PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Rodinná výchova a náhradní rodinná výchova - APD190002
Anglický název: Family Education and Substitute Family Education
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (21-KPED)
Fakulta: Filozofická fakulta
Platnost: od 2023 do 2023
Semestr: oba
Body: 0
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky:
Rozsah, examinace: 1/1, Zk [HT]
Počet míst: zimní:neomezen / neomezen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: Mgr. Veronika Klapálková, Ph.D.
Mgr. Tereza Komárková, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Veronika Klapálková, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Veronika Klapálková, Ph.D. (19.09.2023)
Cíl předmětu:
Cílem kurzu je získání hlubšího náhledu na problematiku rodiny a rodinných vztahů. Posluchači se seznamují s nejnovějšími přístupy při práci s rodinou, vztahovou sítí i vývojem rodiny jako instituce. Druhá část předmětu se soustřeďuje na oblast náhradní rodinné a náhradní výchovné péče. Pozornost je upřena na základní terminologii, legislativu, výchovné otázky a aktuální trendy ve vývoji profesionální péče o dítě.

The aim of the course is to gain a deeper insight into the issue of family and family relationships. Students get acquainted with the latest approaches to working with the family, relationship network and family development as an institution.The second part of the course focuses on substitute family and substitute educational care - basic terminology, legislation, educational questions and current trends in the development of professional childcare.

Anotace předmětu:
Vymezení základních pojmů – definice rodiny, funkce rodiny, rodinné modely, výchovné styly
Historický vývoj rodiny
Podoby současné rodiny a aktuální problémy rodin
Rodinné systémy a systemický přístup k rodin
Manželská krize, rozvod a porozvodová adaptace
Význam rodiny z hlediska rané interakce, teorie attachmentu.
Psychická deprivace v dětství a její důsledky.
Náhradní rodinná péče – základní terminologie, aktuální legislativa, nové trendy.
Problematika ústavní výchovy.
Psychologické a sociální aspekty náhradní rodinné péče.
Problematika syndromu CAN.

Studijní literatura
Literatura základní:
Bowlby, J. (2010). Vazba. Praha: Portál.
Dunovský, J., Dytrych, Z., & Matějček, Z. (1995). Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. Praha: Grada.
Horská, P. et al. (1990). Dětství, rodina a stáří v dějinách Evropy. Praha: Panorama.
Gjuričová, Š., & Kubička,J. (2003). Rodinná terapie, systemické a narativní přístupy. Praha: Grada.
Maříková, H. (2000). Proměny současné české rodiny. Praha: Slon.
Matějček, Z. et al. (1999). Náhradní rodinná péče. Praha: Portál.
Matějček, Z., & Langmeier, J. (2011). Psychická deprivace v dětství. 4. vydání. Praha: Karolinum.
Matoušek, O. (2003). Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha: Slon. <br>
Novák, T., & Průchová, B. (2005). Předrozvodové a rozvodové poradenství. Praha: Grada.
Singly, F. (1999). Sociologie současné rodiny. Praha: Portál.
Sobotková, I. (2012). Psychologie rodiny. 3. vyd. Praha: Portál.

Literatura doporučená:
Bowlby, J. (2012). Odloučení. Praha: Portál.
Bowlby, J. (2013). Ztráta. Praha: Portál.
Corneau, G. (2000). Anatomie lásky. Praha: Portál.
Hargašová, M., & Novák, T. (2007). Předmanželské poradenství. Praha: Grada.
Hašková, H. (2009). Fenomén bezdětnosti. Praha: Sociologické nakladatelství.
Horský, J., & Seligová, M. (1997). Rodina našich předků. Praha: NLN.
Jonesová, E. (1996). Terapie rodinných systémů: vývoj v milánských systematických terapiích. Praha: Konfrontace.
Kaufmann-Huber, G. (1998). Děti potřebují rituály. Praha: Portál.
Kratochvíl, S. (2009). Manželská a párová terapie. Praha: Portál.
Matějček, Z. (1994). Děti rodina a stres. Praha: Galén.
Matějček, Z. (1994). O rodině vlastní, nevlastní a náhradní. Praha: Portál.
Matějček, Z. et al. (2002). Osvojení a pěstounská péče. Praha: Portál.
Matějček, Z. (2007). Co děti nejvíc potřebují. 4. vydání. Praha: Portál.
Matějček, Z. (2011). Praxe dětského psychologického poradenství. Praha: Portál.
Maříková, H. (2000). Proměny současné české rodiny. Praha: Slon.
Možný, I. (1990). Moderní rodina, mýty a skutečnost. Brno: Blok.
Možný, I. (2002). Sociologie rodiny. Praha: Slon.
Možný, I. (2011). Rodina a společnost. 2. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství.
Pernerová, R. (2000). Tabu v rodinné komunikaci. Praha: Portál.
Plaňava, I. (2000). Manželství a rodiny. Brno: Doplněk.
Pöthe, P. (1996). Dítě v ohrožení. Praha: G plus G.
Rieger, Z., & Vyhnálková, H. (2001). Ostrov rodiny. Hradec Králové: Konfrontace.
Satirová, V. (2006). Kniha o rodině. Praha: Práh.
Satirová, V. (2007). Společná terapie rodiny. Praha: Portál.
Sullerotová, E. (1998). Krize rodiny. Praha: Karolinum.
Yalom, I. (2001). Máma a smysl života. Praha: Portál.
Yalom, I. (2006). Láska a její kat. Praha: Portál.

Je povoleno plnění předmětu v dalším úseku studia.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Veronika Klapálková, Ph.D. (19.09.2023)

Individuální či skupinová prezentace zvoleného tématu (odvíjí se od počtu zapsaných). Témata jsou studujícími zvolena na začátku semestru a postupně jsou v rámci výuky přednesena, případně jako písemný produkt odevzdána vyučující (referát). Výuka je zakončena zkouškou. 

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Mgr. Veronika Klapálková, Ph.D. (19.09.2023)

Hodnotící metoda: ústní zkouška nebo písemný test

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK