PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Teorie výchovy II - APD190013
Anglický název: Theory of Education II
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (21-KPED)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2019 do 2023
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Zk [HT]
Počet míst: neomezen / neomezen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: doc. PhDr. Martin Strouhal, Ph.D.
Vyučující: doc. PhDr. Martin Strouhal, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Jarmila Andrlová (13.07.2023)
Předmět se zabývá různými aspekty formativního procesu, tzv. „složkami výchovy“:<br>
zejm. problematikou osobnostní, mravní a multikulturní výchovy. Dále je zaměřen na<br>
vztah mezi výchovou a vzděláváním s důrazem na aktuální prostředí školy. Pokrývá také<br>
problém soudobé krize autority ve výchově a perspektiv výchovy v tzv. postmoderní<br>
společnosti.<br>
Osnova:<br>
1. Autorita ve výchově. Konflikt klasického pojetí autority a alternativních koncepcí<br>
2. Teorie morální výchovy a jejich praktické aplikace<br>
3. Výchova ke spiritualitě<br>
4. Osobnostní výchova a její aplikace v českém kurikulu<br>
5. Identita, socializace a kultura. Problematika multikulturní výchovy<br>
6. Etiketizace a stigmatizace ve výchově<br>
7. Výchova a sociální nerovnosti (sociologické a sociolingvistické teorie)<br>
8. Problémy školy a výchovy v postmoderní době<br>
Studijní literatura<br>
Základní literatura<br>
Gutek, G. L. (2008). New Perspectives on Philosophy and Education. Columbus:<br>
Pearson.<br>
Strouhal, M. (2013). Teorie výchovy. K vybraným problémům jedné pedagogické<br>
disciplíny. Praha: Grada Publishing.<br>
<br>
Doporučená literatura:<br>
<br>
Adorno, T. (2009). Schéma masové kultury. Praha: OIKOYMENH 2009.<br>
Arendt, H. (1994). Krize kultury. Praha: MF. <br>
Finkielkraut, A. (1993). Destrukce myšlení. Brno: Atlantis.<br>
Kaščák, O. (2006). Moc školy. O formatívnej sile organizácie. Bratislava: Typi<br>
Universitatis Tyrnaviensis/VEDA.<br>
Liessmann, K. P. (2008). Teorie nevzdělanosti. Omyly společnosti vědění. Praha: Academia.<br>
Liessmann, K. P. (2016). Hodina duchů. Praxe nevzdělanosti. Praha: Academia.<br>
Lipovetsky, G. (2008). Éra prázdnoty. Úvahy o současném individualismu. Praha: Prostor.<br>
Morin, E. (1999). La tête bien faite. Repenser la réforme. Réformer la pensée. Paris.<br>
Morin, E. (2000). Les sept savoirs nécessaires à l'éducation du futur. Paris: Seuil.<br>
Pelikán, J. (1995). Výchova jako teoretický problém. Ostrava: Amosium.<br>
Piaget, J. (2005). Le jugement moral chez l’enfant. Paris: PUF.<br>
Pourtois, J.-P.; Desmet, H. (2002). L’éducation postmoderne. Paris: PUF. 59<br>
Reboul, O. (1984). Le langage de l’éducation. Paris: PUF.<br>
Reiner. J., Pritchard Paolitto D., Hersh. R. H. (1990). Promoting Moral Growth. From<br>
Piaget to Kohlberg. Prospect Heights: Waveland Press Inc.<br>
Rosenthal, R.; Jacobson, L. Pygmalion in the classroom. (1968). New York: Holt,<br>
Rinehart & Winston.<br>
Vacek, P. (2008). Rozvoj morálního vědomí žáků. Praha: Portál.<br>
Valenta, J. (2006). Osobnostní a sociální výchova a její cesty k žákovi. Kladno: AISIS.<br>

Zkouška je ústní pohovor na základě přečtené literatury (5 titulů).



 
Univerzita Karlova | Informační systém UK