PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Etika pro pedagogy I - APD190032
Anglický název: Ethics for Educators I
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (21-KPED)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Z [HT]
Počet míst: neomezen / neomezen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: doc. PhDr. Martin Strouhal, Ph.D.
Vyučující: doc. PhDr. Martin Strouhal, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: STROM3BF (19.02.2022)
Předmět je určen pouze oborovým studentům KPED

Předmět seznamuje studenty se základními etickými pojmy a postoji, uvádí do vybraných<br>
způsobů morálně filosofické argumentace a usiluje o demonstraci přesahu morálních<br>
problémů do edukačních situací. Cílem je mj. zdůvodnit význam etické reflexe v práci<br>
pedagoga. Za základ seminární práce a diskusí poslouží četba Spaemannova textu<br>
uvedeného v seznamu literatury.<br>
Studenti by se po absolvování předmětu měli orientovat v základních etických východiscích a teoriích a rozumět <br>
podstatě jejich argumentace. Měli by být schopni identifikovat morální rozměr pedagogických problémů a <br>
odůvodňovat různé volby jejich řešení.<br>
<br>
Studijní literatura:<br>
<br>
Základní literatura<br>
Spaemann, R. (1995). Základní mravní pojmy a postoje. Praha: Svoboda.<br>
<br>
Doporučená literatura<br>
Aristotelés. (2009). Etika Níkomachova. Praha: Rezek.<br>
Durkheim, É. (1992). L’éducation morale. Paris: PUF.<br>
Heidbrink, H. (1997). Psychologie morálního vývoje. Praha: Portál.<br>
Kant, I. (1974). Základy metafyziky mravů. Praha: Svoboda.<br>
Lipovetsky, G. (2008). Éra prázdnoty. Úvahy o současném individualismu. Praha: Prostor.<br>
Lyotard, J.-F. (1995). Moralités postmodernes. Paris: Éd. Galilée.<br>
MacIntyre, A. Ztráta ctnosti. Praha: OIKOYMENH.<br>
Piaget, J. (2005). Le jugement moral chez l’enfant. Paris: PUF.<br>
Sokol, J., Pinc, Z. (2003). Antropologie a etika. Praha: Triton.<br>
Sokol, J. (2010). Etika a život. Praha: Vyšehrad.<br>

Zápočet student obdrží na základě referátu zadaného textu.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK