PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Základy sociální pedagogiky - APD219002
Anglický název: Basics of social pedagogy
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (21-KPED)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/0, Z [HT]
Počet míst: neomezen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: prof. PhDr. Jana Burešová, CSc.
Vyučující: prof. PhDr. Jana Burešová, CSc.
Anotace
Poslední úprava: doc. PhDr. Jitka Lorenzová, Ph.D. (23.09.2020)
<br>
<br>
<br>
Cílem studijního předmětu je seznámit studenty s problematikou sociální pedagogiky v širších souvislostech, prezentovat současné přístupy k sociální pedagogice, metodologický a pojmový aparát. Naučit studenty interpretovat sociálněpedagogické otázky v podmínkách měnící se životní situace současné mládeže.<br>
<br>
Obsah:<br>
Sociální pedagogika jako pomáhající obor, její vývoj a vztah k ostatním disciplínám.<br>
Metodologická východiska sociální pedagogiky.<br>
Socializace, enkulturace, akulturace v podmínkách multikulturního světa.<br>
Sociálně pedagogické pojetí prostředí.<br>
Pojetí sociálně pedagogické pomoci.<br>
Pomáhající profese a instituce v ČR.<br>
Paradigmata pomáhání v pomáhajících profesích.<br>
Sociální pedagog, paradigma „profese“.<br>
Klima výchovných institucí.<br>
Komunitní škola a vzdělávání.<br>
Ohrožení dětí a mládeže prostředím.<br>
Ústavní a ochranná výchova.<br>
Soudnictví nad dětmi a mládeží.<br>
<br>
<br>
Požadavky k ukončení předmětu:<br>
Anotace tří titulů odborné literatury, plnění zadaných seminárních úkolů.<br>
<br>
Je povoleno plnění předmětu v dalším úseku studia.<br>
<br>
The aim of the course is to acquaint students with the issue of social pedagogy in a broader context, present current approaches to social pedagogy, methodological and conceptual apparatus. Learning outcomes of the course unit To teach students to interpret socio-educational issues in the context of the changing life situation of contemporary youth.<br>
<br>
Content:<br>
Social pedagogy as a helping field, its development and relation to other disciplines.<br>
Methodological basis of social pedagogy.<br>
Socialization, enculturation, acculturation in conditions of multicultural world.<br>
Socio-educational concept of environment.<br>
The concept of social pedagogical help.<br>
Assisting professions and institutions in the Czech Republic.<br>
Helping paradigms in helping professions.<br>
Social educator, paradigm of "profession".<br>
Climate of educational institutions.<br>
Community school and education.<br>
Endangering children and youth with the environment.<br>
Institutional and protective education.<br>
Judiciary over children and youth.<br>
<br>
<br>
Requirements for course completion:<br>
Annotation of three titles of professional literature, fulfillment of assigned seminar tasks.<br>
<br>
It is allowed to complete the course in another section of study.<br>
<br>
<br>
Literatura základní:<br>
<br>
BAKOŠOVÁ, Z. Sociálna pedagogika ako životná pomoc. Bratislava FF UK, 2005.<br>
<br>
KRAUS, B.; POLÁČKOVÁ, V. a kol. Člověk – prostředí – výchova. Brno : Paido, 2001. ISBN 80-7315-004-2<br>
<br>
KRAUS, B. Základy sociální pedagogiky. Praha : Portál, 2014, ISBN 978-80-262-0643-9<br>
<br>
POTMĚŠILOVÁ, P. Sociální pedagogika v teorii a v praxi. Olomouc : Univerzita v Olomouci, 2013, ISBN: 978-80-244-3831-3<br>
<br>
PROCHÁZKA, M. Sociální pedagogika. Praha : Grada 2012, ISBN 978-80-247-3470-5<br>
<br>
BÖHNISCH, L. Sozialpädogogik des Kindes-und Jugendalters, Eine Enfůhrung. Weinheim und München : Juventa Verlag, 1993.<br>
<br>
HATTON, K. Social Pedagogy in the UK: Theory and Practice. Lyme Regis: Russell House, 2013.<br>
<br>
HÄMÄLÄINEN, J. Defining Social Pedagogy: Historical, Theoretical and Practical Consideration. Br. J. Soc. Work 2015 45, 1022-1038.<br>
<br>
MOLLENHAUER, K.. Einführung in die Sozialpädagogik. Weinheim: Beltz Verlagm 1964.<br>
<br>
NATORP, P. Sozialpädagogik. Theorie der Willensbildung auf der Grundlage der Gemeinschaft. Stuttgart: Frommann, (1899) [1922 edn].<br>
<br>
STEPHENS, P. Social Pedagogy: Heart and Head. Bremen: Europäischer Hochschulverlag, 2013.<br>
<br>
Literatura doporučená:<br>
<br>
BAKOŠOVÁ, Z., LUBELCOVÁ, G., POTOČÁROVÁ, M. Sociálna pedagogika. Bratislava : SPN, 2005. ISBN 80-10-00485-5<br>
<br>
GULOVÁ, L. Sociální pedagogika a multikulturní výchova v otázkách. Brno : Masarykova Univerzita, 2008, ISBN 978-80-210-4724-2<br>
<br>
DUNOVSKÝ, J., DYTRYCH, Z., MATĚJČEK, Z. Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. Praha: Grada, 1995.<br>
<br>
HÁJEK, B., HOFBAUER, B., PÁVKOVÁ, J. Pedagogické ovlivňování volného času. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-473-1<br>
<br>
HATÁR, C. Sociálna pedagogika, sociálna andragogika a sociálna práca: teoretické, profesijné a vzťahové reflexie. 2. vyd. Praha : Česká andragogická společnost, 2009, 144 s. ISBN 978-80-87306-01-7.<br>
<br>
HAVLÍK, R., KOŤA, J. Sociologie výchovy a školy. Praha : Portál, 2007, ISBN 978-80-7367-327-7<br>
<br>
HOPF, A. Sociální pedagogika pro učitele. Praha : PF KU, 2001. 181 s. ISBN 80-7290-053-6

Výuka v ZS 2020/21 bude až do odvolání probíhat on-line na platformě MS Teams. Více informací včetně návodů na instalaci MS Teams naleznete na https://www.ff.cuni.cz/knihovna/sluzby/podpora-e-learningu/ms-teams/

Abyste se mohli k on-line výuce bez problémů připojit, potřebujete funkční PC, notebook, tablet nebo mobilní telefon s dobrým připojením k internetu, ideálně s kamerou a funkčním mikrofonem, kamera však není nezbytná. MS Teams fungují v systémech Microsoft i Apple. Používáme instalace MS Teams FF UK, do kterých se ideálně přihlašujte Vaším fakultním e-mailem.

On-line přednášky budou probíhat dle rozvrhu na tomto odkazu: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3ac1c0148362274aaf8eb73c45fa806f33%40thread.tacv2/Z%25C3%25A1klady%2520soci%25C3%25A1ln%25C3%25AD%2520pedagogiky?groupId=ff447013-d877-495a-bc4e-34e17f33d593&tenantId=71cbe59b-f59f-49d8-bed9-6de6b6468917
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK