniha pro učitele. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova. 1997

-          ČASOPISY: Comparative Education Review, Comparative Education, Oxford Studies in Comparative Education, European Journal of Education. Research Development and Police

Compare:A Journal of Comparative and International Education.

-          INTERNETOVÉ ZDROJE: Publikace EU (EURYDICE), OECD (Education at Glance), OSN (UNESCO)

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Karolína Burešová, Ph.D. (15.03.2014)

Ukončení ZS: Seminární práce  (Z)

Téma: Komparace a analýza dvou vybraných vzdělávacích systémů či jejich částí.(min. 4 str.)

Povinný obsah práce: název práce, jméno, datum, ročník, obor,předmět, využít min. 3 zahraniční zdroje !!!

 

Ukončení LS: Esej  +  Test   (Zk)

(Pro úspěšné složení zkoušky je nutné uspět v eseji i testu.) 

 

1.       Esej: Analýza zvoleného tématu v kontextu vybraných vzdělávacích systémů nebo v historické perspektivě. (min. 3str.)

2.       Test: obsahem testu budou témata probraná v zimním i letním semestru.   

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK