PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Sociální psychologie II - APD190017
Anglický název: Social psychology II.
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (21-KPED)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2019
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Zk [HT]
Počet míst: neomezen / neomezen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: doc. PhDr. Jaroslav Koťa
Vyučující: doc. PhDr. Jaroslav Koťa
Anotace
Poslední úprava: doc. PhDr. Jaroslav Koťa (28.11.2022)
link pro připojení k výuce v LS 2020 - 2021: Sociální psychologie II st 10.50 – 12.25 139/C Doc.Koťa
APD190017
https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a0a83210822a04c9a822cb186d32f917d%40thread.tacv2/Soci%25C3%25A1ln%25C3%25AD%2520psychologie%2520II?groupId=ff447013-d877-495a-bc4e-34e17f33d593&tenantId=71cbe59b-f59f-49d8-bed9-6de6b6468917


Cíle: Pochopení sociálního rozměru člověka pohledem psychologie. Student se má učit do<br>
jisté míry předvídat chování lidí podle sociálního kontextu, v němž se nacházejí. Může<br>
tak volit preventivní strategii a taktiku svého chování a naučit se profesionálně zvládat<br>
emoce okolí a odvracet zbytečné konflikty mezi lidmi.

Objectives: Understanding the social dimension of a person through psychology. The student has to learn by
to anticipate to some extent people's behavior according to the social context in which they are located. Can
so choose the preventive strategy and tactics of their behavior and learn to master it professionally
surrounding emotions and averting unnecessary conflicts between people.

Obsah: Masmediální komunikace. Agresivita. Sociálně patologické jevy se zaměřením na<br>
děti a mládež;<br>
Aplikace sociální psychologie; Autoritářství; Sociální trénink; Sociálně psychologické<br>
myšlení v každodenním životě a v činnosti sociálních pracovníků; Sociálně psychologické<br>
teorie a kultura. Přátelství, láska, rozchody.<br>
Altruistické jednání. Domácí násilí, nezaměstnanost a její psychosociální důsledky, nové<br>
sociálně patologické chování (Emo, Gothic, kmeny a klany).

Content: Mass media communication. Aggressiveness. Socio-pathological phenomena with a focus on
children and adolescents
Application of social psychology; Authoritarianism; Social training; Socio-psychological
thinking in everyday life and in the activities of social workers; Socio-psychological
theory and culture. Friendship, love, breakup
Altruistic behavior. Domestic violence, unemployment and its psychosocial consequences, new
socially pathological behavior (Emo, Gothic, tribes and clans).

Otázky, témata ke zkoušce:
Uchazeči si ke zkoušce přinesou seznam prostudované literatury. Uvádějí se pouze tituly,<br>
které uchazeči o zkoušku prostudovali celé. Literaturu ke zkoušce lze i konzultovat se<br>
zkoušejícím.<br>
Studijní literatura:<br>
<br>
Nakonečný, M. (2009) Sociální psychologie. Praha: Academia.<br>
Čížková, J. (2000) Přehled sociální psychologie. Olomouc: UP.<br>
Jedlička, R. (ed.). (1997) Drogy – mládež - společnost. Sborník Studia Paedagogica 21.<br>
Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy,<br>
Jedlička, R. a Koťa, J. (1998) Aktuální problémy výchovy: Analýza a prevence sociálně<br>
patologických jevů u dětí a mládeže. Praha: Karolinum.<br>
Gavora, P. (2005) Učitel a žáci v komunikaci. Brno: Paido.<br>
Goffman, E. (1999) Všichni hrajeme divadlo: Sebeprezentace v každodenním životě.<br>
Praha: Studio Ypsilon.<br>
Hayesová, N. (1998) Základy sociální psychologie. Praha: Portál.<br>
Helus, Z. (2006) Sociální psychologie pro pedagogy. Praha: Grada.<br>
Hewstone, M., Stroebe, W. (2006) Sociální psychologie. Praha: Portál.<br>
Hewstone, M., Stroebe, W., Jonas, K. An Introduction to Social Psychology. UK: Wiley and Sons.<br>
Kolář, M. (2001) Bolest šikanování. Praha: Portál.<br>
Mareš, J. a Křivohlavý, J. (1989) Sociální a pedagogická komunikace ve škole. Praha: SPN.<br>
Mead, G, H. (2017) Mysl, já a společnost. Praha: Portál.<br>
Myers, D. G. (2016) Sociální psychologie. Brno: Edika.<br>
Řezáč, J. (1998) Sociální psychologie. Brno: Paido.<br>
Thiel, E. (1989) Řeč lidského těla prozradí víc než tisíc slov. Bratislava: Plasma service.<br>
Vybíral, Z. (2005) Psychologie komunikace. Praha: Portál.<br>
Výrost, J. a Slaměník, I. (eds.). (2008) Sociální psychologie. Praha: Grada.<br>
Výrost, J. a Slaměník, I. (eds.).(1998) Aplikovaná sociální psychologie I: Člověk a<br>
sociální instituce. Praha: Portál.<br>
VÝROST, J.; SLAMĚNÍK, I.; SOLLÁROVÁ, E. (Edit.) Sociální psychologie. Teorie, metody, aplikace. Praha: Grada, 2019.
MYERS, D.G. Sociální Psychologie. Brno: Edika, 2016
HEWSTONE, M.; STROEBE, W.; JONAS, K. An Introduction to Social Psychology. The British Psychological Society: John Wiley and Sohn Ltd. 2012.
BREHM, S.S.; KASSIN, S.M.; STEVEN, F. Social Psychology. Boston, N.Y.: Houghton Mifflin Company, 2002.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK